Boekarest naar Chisinau Moldavie

Hoi,

Heeft iemand ervaring met het reizen vanuit Boekarest naar Chisinau?
Zag dat er een nachttrein gaat en dat lijkt mij op zich een prima optie, maar wellicht gaan er ook minibussen die er een stuk sneller over doen.
Klopt het dat Nederlanders geen visum op voorhand hoeven te regelen?
Weet iemand verder of het gemakkelijk is om Tiraspol in het onafhankelijke Transdnjestrië te bezoeken.
Heb begrepen dat het internationaal niet erkend wordt, zou het wel willen bezoeken, maar heb niet zo veel zin aan allerlei gedoe aan de grens.

Hoor graag of iemand ervaring met Moldavie / Transdnjestrië heeft.

Met vriendelijke groet,

Ton

Hallo,

Ik ben verleden jaar van Boekarest naar Chisinau geweest. Als belg had ik gewoon een internationaal paspoort nodig. We hebben de nachttrein genomen, dat duurde ongeveer 13 uur en koste 45 euro, als ik het goed voor heb. Dat was in eerste klas.
Je moet wel rekening houden dat ze aan de grens de wielen verwisselen want de treinsporen in Moldavie zijn anders dan in Roemenie.
We hebben ook moeten een blad invullen, maar als er niemand bij u is die Russisch kan dan zul je er niet veel van verstaan. OOk spreken ze veel talen… alleen Russisch of Roemeens, op de terugwag hadden we iemand die een beetje Frans sprak.
Je bent gewaarschuuwd en ze controleren alles aan de grens.

Groetjes

Hoi,

Bedankt voor je info. Ik heb veel in Oost Europa rondgereisd en heb inderdaad wel de nodige problemen aan de diverse grenzen meegemaakt, maar had je nou ook echt problemen of was er meer sprake van oponthoud waar de Oosteuropeanen soms zo goed in zijn aan de grens?
Hoe was Chisinau, is het de moeite waard van een bezoek?

Hoor het graag van je,

Groet,

Ton

Wel op de terugweg hadden we teveel sigaretten mee. Het was goedkoop, 1,1, euro voor een pakje. En mijn ouders roken, dus waarom niet. Maar ik kon normaal geen sigaretten meebrengen. Ik was heel eerlijk om het toch te zeggen, en ik denk ik heb zeker zes douaniers gezien, waar ik geen snars van begreep. Maar één vrouw , die frans sprak, zei dat het toch in orde was.
Maar je word wel twee maal gecontroleerd, éénmaal door de Roemeense en daarna door de Moldavische douane.
Chisinau vond ik leuk, ik weet niet hoe lang je wil blijven, wie waren daar een week en het was ruimschoots genoeg.
Maar opletten is de boodschap, ze kunnen je er opleggen, maar in Oosteuropa is dat overal het geval. Ik heb ook al veel in deze streek gereisd en ik weet wat het is. Maar je kan er prachtige dingen ontdekken.

Groetjes

1 like

Hoi,

Even voor degene die geinteresseerd is. Ik ben per trein van Boekarest naar Chisinau gegaan en het duurde inderdaad ongeveer veertien uur.
Het is een nachttrein, maar hou er rekening mee dat je weinig aan slapen toekomt. Rond vier uur in de nacht is de grenscontrole en wordt ook het onderstel van de trein gewisseld, wat al met al zo’n twee en een half uur inbeslagneemt.
Formulieren heb ik hier niet hoeven invullen.
Vanuit Chisinau ben ik naar Tiraspol in Transdnjestrie gegaan, een autonome staat met een eigen regering, eigen geld en eigen douane met de bijbehorende grenscontroles.
Dit is een avontuur op zich, omdat het landje door geen enkel ander land wordt erkend, met uitzondering van Rusland geloof ik. Er moet je dus niets overkomen, want er is geen enkele ondersteuning te verwachten van welke ambassade dan ook.
Hiervoor moet je wel in de minibus al een formulier invullen. Je kunt dit landje op eigen gelegenheid bezoeken, maar in het hotel heeft een van de meisjes mij gewezen op het feit dat een vriendin van haar, een studente, mij wilde begeleiden om Tiraspol te bezoeken.
Dit koste mij haar buskaartje, ik geloof twee euro of zo en vijfentwintig euro.
Zij heeft hiervoor de formulieren ingevuld en het een en ander verteld over de bezienswaardigheden en historie, tijdens de wandeling door Tiraspol.
Ook lost ze het taalprobleem op, want ze spreekt goed engels.
Ik denk dat het aan te raden is om haar te vragen je te begeleiden naar Transdnjestrie.
Haar e mail adres is [EMAIL=“grosu.tatiana89@gmail.com”]grosu.tatiana89@gmail.com
Al met al een leuk avontuur en zeker de moeite waard.

Heb ze gemaild, tis nu afwachten, ik ga eind volgende maand via charleroi naar boekarest en dan is het zien of er wagen gehuurd kan worden, ofwel idd met de trein, we zijn met twee mannen i de veertig en ik ga naar daar om eens te kijken voor een vrouw, geen hoer maar een goede vrouw, is heel simpel en veel simpeler dan hier in bels waar de vrouwen nog teveel bagage hebben van vorige relatie(s), ofwel een hele dierentuin hebben of zelfs beide, en nog erger, drugs en alcohol en ben het beu…

wie wil mij helpen
waar kan ik het retoertjekopen voor boekarest naar chisinau?
mvg Elwin Feijer
efeijer@nl.snt.com

Hoi,

Heb het kaartje gewoon gekocht op het Centraal Station van Boekarest. Als ik mij goed herinner moet je voor deze kaartjes naar loket 1 en 2 , internationale treinen.

Voor de zekerheid kun je een of twee dagen voor vertrek het best je kaartje kopen, omdat je nooit zeker weet hoe druk het in de trein is.
Je kunt dan beter niet tot het laatst wachten.

Groet,

Ton

beste ton… kan ik daar bij loket 1 of 2 pinnen?
of moet ik met contant geld betalen
2e vraag als ik land op het vliegveld van roemenie hoelang is het dan reizen naar het station Cara du nord?
mvg elwin

Hoi Elwin,

Ik weet dat ik in een rij stond te wachten voor loket 1, eindelijk aan de beurt was en mij toen gevraagd werd hoe ik wilde betalen, cash of card.
Ik zei cash en toen moest ik naar kassa 2, weer in de rij en uiteindelijk kreeg ik van dezelfde vrouw mijn kaartje en kon ik cash betalen.
Volgens mij kan allebei dus, maar ik zou zekerheidshalve voor cash gaan (begin dan maar voor kassa 2, geen garantie hè:)
Van het vliegveld naar het station kan ik je niet zeggen, want ik ben eerst naar mijn hotel gegaan en heb de volgende dag pas het kaartje gehaald.

Succes.

Ik heb deze trein ook genomen drie of vier jaar geleden. De afstand hangt af naar welke luchthaven je vliegt, want er zijn er twee.
Ik weet ook dat ik het eerste loket heb genomen voor mijn tickets, deze heb ik cash betaald. Ik heb ze dezelfde dag gekocht wanneer ik vertrok naar Chisinau.

mvg