blauw koraal (karang biru)

Hallo lieve mensen,

Wie heeft wel eens gesnorkeld tussen Gili Meno en Gili Air en het blauwe koraal gezien(karang biru)?Dit type koraal komt vrijwel nergens anders te wereld voor.
Ik ben zeer benieuwd.

Groetjes Mini.

blauw koraal (Heliopora coerulea) komt in de hele Asia-Pacific regio veelvuldig voor, meestal op een diepte van 2-18 meter. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, zijn deze diertjes niet altijd blauw van kleur.

Ik kan me niet herinneren of ik het koraal bij de Gili’s gezien heb (het is al een tijdje geleden dat ik daar gedoken heb), maar bij Menjangan op Bali, in Komodo NP bij Flores en bij Alor in het oosten van Indonesie is het vaak te zien.

Hallo Jenny,

Bedankt voor je antwoordt.

Zijn er zo weinig mensen die het gezien hebben ;).

Groetejs Mini.

ik weet aardig wat van onderwaterbiologie, maar ik heb ook moeite om bepaalde koralen te determineren. zeker omdat ze zowel verschillend kunnen zijn van vorm als van kleur, en er een groot verschil is tussen gezond koraal en alleen het exoskelet (kalkskelet).

het boek ‘coral reefs and climat change’ geeft veel achtergrond informatie over (Indonesische) koraalriffen. voor determinatie kun je echter beter de ‘Asia Pacific Reef Guide’ van Debelius nemen, ookal is deze verre van compleet.

Deze foto is overigens genomen bij Menjagan, Bali. De koralen daar hebben minder te lijden gehad onder el Nino en er is ook minder coral bleaching.

He! Jenny.

Wat een prachtige foto.Heelaas is Menjangan te ver voor ons.

Maar hopelijk zien we ook mooie dingen bij de Gili’s,ben zo benieuwd

hoe het daar is.

Groetjes Mini.

Tuurlijk ga je mooie dingen zien bij de Gili’s! Het koraal is (vind ik) mooier op Bali, maar dat neemt niet weg dat de Gili’s ook leuk zijn om te snorkelen en te duiken.

Bovendien heb je bij de Gili’s veel meer kans om schildpadden te zien (ga maar eens een dagje snorkelen met een glass-botom boot) en misschien zelfs een (ongevaarlijke) blacktip of whitetip shark. als je gaat duiken bij bv. Shark Point dan heb je helemaal veel kans op haaitjes.

Haha,super bedankt.

Gaat goed komen.

Groetjes Mini.