Lastige vraag. De goedkope maatschappijen als Air Asia zijn erg goedkoop als je ze van te voren boekt, maar hebben ongeveer dezelfde prijzen als Thai als je ze op de dag van de vlucht of 1-2 dagen van te voren boekt. De prijzen van Thai zijn op de dag van de vlucht hetzelfde als ver van te voren.
Thai heeft het voordeel dat je heel gemakkelijk een vlucht kunt veranderen, maar is wel een stuk duurder.
Dus: wil je goedkoop, boek van te voren, wil je flexibiliteit, boek ter plekke of boek Thai.
zie ook de sticky thread in dit forum: goedkope vluchten binnen Thailand en de regio met links naar de websites van de lowcost carriers.
Toevallig vorige week zelf binnenlandse vluchten voor mijn vakantie geboekt: enkele reis Bangkok-Udon Thani voor 99 Baht (!!!), Udon Thani-Bangkok voor 99 Baht en Bangkok-Krabi voor 99 Baht !! En dat voor over 2 maandjes.
Als je regelmatig op deze sites kijkt, heb je dus kans op zulke goedkope stoelen, hoewel het aantal stoelen voor deze prijs uiteraard zeer beperkt is.
Zelf heb ik het ter plaatste geboekt. Dat was de vlucht Chiangmai - Phuket. Wij hebben gemerkt dat het niet makkelijk was om een vlucht te krijgen. Maar we zaten dan ook precies met Kerst. Anders denk ik dat het wel redelijk te doen is om een vlucht te vinden.
Je kan inderdaad ook gewoon je binnenlandse vluchten ter plaatse boeken.
Zoals hierboven al gezegd wordt, is het rond de kerstperiode altijd druk, net als in de periodes dat de Thai zelf ook vrij hebben.
Ook rond het weekend kan het dus drukker zijn. Dit omdat veel Thai zelf ook rond het weekend de grote, drukke steden ontvluchten.
Het is bij lowcost carriers zoals Air Asia en Nokair wel vaak zo dat hoe eerder je boekt, hoe goedkoper het is.