Binnenlandse vluchten Vietnam

Volgende week vertrekken mijn vriendin en ik naar Vietnam. Aangezien wij het noorden, midden en zuiden willen zien, nemen we in korte tijd (19 dagen) relatief veel binnenlandse vluchten (5 in totaal: Ho Chi Minh-Hanoi, Hanoi-Hue, Da Nang-Ho Chi Minh, Ho Chi Minh-Phu Quoc en Phu Quoc-Ho Chi Minh).

Om tijd op het vliegveld te besparen (inchecken en wachten op bagage) overwegen we om alleen met handbagage te reizen. Zonder vertraging landen we om 19:00u in Ho Chi Minh en onze vlucht naar Hanoi vertrekt om 21:35u. We hebben een visa on arrival. Voor de zekerheid hebben we bij het boeken van de binnenlandse vluchten toch aangegeven dat we 20 kg bagage p.p. inchecken.

Ik heb de volgende vragen:

Is 2,5 uur voldoende om de overstap te halen?
Zijn Vietnam Airlines en Vietjet heel strikt met het toepassen van het gewichtslimiet van de handbagage?
Hoeveel uur voor een vlucht moet je aanwezig zijn op het vliegveld?
Als je alleen met handbagage reist, is het dan noodzakelijk om toch nog langs de incheckbalie te gaan?

Groeten,
Rogier

Hallo Rogier,

Wanneer er niets mis gaat, vetraging ed. , is het goed te doen.
Zorg wel dat je al je papieren in orde hebt en dus ook thuis je "form on Arrival’ hebt ingevuld; scheelt je tijd.

Het verkrijgen van een visum via VOA moet je max op 3/4 uur rekenen; is het langste wat ik in 12 x gebruik van VOA heb meegemaakt.
Dan heb je nog max 1.25 uur om van de internationale hal naar de domestic vertrek hal te komen om in te checken, makkelijk te doen.
Je moet namelijk uiterlijk 30 minuten voor vertrek aanwezig uur voor vertrek inchecken.

Handbagage.
Ja , hiet wordt steeds strenger op gelet.
Alles is natuurlijk afhankelijk van degene die moet controleren.

VA
Is wat soepeler, omdat je 20 of 30 kg aan bagage mag meenemen; zit in de prijs.
Let wel op de afmetingen, want daar kunnen ze wel op aanslaan.
Is je gewicht te hoog, laat het dan niet merken, bedoel al is ie 50 kg, doe net of het niets weegt.

VietJet
Die zijn wel strenger.
Zij verkopen bagage, dus daar zit hun verdien model op de goedkopere basisprijs van de tickets.
Maar let goed op het formaat en laat niet merken dat ie veel te zwaar is, dan is de kans klein dat je moet bij betalen of je bagage toch als bagage wordt beschouwd en niet als handbagage.

Inchecken
60 minuten voor vertrek, maar moet je je wel haasten, want je moet wel langs de security check en met wat drukte , is het wel zenuwslopend volgens mij.

Inchecken met alleen handbagage
Ja, kijk even op de site van je vliegmaatschappij.

Voor VA zijn dit de regels.

“Web check-in”

Web check-in is a convenient service that allows passengers to online check-in their flights with any devices connected to the Internet and accessed to Vietnam Airlines website

Web check-in is applicable for passengers who have confirmed booking and valid e-ticket used on Vietnam Airlines’ flights.

Web check-in is applicable for passengers on flights operated by Vietnam Airlines departing from:

[ul]
[li] Busan (PUS)[/li][li] Da Nang (DAD)[/li][li] Ha Noi (HAN)[/li][li] Ho Chi Minh City (SGN)[/li][li] Kuala Lumpur (KUL)[/li][li] Phnom Penh (PNH)[/li][li] Siem Reap (REP)[/li][li] Seoul-Incheon Airport (ICN)[/li][li] Vientiane (VTE)[/li][li] Singapore (SIN)[/li][li] Tokyo-Narita Airport (NRT)[/li][li] Jakarta (CGK)[/li][/ul]
Web check-in is available for passengers from 24 hours to 02 hours prior to ETD ( Estimated time departure). When using web check-in, passengers are able to choose available seat on flight by themselves.

Passengers can choose to print online boarding pass or receive them via email/e-device.

After finish, passengers can request frontline staffs at check-in counter to change seats or do it by themselves if these seats are still available

Web check-in is not applicable for :

[ul]
[li] Passengers who request Special Needs (except for special meals)[/li][li] Passengers who are deportee, inadmissible.[/li][li] Passengers who travel with infants under 02 years.[/li][li] Passengers who travel with FOC, ID, AD tickets.[/li][li] Passengers who depart flights from airports not in the above list.[/li][li] Passengers who travel on flights operated by other airlines[/li][li] Passengers who travel on code-share flights between Vietnam Airlines and other airlines and these flights are operated by other airlines.[/li][/ul]
“Online boarding pass”

“Online boarding pass” is given to passengers by Vietnam Airlines after finishing web check-in process. They can be self-printed by passengers or received via email/e-device
Frontline staffs at airport check-in counter will check “Online boarding pass” and stamp on them or change to traditional boarding pass. After this, Passengers will go through Security lines/ Immigration Areas, Business Lounge before go onboard.****“Web check-in counter”**

Web check-in counter is an airport check-in counter for passengers who complete web check-in process, to verify their online boarding pass. Passengers can easily recognize them through their signs as “Web check-in counter”. Passengers please follow airport’s guide signs or contact to airport’s staff for assists.**

Denk dat dit je vragen waren en hoop voldoende beantwoord?
Laat ik een vraag onbeantwoord, laat het AUB even weten, dan probeer ik hem alsnog te beantwoorden.

Lees ik niets meer van je, dan wil ik je een mooie reis toewensen in het schitterende Viet Nam.
En natuurlijk ook aan je vriendin, bijna vergeten.

gr.
Ton.

1 like

Hoi Ton,

Bedankt voor je snelle, uitgebreide en verhelderende reactie.

Duimen dat we de vlucht naar Hanoi halen. We hebben besloten om met 2 kleine backpacks te reizen. Hopelijk mogen ze mee als handbagage. Dat zou vooral op de vlucht naar Ho Chi Minh (met Etihad) wachttijd schelen op het vliegveld. Ach ja, als het niet lukt dan is helaas pindakaas. Bezig met de laatste voorbereidingen. We hebben er veel zin in.

Groeten Rogier

Bij Etihad mag je één tas van max 7 kg meenemen als handbagage. De afmetingen mogen in totaal als je l,b en h bij elkaar optelt niet meer zijn dan 111 cm. Vloeibare spullen alleen in zo’n speciaal plastic zakje - max 1 liter en per item max 100 ml.

Wij hebben zelf alleen met handbagage door Vietnam gereisd en vonden dat helemaal fantastisch!

Ik las het idd op de website van Etihad. Vorig jaar voor het eerst 2 weken met alleen handbagage (trolley) gereisd. Het beviel ook super! De trolley zat toen alleen bomvol. Verwacht wel dat ik wat spullen uit Vietnam wil meenemen. Vandaar een kleine (40 liter) backpack. Daarnaast is een trolley misschien niet zo handig in Vietnam. 7 kg wordt waarschijnlijk wel een probleem. Vorig jaar had ik 10 kg. Hopelijk controleren ze niet op gewicht.

Hallo Ton,

Ik wil een vlucht boeken met Vietjet. Wanneer je al je gegevens in moet vullen met betrekking tot paspoort dan staat er het volgende:
Middle name en given name. Nu staat in mijn paspoort Josephina Maria. Mijn given name is dus Josephia en Maria Middle.
In welke volgorde moet ik het invullen? Eerst Maria en dan Josephina? omdat zij eerst om middle name vragen.

Hoor het graag!
Groet Joyce

Hallo Joyce,

Hou gewoon je paspoort aan en dan is er geen probleem.
In Viet Nam draaien ze het om wanneer je een vietnamese naam zou hebben; je heet dan niet JM volgens hun, maar MJ.
Vandaar de verwarring.

Let er wel op dat je geen typefout maakt, want dat kan wel voor problemen zorgen.
Ook moet je je CC meenemen waar je je ticket mee betaald hebt; kunnen ze om vragen en geeft echt een groot gedoe.
Wanneer je deze niet bij je hebt, kunnen ze je vlucht in het ergste geval weigeren ivm vermoedelijk fraude.

gr.
Ton.

Hoi Ton,

Bedankt ga gelijk boeken!

Gr, Joyce

Hoi Ton,

Toch nog iets: moet ik bij Province/state NA aanklikken?

Gr,
Joyce

Hallo Joyce,

Gewoon overslaan, is alleen verplicht voor klanten van de USA en Canada.

gr.
Ton.