Bijgeschreven kinderen in mijn paspoort... nog geldig in meivakantie?

In de meivakantie gaan wij met onze kinderen naar Israel.
Onze paspoorten zijn nog lang geldig, dus zeker meer dan de vereiste 6 maanden.

Onze kinderen zijn bijgeschreven in ons paspoort. De geldigheid daarvan verloopt per 26 juni vanwege een EU-besluit.
Betekent dit dan ook dat de kinderen dus níet een geldig reisdocument hebben in de meivakantie?? Of geldt gewoon de datum die in ons paspoort staat?

Ik heb allerlei overheidsinformatie gezocht, maar dit staat er niet bij. Wel staat er dat tot 26 juni kinderen op hun ‘bijschrijving’ mogen reizen, maar Israel stelt natuurlijk toch afwijkende regels op, zoals het nog 6 maanden geldig zijn van het paspoort.

Heeeeel graag hoor ik tips! Ben ook bang dat we anders te laat zijn met aanvragen, want het schijnt druk te worden… en bovendien is het weer een kostenpostje.

Dat gaat een ingewikkeld verhaal worden. Tot 16 jaar kunnen die kinderen nog in het paspoort staan maar eigenlijk zou je zeggen dat de bijschrijving al op 26 juni 2012 verloopt. Er zijn echter verschillende redenaties over de bijschrijving.

Toen ik een paspoort voor mezelf aanvroeg moest een hele oude bijschrijving (ik had al jaren een ID-kaart en was toen al 18) in mijn moeders paspoort toch ongeldig gemaakt worden. Met die bijschrijving heb ik nooit meer gereisd sinds ik mijn ID-kaart had en die zou van rechtswege (vanaf de 16de verjaardag) ook moeten vervallen. Bovendien stond die bijschrijving niet in de DigiD database van de gemeente die je via de site van Burgerzaken kan raadplegen.

De gemeenteambtenaar redeneerde echter als volgt: “Iemand die bijgeschreven is in een paspoort is ook houder van dat paspoort. Dat kunnen dus meerdere mensen zijn.” Met die redenatie zou je kunnen zeggen dat de juridische verloopdatum de verloopdatum in het paspoort zou moeten zijn, dus datum einde geldigheid. Maar feitelijk (en ook juridisch) zijn alle bijschrijvingen na 26 juni 2012 ongeldig. Het blijft een cirkel-verhaal. Ik zou het bij de gemeente navragen.