Hallo,
Ik heb een vraagje en hoop een antwoord hierop te krijgen ![]()
Ik ben zwanger en ben uitgerekend voor begin maart 2007. We zijn op dit moment aan’t twijfelen om ofwel gewoon te bevallen in Belgie (en daarna naar Can.eiland te gaan) ofwel ineens te bevallen op een Canarisch eiland. 't Is niet bij de deur maar het klimaat, de zon en vooral de gezonde lucht (in Belgie veel last van vervuiling,op de Can.eilanden heb ik geen last) zullen zeker goed doen. We zouden dan een 2tal maand op voorhand al naar een Canarisch eiland gaan (met auto waarschijnlijk) om daar de laatste maanden rustig door te brengen en ons in alle rust voor te bereiden op de bevalling. Ik heb echter totaal geen ervaring met de Spaanse (prive?) ziekenverzorging,met ziekenhuizen daar en heb ook geen enkel idee waar ik terecht kan met vragen hieromtrent. Mijn gyne denkt dat het beter is om in Belgie te bevallen maar ze ziet er geen problemen in als ik naar het buitenland zou gaan.
Is er iemand die ervaring heeft met bevalling op een Canarisch eiland (waar zou het het “beste” zijn)? Of kan iemand me hierbij raad geven? Is het verstandig om op Can.eilanden te bevallen of toch beter in Belgie? Hoe zit het met ziekenhuizen daar? En de dokters? Er worden daar ook veel babykes geboren dus neem ik aan dat de dokters daar hun vak ook goed kennen (!?)? Iemand ervaring met ziekenhuizen aldaar? …?
Alle informatie hieromtrent is welkom!
Alvast bedankt!!!![]()
Waarom op de Canarische Eilanden?
Ik twijfel niet aan hun kunnen, maar ik denk dat je beter kunt bevallen in de omgeving waar jij je thuisvoelt (ik denk dus Belgie). De communicatie zal dan ook een stuk makkelijker verlopen dan op de Eilanden.
Om op je vraag te antwoorden…
Er zijn verschillende redenen voor ons om naar daar te gaan,niet op de minste plaats de goede luchtkwaliteit. Ikzelf heb veel last van de luchtvervuiling die er is in Belgie/NL (ook al lacht iedereen dat gewoon weg: luchtvervuiling IS er grandioos en zeker in de buurt waar ik woon!:retard: ). Ik wil heel graag de laatste maanden en de eerste maanden in de goede lucht zitten zodat ik daar alvast gaan last van zal hebben.
Wat betreft het thuisvoelen: dat is geen probleem. De taal evenmin.![]()
Maar natuurlijk heb ik geen idee hoe het zit met de medische zorg (gynecologen, dokters, ziekenhuizen,…)op de Can.eil…
Iemand daar ervaring met?
Dank je!
Dan kun je beter naar een land als Zweden gaan… Dáár is de lucht pas schoon!
Dan kun je beter naar een land als Zweden gaan… Dáár is de lucht pas schoon! En bovendien goede medische voorzieningen.
zou beter niet daar heen gaan voor dat t kindje eris, grote kans dat je problemen krijgt met de nationaliteit van je kind en paspoort enzo
Hallo Ninna.
Ik vind t erg leuk je bericht te lezen. Ik wil zelf namelijk ook misschien bevallen op de Canarische eilanden. Ik ben begin mei 2007 uitgerekend.
Ik heb niet veel informatie voor je omdat ik zelf ook nog aan het zoeken ben, maar wellicht kunnen we elkaar helpen dit te vinden.
Ik weet dat in Spanje het er nogal medisch aan toe gaat. Je schijnt standaard een ruggeprik te krijgen als je niet van tevoren aangeeft dat je dat niet wilt. Van mijn verloskundige hoorde ik dat thuisbevallen zeer zelden voorkomt. Maar dat er wel verloskundigen zijn die dat doen. Die heten dan ‘paterra’ (als ik t goed heb).
Weet je al naar welk eiland je wilt? Ik weet dat op Tenerife in St. Cruz een groot ziekenhuis is. Op Gomera is een wat kleiner ziekenhuis. Daar is wel de schoonste lucht!!
Wij hebben het Nederlands consulaat op Tenerife een brief met vragen gestuurd over het aangeven van je kindje in het buitenland. Misschien is dat een tip voor je.
Succes met het maken van een beslissing en het vinden van meer informatie. Als ik meer weet, laat ik het wel weten.
Groet! Xantippe
hallo ik heb toevallig veel ervaring met de arten en ziekhuizen op het eiland tenrife en cran canaria.
De arten zijn super! allemaal gespecialeerd en nemen de tijd voor je! ze doen hun werk beter dan e nedrlandse artsen die niet zonder alle apparaten kunnen, hebben ze daar ook wel maar ze zijn rustiger.
Mijn zus heeft een hart afwijking en heeft regelmatig hartkloppingen. In nederland krijgt ze dan een spulletje ingespoten dat heel slecht is en het hart even stil legt en dan verder moet kloppen. Ditmoeten ze in nderland vaak per keer dat ze last heeft enkele malen herhalen terwijl dat spul echt niet goed is voor je!
In cran canaria en tenrife hebben ze het weg gekregen met een masaage van de aorta in de nek. 5 min masseren en het was weg!
dus als ik zou kunnen kiezen tussen nderland met dit were en deze artsen of cran. eilanden met het mooie weer en de relaxe sfeer dan had ik het wel geweten!
maar zoek wel info op over hoe je kind toch een nederlands staatbrugersschap kan krijgen als het geboren is op spaanse gronde!!
succes! natalie
Hoe en waar dan ook –>Veeel succes met de bevalling ![]()
Hallo a.s. moeder,
Ik ben een moeder van 3 kinderen, 1 jongetje van 5 en een tweeling van 1 jaar. Allemaal geboren in Spanje. Ben zelf van nederlandse afkomst en mijn partner ook. Ze krijgen dan ook de nederlandse nationaliteit en geen spaanse.
Zelf heb ik zeer goede ervaringen met de ziekenhuis in Spanje. De kundigheid is perfect en je krijgt er aandacht en zorg. Je krijgt NIET standaard een ruggeprik alleen als je dit zelf wilt. Je wordt heel goed onderzocht. Je bloed wordt meerdere malen getest, ook op HIV etc etc.
Je kindje wordt goed in de gaten gehouden.
De tweeling is met 34 weken geboren, prematuur. Eerste gewoon, 2e keizersnee, maar alles ging perfect. Ook de nacontrole is goed. Gewoon zoals in Nederland een consultatieburo. Zorg als je de taal niet goed beheerst dat je een woordenboekje hebt. Maar er zijn zoveel kinderen geboren, er is er nog nooit een blijven zitten. Dus maak je niet druk, bevallen kun je overal en het gebeurt ook overal.
Maar succes. Lees mijn ervaringen, maar eens op www.feliciaenfabienne.tweelingsite.nl