Bergen ondergewaardeerd als reisbestemming

Bergen staat nr 2 op de CNN lijst van ondergewaardeerde stedelijke bestemmingen.

http://www.cnngo.com/explorations/life/worlds-underrated-cities-139934?page=0,0

Wie heeft er ervaringen met Bergen? Wel of niet de moeite waard?

http://www.wereldwijzer.nl/attachment.php?attachmentid=10388&d=1338650208

Foto origineel gepost op wikipedia door Gerd A.T. Mueller, licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic license.

Volgens mij is Bergen toch onderdeel van zowat elke georganiseerde rondreis door Noorwegen, en sowieso een van de populairste toeristische bestemmingen van het land? Zo ondergewaardeerd lijkt het me toch zeker niet.

En dat idee heb ik toch met meer plaatsen uit die lijst, Isfahan en Hoi An kom je ook in elke rondreis door Iran respectievelijk Vietnam tegen, Durban idem dito terwijl ik er van mensen die er geweest zijn weinig positiefs over gehoord heb. En in Calgary ben ik geweest om even de Rockies te verruilen voor de “urban jungle”, maar vond het een tamelijk karakterloze stad, zeker in vergelijking met Vancouver.

Bij ondergewaardeerd denk ik eerder aan plaatsen waar veel mensen in de buurt komen, maar er toch niet heen gaan. De lijst begint wat dat betreft prima met Queens. Aangezien daar twee grote vliegvelden liggen begint een aanzienlijk deel van alle New York-bezoekers daar weliswaar, maar meer dan het vliegveld en de weg naar Manhattan zullen ze niet zien. En ook al is Queens geen partij voor Manhattan, net als in Brooklyn is er genoeg te doen, en met de metro ben je er zo.

Haha, ja ik heb zelf ook vaak twijfels bij dergelijke lijstjes, zo ook bij deze. Maar het is wel een uitgangspunt om een topic op te starten, soms wordt er zelfs sneller gereageerd op iets waar men het niet mee eens is dan andersom :slight_smile: Bergen is in ieder geval een populaire vliegbestemming binnen Noorwegen. Ook per schip en trein arriveren er de nodige toeristen.

Maar toch, kijk je op een site als booking.com dat komt Bergen tevoorschijn met ‘slechts’ 32 hotels tegen b.v. Parijs met 1370. Misschien moet dat maar zo blijven ook en is de charme van Bergen juist dat het nog niet volledig overlopen is :slight_smile:

Zelf heb ik de stad wel overgeslagen, ondanks dat de houten huizen van Tyskebryggen * op de UNESCO werelderfgoedlijst staan, trok het me toch niet genoeg om er de benodigde tijd voor uit te trekken. Je kan ook maar op één plaats tegelijk zijn en ik vind ik de natuur het mooiste wat Noorwegen te bieden heeft.

Ik vind het nogal raar om Bergen en Parijs te vergelijken, dat is toch appels en peren. Parijs heeft 2,2 miljoen inwoners, ligt midden in het vaste land en stikt van de musea en attracties.

Zelf vond ik Bergen wel leuk, al zijn wij er maar kort geweest omdat we op interrail waren. Aangekomen vanuit Stavanger met de ferry en vertrokken richting Oslo met de trein. En zoveel steden, zoveel smaken. Oslo kon mij helemaal niet bekoren bijvoorbeeld.

bergen is een geweldige stad, de haven is bekend en echt leuk, alhoewel heel toeristisch, maar te voet kun je de stad goed verkennen en ontdekken, en als je de floi-banen omhoog neemt kun je boven geweldig in de natuur rondwandelen, dat doen de bergenaren zelf ook.
ik vond ook het aquarium de moeite waard, en 's zomers worden er vaak leuke concerten gegeven op bijzonder locaties ook in de buitenlucht.
Alleen kan het weer er snel omslaan en het enorm regenen omdat de lucht die vanaf zee komt die hoge bergen op moeten… maar als je daar rekening mee houdt is het echt een leuke stad voor een city-trip.
(bovendien kun je vanuit bergen een geweldige dagtocht maken met een boot het sogne-fjord op, dan met de flamsbanen omhoog naar myrdal en dan met de gewone trein weer terug = echt geweldig!)