Benzineprijzen dalen gestaag

Voor de Amerikanen een welkome daling van de zo hoge benzineprijs. Nog altijd voordeliger dan in Nederland maar de te rijden afstanden zijn natuurlijk niet te vergelijken! Sommige verlichting van verstikkende gasprijzen zal waarschijnlijk komen net op tijd voor de zomer vakantie. Verwacht je aan een daling van bijna 50 cent al in juni, zeggen analisten.Lees verder:

(de vertaling is niet optimaal)

50 cent eraf en dan al in JUNI …

Dat zou reuze snel zijn … dat lijkt mij geen ‘eerlijke’ Marktwerking :wink:
Maar goed … brandstofprijzen omlaag is altijd goed voor de verbruiker :wink:

Ik denk echter niet dat het hier zo snel zal gaan … of ervan komen

Het lijkt toch echt te gaan gebeuren. De prijs van ruwe olie is gezakt, in combinatie met minder vraag meer aanbod:

A drop in crude costs is helping push down gas prices, as the price for a barrel dropped 15 percent, helped by investors worried about rising supplies and falling gasoline demand in the United States.

Dit is een ander artikel op TBO: lees verder

We zullen het wel gaan zien.
Hopenlijk heeft het ook effect op de brandstof (en gas/electra …) prijs in NL.

Maar meestal zie je de brandstofprijs wel vlot omhoog gaan … maar omlaag gaat het met de cent! :wink:

Denk eens aan de voorraad die bij een tankstation in de grond ligt.
Met name de tankstations die van een eigen uitbater zijn …
Die zullen de prijs niet zo snel laten zakken … (‘dure’ voorraad) maar aan de andere kant hebben ze wel voordeel gehad iedere keer wanneer de prijs omhoog ging. Da’s dus op basis van de in de grond liggende voorraad extra winst. Afhankelijk van hoe groot die voorraden zijn en de dagelijkse verkoop == maw hoe vaak in de week die tankwagen er staat :wink:

Ik denk dat in Europa en zeker in NL de Shell de prijs aan de pomp bepaald.

Eerlijk gezegd tank ik bij onbemande pompen waarbij ik dus erg op de prijs let. Net zoals veel mensen dus. En ik tank NOOIT langs de grote weg (snelweg).

Je ziet ook steeds meer onbemande tankstations!
Esso Expres,
Shell Expres,
BP Solo,
Firezone,
Tango,
Tinq,
en dan zal ik er nog wel een of twee vergeten zijn (merken)

Per volle tankbeurt scheelt me dat maar liefst tegen de 6 euro.
En da’s toch geld!!!

Dat zou zeer goed nieuws zijn voor de Amerikanen en ook voor ons de mensen die er langere tijd op vakantie gaan op een rondreis bv, scheelt toch weer wat;)

Ik vraag het me af. Naar mijn weten kost de brandstof een fractie van wat wij uiteindelijk per liter betalen. Wij als een van de weinige landen betalen zeer veel aan de Staat in de vorm van belastingen.

Ik tank ook liefst aan de witte pomp. Al moet ik zeggen dat de prijzen van Bp en Shell hier in Delft zeer dicht bij de witte pomp prijzen liggen. Ze zijn natuurlijk ook onderdeel van die concerns.

De olie-maatschappijen houden elkaar sterk in de gaten wat de prijs aan de pomp betreft. Van de benzine gaat dik 70% van de prijs aan de pomp naar de Schatkist (accijns + btw over het geheel)
Ik heb het ooit eens precies geweten hoeveel het percentage is. Maar voor benzine ligt het zeker wel tussen de 65 en de 70%

Bij een bemand tankstation ligt de prijs ook zo’n 10 cent hoger dan bij een onbemande van hetzelfde merk.
En ook bij de verschillende onbemande tankstations zijn er prijsverschillen te zien … ZELFS bij onbemande van hetzelfde brandstofmerk.

Overigens kan een onbemand tankstation ook van een eigen eigenaar zijn.
En dus niet van de Oliemaatschappij. Hij levert dan wel de echte merkbrandstof overigens (tijdens het laden worden er de additieven van die bewuste maatschappij bijvermengd).

Het is NIET zo dat de Witte Pomp / “merkloze” de restjes krijgt, zoals vele mensen schijnen te geloven!!!

Maar het wordt tijd dat de brandstofprijzen hier ook weer eens FLINK omlaag gaan. USA 50 dollarcent per Gallon.
Dan moet er hier toch wel 5 eurocent de liter af moeten kunnen.
En dan betalen we hier toch nog altijd een ZEER forse brandstofprijs maar dat ligt aan de accijnzen & BTW die er geheven wordt.