Bangkok - Chiang Mai - Luang Prabang (Laos) - eventueel Siem Reap in 16 dagen

Hallo allemaal,

Heb op het forum flink rondgezocht, maar kom een vergelijkbaar reisschema niet echt tegen.
Graag wil ik jullie advies over de haalbaarheid van mijn reisschema. Alle tips zijn zeer welkom.

Ik kom op 4 augustus in Bangkok aan en moet 20 augustus vertrekken (beide in de avond), dus heb een kleine 16 dagen.
Ik ben geen liefhebber van grote steden, dus wil niet te veel dagen in Bangkok blijven.
Chiang Mai trekt me enorm aan, vooral vanwege de wandelmogelijkheden en natuur. Vanuit Chiang Mai zou ik graag doorreizen naar Luang Prabang in Laos. Heb daar veel moois over gehoord en gezien. Zowel in Chiang Mai als in Luang Prabang (en omgeving) zou ik zo’n 3 à 4 dagen per locatie willen blijven.
Vanuit Luang Prabang twijfel ik nog over het vervolg. Of toch meteen door naar Bangkok, eventueel via Vientiane, of via Siem Reap in Cambodje.
Ik vrees dat de laatste optie qua tijd niet haalbaar is, maar wellicht denken jullie daar als ervaren Thailand/Cambodja reizigers anders over.

Heel graag jullie tips en advies. Alvast bedankt!

P.s. ik heb vorig jaar 2 backpack reizen gemaakt in Peru en Zuid-Afrika, maar sta nu ook open voor wat meer luxe. Voor mijn part zelfs gedeeltelijk georganiseerd, omdat ik minder tijd heb om me voor te bereiden. Budget kan verschillend zijn, maar hoeft zeker niet super budget (backpack).

Hey Mark,

Mooie reis! Ik ben zelf ook echt een fan van Chiang Mai, goede keuze. Misschien ook wel een idee om daar te gaan raften? Vond ik erg gaaf, maar de rivier moet niet te laag of juist te hoog staan, vraag daar altijd goed naar!

Als je in de avond in Bangkok aankomt is het wel lekker om direct naar een locatie nabij Hua Lamphong station te verblijven en direct je nachttrein voor de volgende dag naar Chaing Mai te regelen. Dan kun je na aankomst in Bangkok lekker naar bed, de volgende dag de oude stad of tempels bezoeken en 's avonds stap je op de trein naar Chiang Mai. De nachttrein is echt een prima, leuk en voordelig vervoersmiddel! Vraag wel om een lower bed, dan heb je meer kans dat je ook nog heerlijk kunt slapen!

Van Chiang Mai naar Luang Prabang is een flinke rit met de bus en het is mogelijk om te vliegen per Lao Airlines, daar heb ik geen ervaring mee. Vanuit Luang Prabang naar Bangkok is zeker een optie, maar als je heel graag Siem Reap wilt zien is er ook een mogelijkheid om per Vietnam Airlines (uitstekende maatschappij!) naar Siem Reap te vliegen. Die tickets kun je van tevoren online boeken voor een paar tientjes, maar ook ter plaatse! Ook kun je van Siem Reap weer heel gemakkelijk naar Bangkok per bus of ook weer vliegen per AirAsia (en waarschijnlijk meer airlines). Kies die vlucht niet te dicht op je terugvlucht naar huis, want Air Asia heeft voorwaarden dat ze op routes die niet vol zijn en 3 vluchten per dag aanbieden, dit omgooien naar 2 vluchten per dag en dan vlieg je ineens op een andere tijd!

Als je geen hekel hebt aan vliegen is het zeker haalbaar en het kost daar echt allemaal geen drol, dus dat is ook zeker geen beperking. Voor 5 tientjes heb je al een enkeltje. Georganiseerd hoeft niet hoor, dat deel van Azië is zoooo makkelijk reizen!!

Als je meer wilt weten hoor ik het wel!!

Heel erg bedankt voor de tips!

Beste Mark,

Goed vooruitzicht dat je binnenkort naar Azie komt, je zal er geen spijt van krijgen !

Ondanks dat je niet van grote steden houdt, zou ik toch zeker 2 dagen in Bangkok blijven. De ene dag zou je dan kunnen besteden aan het bezoeken van de highlights van deze stad die je toch wel gezien moet hebben: Grand Palace & Wat Phra Kaew, Wat Pho, Wat Arun en maak een wandeling door het altijd drukke Chinatown. Het leukste is om in Chinatown gewoon de kleine steegjes en achteraf straatjes in te lopen en je ziet wel waar je uitkomt. Ik doe dit regelmatig op een vrije dag en vind dit echt genieten. Dan kom je weer op een marktje uit, of sta je ineens voor een verborgen Chinees tempeltje.
De 2e dag kan ik je aanraden om een fietstocht bij ons te komen doen. Je zult dan een heel ander Bangkok te zien krijgen, een deel van de stad waar je op eigen gelegenheid nooit zou komen.

Neem inderdaad de nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai en blijf een paar nachten in Chiang Mai. Leuk om eens te doen is ziplinen. Ik heb dit een paar jaar geleden gedaan bij Eagle Track, maar er zijn meerdere aanbieders. Hoewel ik het niet zo op hoogtes heb, vond ik dit echt geweldig om te doen.
Vanuit Chiang Mai kan je naar Chiang Khong, hier de grens oversteken naar Huay Xai en een slowboat nemen naar Luang Prabang. Ik ben meerdere malen in Luang Prabang geweest en vind het een van de meest relaxte plaatsen waar ik ooit geweest ben. Ik raad je aan om hier minimaal 3 dagen te verblijven.
Je kan dan eventueel verder reizen naar Vang Vieng, ten zuiden van Luang Prabang. Helaas komen veel backpackers hier alleen maar om te zuipen en te feesten (hoewel ik niet zeker weet of men hier inmiddels iets aan gedaan heeft), maar het plaatsje is prachtig gelegen tussen karststenen bergen en als je een liefhebber van natuur bent zeker de moeite waard.

Van Vang Vieng kan je dan weer verder zuidwaarts reizen naar Vientiane. Het is dan wel de hoofdstad, maar vergeleken met bijvoorbeeld Bangkok is het slechts een groot dorp. Best aardig om hier 1 dagje te blijven en de highlights te bekijken.

Siem Reap zou ik uit je schema schrappen. Je hebt slechts 16 dagen dus ik zou het hooguit bij Thailand en Laos houden. Als dit je eerste keer Azie wordt en het bevalt je, kan je altijd nog eens terugkomen voor Cambodja.