ik ben van plan om in februari een maand richting bali en lombok af te reizen. Ik kan door mijn werk alleen in februari weg. Nu lees ik bij de weerberichten dat het dan best veel regent. Maar ik weet niet zo goed hoe ik me dat voor moet stellen. Regent het in februari echt de hele dag door of zijn het buien? Is het verder wel mooi weer? Kun je eventueel ook naar het strand, zijn de wegen begaanbaar enz enz.
Dus hoe is het weer in februari op Bali. Misschien is er iemand geweest in deze maand…
Mijn ervaring is dat in het regen seizoen valt het meeste regen in de maand november, december en januari. Ieder jaar is verschillend. Het zijn wel periodes waar per dag gemiddeld 4 uur regenen, periodes waar helemaal geen regen in een hele week, periodes waar meer bewolkt en alleen 's avond regenen. Maar geografisch gezien, hoe meer naar de oostelijker gedeelte van Indonesia hoe droger het landschap zijn (weinig regen).
Ik ben zelf meerdere keer in Januari naar Bali en Lombok. Prachtig weer. 's Middag volle zon. En 's avond kan wel eens regenen. Maar ik ben gek op tropische regen bui. De damp van de natte aarde het ruikt echt heerlijk…:biggrin:
Maar juli jl. was merkwaardig veel regen (in Java) het zal wel door de klimaat verandering komt.
Het regenseizoen komt nu (januari) pas net op gang. Dus reken maar dat het nog tot maart gaat duren. Het regent niet de hele dag door. Als het in indonesie regent dan zie je de mensen ook schuilen. Dat hoef je in nederland niet te doen want dan sta je daar de hele week. De buien duren misschien een uur, twee uur. Soms regent het enkele dagen niet. Als het net geregend heeft dan zijn de wegen wel onbegaanbaar. Juni is een betere periode om te gaan, maar er zijn in februari genoeg droge perioden om te doen wat je doen wilt.
Hoi Driesje,
Je moet het je zo voorstellen: Als het normaal nooit regent en dan zou het 2 x per week regenen dan is dat veel. Onze ervaring is dat het meestal s’avonds of s’nachts regent , dit kan duren van bv 20 min tot 2 uur. Maar ook weer iets wat je een keer moet hebben meegemaakt. Hier zouden ze zeggen NOODWEER, daar is het nrmaal. En dan die reuk, geweldig!!! En om de temperatuur hoef je je geen zorgen te maken, daar wordt het nooit kouder als 27 GR.
Succes!
Maar, let op! Ook in Bali zijn de lokale verschillen in het klimaat groot. Indien je noordelijk van de bergen / heuvels, halverwege het eiland, verblijft zit je in een aanzienlijke droger (en ZONNIGER) gedeelte van Bali, waar maar de helft van het jaarlijkse gemiddelde neerslag van Bali valt. De plaatsen om dan te verblijven zijn bijv. Amed, Tulamben, Lovina, Air Sanih.