Mijn man en ik zouden graag volgend jaar rond februari-maart naar Mexico gaan om walvissen (potvissen, blauwe vinvis…) te zien in Baja California.
Nu hadden wij op internet gezien dat Tierra.be dit organiseerde, maar nu doen ze dit blijkbaar niet wegens reorganisatie.
Nu hadden wij toch graag op eigen initiatief een reis in elkaar geknutseld en toch deze walvissen graag bezocht.
Waar kan men info vinden over deze plaats en wat betaald men zo voor een walvisexcursie?
Wat is er zeker nog te bezichtigen die de moeite waar is in deze regio? Of ernaast? Want wij kennen niks van Mexico…
Kun je daar een auto huren of is alles met een bus te doen?
Alle bijkomende info is ook welkom (vaccins, visum, …)
De bekendste plaatsen om te verblijven in Baja California zijn Cabo San Lucas en San Jose del Cabo. De eerste is iets Amerikaanser, de tweede is wat rustiger en dorps-achtig.
De allermooiste locatie om walvissen te spotten in Baja California is in de baai van San Ignacio.
Veel mensen doen dit als excursie vanuit Cabo San Lucas of San Jose del Cabo. Als je een auto huurt is het een zeer mooie rit. Trek hier wel minimaal 2 dagen voor uit.
Vanuit Cabo San Lucas kun je trouwens ook walvissen spotten (die zwemmen op een paar honderd meter uit de kust) alleen de baai van san ignacio is de lokatie waar ze hun jongen ter wereld brengen.
Hoi
Bedankt voor je antwoordje, dat maakt ons al iets wijzer!
We hebben nu ook wat boeken gaan halen uit de bib en een dvd over Mexico om ons wat meer te informeren.
We hadden oorspronkelijk gedacht om dit via een organisatie te laten doen, maar die doen dat niet meer. Dus gaan we alles zelf moeten plannen.
Welk reisbureau of dienst raad jij ons aan om alles te plannen? Wij zijn wel van België…
Je dient waarschijnlijk ook zo’n boottocht te reserveren om de walvissen te spotten? Hoe gaat dit in zijn werk? Doe je dit al op voorhand (vanuit België)?
En welke plaatsen zijn er nog de moeite om te bezoeken, want ik lees ook dat mensen met walvishaaien gaan zwemmen, dolfijnen…lijkt me ook héél leuk!
Maar ook andere zaken zoals tempels, mooie plaatsen…?
Thx mucho
Geen probleem, Mexico is geen lastig land om zelf rond te reizen en je eigen trip plannen maakt het alleen maar leuker. Gaat wel wat meer werk/tijd in zitten maar dan plan je het volledig zoals je zelf wilt.
Wat erg belangrijk is om te weten is dat Mexico een gigantisch land is. Hoeveel tijd trekken jullie voor je reis uit? Als je slechts 2 of 3 weken gaat dan is het beter om je op een bepaald gedeelte van het land te richten. Ga je langer dan kun je inderdaad een een groot gedeelte ´meepakken´.
Baja California is met name erg ruig en woestijnachtig. Op de kustplaatsjes, walvissen kijken en eventueel een auto huren en rondrijden zou ik hier niet langer dan 1 week verblijven. Dit gedeelte van Mexico heeft geen bekende tempels en mooie tropische natuur etc.
Sterker nog, als walvissen kijken de enige reden is dat je naar Baja California gaat dan zou je misschien beter een rondreis door centraal/zuid mexico kunnen plannen. Vanuit de kustplaatsen Puerto Vallarta, Acapulco, Puerto Escondido (en andere) aan de Pacific Ocean kun je ook walvissen spotten. En die plaatsen zijn veel beter te combineren met een mooie rondreis door centraal/ zuid mexico waar je meerdere tempels (teotihuacan, Monte Alban, Palenque, chichen itza) en prachtige natuur tegen zult komen.
Een veel gekozen route is Mexico City, Puebla, Oaxaca, San Cristobal, Palenque, Playa del Carmen en terugvlucht naar Belgie vanuit Cancun waarbij je meerdere variaties kunt inplannen (bijvoorbeeld Taxco, en een badplaats aan de Pacific Ocean zoals Huatulco of Puerto Escondido) een stukje Guatemala en Belize meepakken of juist via Palenque richting Merida (en chichen itza) naar Cancun gaan om via daar terug te vliegen.
Deze route is goed zelf in te plannen maar als je alles van te voren geregeld wilt hebben dan kun je zeker wel een aantal agencies vinden die dit als pakket aanbieden.
Djeez…woon jij in Mexico misschien?
Ik zal dus beter eens mijn boekje lezen zodat ik weet waarover je praat
Organiseer jij geen reis? :-), dan hebben we al onmiddellijk een gids.
We zouden eigenlijk maximum voor 14 dagen gaan. Waarschijnlijk veel te kort, maar ik denk dat dit al duur genoeg gaan worden…
Wat raad jij aan, als inderdaad het zien van walvissen voor ons wel op het menu dient te staan. Maar ook het zien van natuur en natuurparken, tempels…beetje cultuur.
Ik woon hier inderdaad maar organiseer helaas geen reizen dus sorry
Als je slechts 14 dagen gaat kun je je beter richten op een gedeelte van Mexico. Bijvoorbeeld vanuit Mexico City via Queretaro, San Luis Posoti, Guanajuato, Guadelajara naar Puerto Vallarta en vanuit daar terugvliegen naar Mexico City.
Of via Mexico City, Puebla, Oaxaca en dan richting de kust (Puerto Escondido of Huatulco) vanuit Huatulco kun je terugvliegen naar Mexico City.
Voor een binnenlanse vlucht zou ik Internet en Volaris bekijken, die hebben vaak redelijke tickets.
Als je niet te veel uit wilt geven dan is Mexico een ideaal land om rond te reizen. Als je niet per sé 4- en 5 sterren hotels zoekt dan kun je zeker leuke hotelletjes vinden van tussen de 30 en de 50 euro per nacht. En eten en excursies zijn ook zeer betaalbaar.