"Bad news, guys" !

‘Einde Geschillencommissie Luchtvaart aanstaande’

AMSTERDAM - De kans dat de geschillencommissie Luchtvaart wordt opgeheven is groot. Het draagvlak voor de commissie is bij luchtvaartmaatschappijen, verenigd in de BARIN, verdwenen omdat de uitspraken van de twee jaar oude commissie voortdurend in het voordeel van de klagende reizigers zijn. Dit schrijft De Telegraaf.

Reizigers kunnen onder meer bij de commissie terecht als ze vinden dat hun vlucht onredelijk veel vertraging heeft opgelopen. Bij vertragingen van meer dan drie uur kan de vergoeding die de luchtvaartmaatschappij moet betalen oplopen tot zeshonderd euro per klager.

ArkeFly-topman Steven van der Heijden meldt aan de krant dat de luchtvaartmaatschappijen gisteren besloten de steun aan de geschillencommissie per 31 december 2011 op te zeggen, omdat niet aan hun voorwaarden kan worden voldaan.

De maatschappijen stellen keiharde eisen aan staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur). Atsma overlegt dinsdagmiddag met de Tweede Kamercommissie van Infrastructuur en Milieu om te kijken of er nog redding mogelijk is. Ze willen onder anders dat uitspraken bindend zijn voor alle maatschappijen die op Nederland vliegen. Ook zouden de kosten fors omlaag moeten en zou de Inspectie Verkeer en Waterstaat zelf geen geschillen meer moeten beslechten.

Bron : luchtvaart.nl'Einde Geschillencommissie Luchtvaart aanstaande' | Luchtvaartnieuws

Als de maatschappijen zelf het initiatief zouden nemen zich aan de wet te houden, was zo’n commissie niet nodig…

Die “als” is te groot, blijkbaar.
Als passagier heb je massa’s rechten, zoals : je ticket tot de laatste euro afgeven, zo weinig mogelijk bagage meenemen, je laten behandelen als de grootste terrorist die de wereld rijk is EN geen reclamaties over hun service, ongeacht de toestanden die je “recht” geeft om je mond open te doen,enz.
Ik denk dat tussen ons collega’s veel zijn die een reclamatie ingediend hadden en niet zomaar.
Volgens mij, dit was ons laatste stro. We zijn het kwijt.
Vandaag is het Nederland de eerste; in record tempo, gaat België aan de beurt komen. En dan? Waar gaat het stoppen? En wie of wat gaat de rechten van de passagier serieus bekijken en behandelen op tijd en niet over een jaar of zo.
Ik wacht af…