Hallo allemaal,
Wij willen met n groep vrienden gaan backpacken door italië. Geen van ons heeft echter ervaringen met met deze manier van reizen.
Hebben jullie tips, must-go’s etc.? We willen het liefst op (goedkope) campings staan of in hostels logeren. Hopelijk hebben jullie wat goede adviezen en adressen! Alvast bedankt!
Hoi!
Ik ben een aantal jaren geleden gaan interrailen door Italie en Griekenland. Doordat het alweer zo lang geleden is (jaar of 6, 7) heb ik helaas geen adressen meer of namen van de campings die ik toen bezocht. Een tip: als je midden in de zomer gaat zou ik vooral campings uitzoeken die niet al te ver van het station vandaan zijn (pfoeh, die hitte met zo’n zware rugzak). Sterker nog, zo af en toe op het station tussen andere backpackers slapen heeft ook wel zijn charme.
Plaatsen waar ik toen ben geweest en die indruk op me hebben gemaakt zijn Florence en Pompei (bij Napels).
Ik neem aan dat je eerst de rechtstreekse trein neemt naar Milaan? Daar zou ik ook zeker nog even een dag of twee blijven.
Ennnn als ik het me goed herinner ben ik eens flink wat geld kwijt geraakt/afhandig gemaakt door een italiaanse conducteur omdat ik een toeslagticket voor een bepaalde trein niet had laten afstempelen!!!
Heel veel plezier, het is echt leuk!
Groet,
Hilde
Halloo!
Ik vind Pompei inderdaad een must go. Florence vind ik een mooie stad, maar in de zomer is het een grote toeristengekte en alles is uitermate duur. Rome ook erg duur. Venetie ook, maar daar is het carnaval in juli (?), dus dat is alsnog de moeite.
Perugia is erg leuk. Dat is in Umbrie. Mooie, levendige studentenstad. Leuk jazzfestival in juli of augustus (weet niet meer precies, zou je moeten nakijken - wel de moeite). Heel Noord-Italie is leuk, al moet je Turijn mijden want daar is niks te doen. Studentenstad Bologna is in de zomer ook een beetje dood. Alle meren in Noord, zoals het Como meer, evenals het gardameer zijn erg de moeite (pak een boot naar de overkant van het meer, want de treinkant is rotsen) Verona is ook erg leuk.
Als je naar het strand wil, kan je het best gokken op de oostkust, maar niet bij de havenplaatsen (ancona, bari, brindisi), meer omgeving Rimini. Groot deel van de westkust is ook mooi zandstrand, maar een groot deel ook niet dus hou dat in de gaten. Ravenna is ook leuk, daar doen ze iets met keramiek.
Toscane is natuurlijk mooi, Siena en Lucca. Maar iedereen wil naar Siena, dus vaak zijn de jeugdherbergen vol.
Napels stikt van de oplichters. Kijk uit op het station voor mensen die je willen helpen, ze willen er geld voor. Neem voor zuidelijk Italie ook je wie-wat-waar gids mee, want maar weinig spreken engels.
Palermo is leuk, voor als je zo zuidelijk komt.
Op de meeste stations is er wel een vvv-tje, daar kan je om adressen vragen van campings en jeugdherbergen (en ook vooral, hoe je er komt). Van te voren kan je al wat adressen meenemen van de nationale jeugdherberg centrale (www.ostellionline.org), maar wel een curfew meestal, dus geen uitgaan. Voor campings kan je het beste zoeken in de Italiaanse gouden gids online: http://www.paginegialle.it/index.html. Daar hoef je echt geen italiaans voor te kunnen, camping is campeggio en dan zoeken op plaatsnaam.
Kijk ook eens op http://www.bugeurope.com, bij hostels
Probeer niet te ambitieus te zijn met het aantal kilometers afleggen, en ga vooral ook eens van de hoofdroutes af.
Veel plezier!