Auto / van in australie, de kosten?

Hallo wereldwijzers!

ik ben van plan om begin december te vertrekken nr Australie met working holiday visum, voor een jaartje.

heb alle nodige info al gevonden, maar nog niet echt ivm auto.

ik zou een auto willen aankopen (2dehands uiteraard) maar vroeg me af welke kosten er allemaal verplicht bijkomen (verzekering, taxen, certificaten, … )

iemand hier ervaring mee?

alvast bedankt!
Hans

Over de aankoopprijs betaal je, tijdens de procedure voor het overschrijven op jouw naam, de zogeheten ‘stamp duty’, een soort leges, ergens rond de 3%, afhankelijk van de staat. De truc om een hele lage waarde van de auto op te geven om zodoende de stamp duty laag te houden werkt niet altijd, vooral als je het ernstig overdrijft. Dan bepaalt de RTA (Road and Transport Authority) de waarde voor je en ronden ze hem het liefst naar boven af. Verzekeringen in Australië zijn over het algemeen wat goedkoper dan hier.
Uiteraard moet je de auto op zijn minst WA verzekeren, de zogeheten ‘Third Party Insurance’
Dan moet je goed opletten hoe lang de auto nog goedgekeurd is. Dat staat op het Road Worthy Certificate.
Verder moet je er aan denken, als je je auto hier verkoopt, dat je van de verzekering een bonus/malusverklaring vraagt, zodat je schadevrije jaren ook in Australië meetellen.