ik wil een auto kopen in Italie en invoeren in Nederland. De procedure bij RDW en douane ken ik wel, maar hoe handel ik bij de aankoop en het transport? Wie heeft ervaring?
Hoi Tielemans,
Is het gelukt een auto te importeren? Ik haal een motorfiets uit Italie, heb je nog goeie tips voor me?
Ciao.
Het probleem bij “nationaliteitswisseling” van auto’s is niet zozeer het uitvoeren uit land van aankoop, alswel het invoeren in het land van de gebruiker. Kort geleden onze nederlandse auto uitgevoerd in Nederland, je krijgt dan voor 15 dagen een alternatief kenteken en moet een nieuwe (15 daagse) verzekering regelen. In deze 15 dagen zou het moeten lukken de auto in te voeren in het "nieuwe"l and, voor ons Italie. Maar je begrijpt het al dat lukt in Italie nooit in 15 dagen. Kortom de problemen liggen in het land van “herkomst”. Advies. Koop de auto met bijbehorende documenten in Italie. Laat hem in Nederland bij de RWD invoeren. De auto is dan “automatisch” uitgevoerd uit italie.
Anders dezelfde methode volgen, vervangend kenteken en verzekering voor 15 dagen regelen (loeiduur) in italie en in deze periode de invoer in nederland regelen. Met vervoer op autotrailer zou je in iedergeval de problemen kleiner maken.
Ben wel benieuwd naar je ervaringen.
Succes, Harrie/grognardo