De hittegolf die Rusland sinds begin juli teistert is de ergste “in 1000 jaar”. Dat zegt de directeur van de Russische meteorologische dienst.
“In 1.000 jaar of sinds de oprichting van ons land hebben noch wij noch onze overgrootouders een dergelijk fenomeen meegemaakt”, aldus directeur Alexander Frolov tijdens een uitzending op de staatstelevisie. “Het is een uniek fenomeen waarover geen antecedent in de archieven teruggevonden werd.”
Na een temperatuurrecord van 38,2 graden in Moskou op 29 juli registreerde Sint-Petersburg zaterdag een record met 37,1 graden. De bosbranden teisteren nog steeds bijna 200.000 hectare in het land en maakten volgens de officiële cijfers 52 doden.bron: www.zita.be
Mijn zwager woont in Moskou. Het is er niet om uit te houden.
Een ander familielid woont in Ryazanski oblast, gelukkig zijn er bij hun in het dorp nog geen branden.
Rusland heeft een oppervlakte van 17.098.242 km² Het is beslist niet overal 38 graden Celsius, ik vind die waarde trouwens nog wel mee vallen voor een landklimaat. In Nederland is ook wel eens 38,6 ºC gemeten. Moskou ligt niet veel noordelijker dan Amsterdam. Probleem met de branden is waarschijnlijk meer een gebrek aan blusmateriaal.
Dat Moskou niet langer gehuld is in smog, wil niet zeggen dat de problemen voor Rusland eindelijk voorbij zijn. De bosbranden rukken namelijk op richting het radioactieve gebied rond Tsjernobyl, zo waarschuwt milieuorganisatie Greenpeace.
De eerste regenbui deed de smog in Moskou verdwijnen. Ondertussen is het kwaad al geschied en ligt het sterftecijfer twee keer zo hoog als anders.
Het ministerie van Noodsituaties meldde dat nog in 22 van de 83 regio’s hevige branden woedden. Het einde is nog niet in zicht. Weerkundigen voorspellen nog extreem hoge temperaturen tot 20 augustus. Radioactiviteit in de lucht
Milieuorganisatie Greenpeace maakt zich echter vooral zorgen over mogelijke branden in het gebied rond Tsjernobyl in Oekraïne op de grens met Wit-Rusland. Op 26 april 1986 ontplofte nabij het stadje een kernreactor. Sindsdien is de nabije omgeving radioactief.
Door de bosbranden ontstaat nu de kans dat grote hoeveelheden radioactoieve deeltjes waarmee het gebied besmet is, opnieuw meegevoerd worden in de atmosfeer. De mogelijkheid bestaat zelfs dat deze door de wind in België kunnen terecht komen. Via tests hebben experts toch al vastgesteld dat dit voorlopig niet zal gebeuren.
De Russische overheid beweert de bosbranden in de buurt van Tsjernobyl onder controle te hebben.
De nationale en internationale media geven echter al langer kritiek op de aanpak die de Russische overheid hanteert om de brandhaarden in te dijken. De kritiek luidt dat de overheid vooral bekommerd is om haar imago en er alles aan doet om paniek onder de bevolking te vermijden.
Dokters in ziekenhuizen zouden zelfs papieren waarop de weersomstandigheden als doodsoorzaak vermeld worden, moeten vervalsen.
De kerncentrales in Mayrak in de Oeral, in Sarov en in Snezjinsk, ongeveer 80 kilometer ten zuiden van Jekaterinenburg komen nu ook in gevaar door de bosbranden. De noodtoestand werd afgeroepen, maar de overheid zegt toch alles onder controle te hebben
In Wolgograd werd al een week lang 40+ gemeten dus zo’n onzin is dat niet. En de bosbranden zijn voor een groot deel door wanbeleid ontstaan. Kleine meertjes, stroompjes en beekjes en grotere meren werden droog gelegd zodat de ‘rijken’ daar hun megaolomane datsja’s konden bouwen. Het gebied dat achter bleef bestaat voor een groot gedeelte uit licht ontvlambaar turf en dat steekt zichzelf aan.
In Juni was het in Kazachstan al 40+ en iets later in Volgograd ook snikheet en vooral benauwd (vochtig), Moscow was toen nog zeer aangenaam met 22gr. Vorig jaar was ik ook in Moscow maar dan in Juli en toen was het ook dik boven de 30gr, maximaal 36gr toen. Volgende keer ga ik liever in september of ocober naar Moscow, ben er 2x geweest en heb er nog lang geen genoeg van.
@Dieselbiker, klopt, in juni. Maar de temperaturen eind juli zijn in Rusland heel erg gestegen. Ik ben trouwens net terug van een maand Kazachstan en in Almaty werd het al die tijd niet warmer dan 34 graden. Heerlijk!
Ik schreef toch ook nergens dat het onzin is. En voor de duidelijkheid, ik vind het allemaal heel vreselijk voor de getroffen mensen daar. Mijn punt was meer dat je gewoon niet kan stellen “het is in Rusland 38 graden” het land is zo groot dat terwijl het in de ene regio 38 graden is het ergens anders kan vriezen.
Verder vind ik het bericht (en dat word in de tweede post nog duidelijker) nogal politiek getint en om die reden vraag ik mij af of het wel verstandig is om het in deze form op een reis-forum te posten.
De Verenigde Staten gaan Rusland helpen met het bestrijden van de zware bosbranden. Twee vrachtvliegtuigen van de US Air Force zijn zaterdag aangekomen in Moskou.
President Barack Obama kondigde donderdag aan dat het land Rusland zal helpen. De VS hebben voor zo’n 4.5 miljoen dollar apparatuur opgestuurd. Het gaat onder meer om pompen en beschermingskledij voor de brandweer.
De Californische gouverneur Arnold Schwarzenegger zal ook een vliegtuig met technische hulpgoederen sturen. De staat kampt namelijk zelf regelmatig met zware bosbranden.
Rusland heeft met een van de warmste zomers ooit te kampen. Er zijn honderden brandhaarden in het land, maar de situatie lijkt te beteren. Zo viel er de laatste dagen al wat regen. Het kernarsenaal zou ook niet langer bedreigd zijn.bron:http://www.bangkokpost.com
@Edwin, in Novosib was het ook 38 graden en in Vladivostok ook. Magadan was ook 40 graden. Aldus kennissen en familie aldaar.
Weet niet of het waar is hoor, maar waarom zouden ze erover liegen.
@Edwin, dat kaartje is van nu augustus. Half juli was het wel het geval.
Nu is de schoonfamilie in Magadan natuurlijk niet gewend met heel hoge temperaturen te leven. 25 graden is misschien gelijk aan 40 haha.
Er hangt opnieuw een giftige smogwolk boven de Russische hoofdstad Moskou. Die is afkomstig van de honderden zware bosbranden die in de omgeving woeden.
In de voorbije dagen konden de Moskovieten weer wat vrijer ademen. Door zware regenval en een zwakke wind was de metropool even smogvrij. Nu is de wolk opnieuw de binnenstad binnengetrokken.
De autoriteiten roepen alle inwoners en toeristen op om mondmaskers te dragen en de vensters gesloten te houden.
De smogwolk is bijzonder gevaarlijk voor de gezondheid. Eerder nam het dagelijkse overlijdenscijfer in Moskou met de helft toe, tot ongeveer 700. Tienduizenden inwoners zijn de stad uitgevlucht. Zij die toch blijven, moeten hoofdpijn en misselijkheid verdragen.
Rusland heeft trouwens door de aanslepende hitte de export van graan stopgezet. De “nationale ramp” zal nog weken kunnen aanslepen.bron:http://www.zita.be
Rusland is het gevecht tegen de dramatische bosbranden stilaan aan het winnen. Dat zegt de minister van Noodsituaties. Meer dan 160.000 mensen blijven de vlammenzee intussen wel bekampen.
Het getroffen gebied werd teruggebracht tot iets meer dan 20.000 hectare. In de regio van Moskou en Mordovië is de noodtoestand niet langer van kracht.
In het natuurpark van Mordovië werd het nucleaire centrum van Sarov wekenlang bedreigd. Nu woedt er nog maar op een oppervlakte van dertig hectare brand. In het weekend ging het nog om duizend hectare.
In de regio van Moskou staat nog dertien hectare in lichterlaaie, zowat twintig hectare minder dan dinsdag. Wel hangt er nog steeds een giftige rook boven de hoofdstad.bron:http://www.zita.be
De Russische premier Vladimir Poetin heeft de topman van het bosagentschap ontslaan. Hij vindt dat de bosbranden niet efficiënt werden aangepakt. President Dmitri Medvedev heeft intussen de noodtoestand in drie getroffen gebieden opgeheven.
Door de aanhoudende hitte kampt het land met bosbranden. Vele hectaren landbouwgewassen zijn verwoest. De graanprijs gaat de hoogte in en Moskou besloot om geen graan meer te exporteren. De topman van het bosagentschap is intussen aan de deur gezet.
Er zouden nog 20.000 hectare bos en veengebieden door brand geteisterd worden. Tien dagen geleden was dat nog tien keer zo veel. In drie van de vier getroffen gebieden is de noodtoestand al opgeheven.bron:http://www.zita.be