Arirang Mass Games komen tot een einde(?)

Koryo Tours meldt vandaag in een nieuwsbrief dat ze van hun contacten in Pyongyang hebben vernomen dat de Arirang Mass Games dit jaar voor het laatst gehouden zullen worden. Het spektakel waarin ruim 100.000 Koreanen gezamenlijk een show opvoeren in 's werelds grootste stadion werd in 2002 voor het eerst gehouden, en is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de belangrijkste toeristische trekpleisters (en inkomstenbron…) van het land. Tot 2009 was het Arirang-seizoen (augustus - oktober) ook de enige periode van het jaar dat Amerikaanse toeristen het land konden bezoeken, maar inmiddels geldt die beperking niet meer.

Aangezien de republiek Noord-Korea volgend jaar 65 jaar bestaat is de verwachting dat er dan een geheel nieuwe show opgevoerd gaat worden.

Voor wie niet bekend is met dit fenomeen:

[ame]North Korea 2011 Mass Games highlights with English subtitles (1 of 2) - YouTube

(toch jammer dat ik zelf, ondanks 3 reizen in de afgelopen jaren, de show nooit gezien heb. En om nu dit najaar alleen daarvoor alweer te gaan…)

WizardOfOss, ik ga het volgende maand bekijken! ga gezellig mee joh, ik betaal je biertje! red je nog net met het visum…

Ik zal heel eerlijk bekennen dat ik pas nog even heb zitten kijken, eind september is het Pyongyang International Film Festival, als filmliefhebber leek me dat wel wat. Maar gelukkig/helaas zit ik vast aan twee weekjes begin september, geen tweede trip naar Noord-Korea voor mij dit jaar. Volgend jaar weer. Dat biertje hou ik nog wel van je tegoed :biggrin:

De vorige melding van ruim twee jaar geleden bleek vals alarm, afgelopen jaar is er namelijk toch gewoon weer een reeks Arirang Mass Games gehouden, maar naar nu blijkt was dat slechts uitstel: dit jaar zullen er definitief (voor zover dat woord in Noord-Korea betekenis heeft…) géén Mass Games gehouden worden.

Of dat ook meteen het einde van het spektakel is is nog niet duidelijk, maar gezien het belang van de shows voor het toerisme is dat niet heel aannemelijk. Waarschijnlijker is dat de tijd nu gebruikt zal worden om een geheel nieuwe show op te zetten, ter vervanging van de huidige show die sinds 2002 opgevoerd werd. Volgend jaar staat echter in het teken van twee belangrijke jubilea, namelijk 70 jaar bevrijding van de Japanse overheersing (om er een nog misdadiger regime voor in de plaats te krijgen…) alsmede het eveneens 70-jarige bestaan van de Korean Workers Party, dat zal zeker gevierd gaan worden.