Zij die mij kennen, weten wat ik tegen de zg. Challenges heb.
Gambia wordt volgepompt met rotzooi door handelaren, en daar komt nog “onder het mom van het goede doel” een hoop rotzooi bij, die door goed bedoelende mensen met deze tochten naar Gambia wordt gebracht, ten koste van een hoop sponsorgeld.
Ik heb mij altijd daartegen verzet, omdat de baten niet opwegen tegen de lasten die Gambia erdoor ondervind, want het autokerkhof wordt steeds groter.
Ik moet echter GEDEELTELIJK terugkomen hierop.
· Antwerpen Banjul Challenge,propageert niet meer om barrels van €500,= te brengen, maar adviseert een goede en bruikbare auto. (hoeft echt niet nieuw te zijn)
· Verwijst naar de lijst die op www.riders.nl staat
· Berekent een stuk lager inschrijfgeld
· Adviseert om zoveel mogelijk onderdelen mee te nemen
· Stimuleert om de auto te schenken aan een goed doel
· De organisator begeleidt zelf de tocht.
Hierdoor vervalt mijn bezwaar tegen deze organisatie.
Ik heb niets tegen mensen die een prachtige, spannende tocht maken naar Gambia. Als ze daarmee een goed doel willen dienen, is het helemaal top.
Als ze dat dan ook nog doen met een fatsoenlijk voertuig dat ze schenken aan het goede doel, geweldig!!
Maar ook als hij gewoon geveild wordt daar, laat het dan ook iets fatsoenlijks zijn.
De Antwerpen Banjul Challenge vertrekt ook vanuit Nederland.
Als er behoefte aan is, wil ik de lijst ook wel op deze site plaasten.
Jack
Hallo,
Ik heb zelf deelgenomen aan deze challenge. Wij zijn 2 oktober 2010 vertrokken met deze challenge. Wij hebben met vier man een ambulance en een vrachtauto gekocht en daarmee naar Gambia gereden. Nou ik kan je vertellen dat ik NOOIT meer met deze challenge mee ga. Als je niet in de pas loopt wordt je tegengewerkt. Je zegt dat je terugkomt op je mededeling dat er genoeg oude auto’s in Gambia zijn. Nou daar hoef je niet op terug te komen hoor. Ook bij de Challenge waar ik aan meegedaan heb zijn auto’s door de woestijn gereden die daar totaal niet geschikt voor zijn. Deze auto’s kwamen afgeraffeld aan en zijn dus ook verkocht. Ik kom inmiddels al twaalf jaar lang , ieder jaar in Gambia. Je hebt dus helemaal gelijk dat het barst van de oude auto’s. Overal zie je ze te koop staan. Wij hebben de voertuigen rechtstreeks geschonken aan Riders For Health nadat wij eerst onderzoek gedaan hebben of ze echt nodig waren. Ze werden een dag na aankomst al ingezet. Als je werkelijk iets wilt doen voor dat land zonder er zelf beter van te worden dan moet je er gewoon met een tas geld en koop daar dan maar een goede auto of ga iets bouwen of ga schoolgeld betalen voor kinderen uit eenoudergezinnen. Dan maak je de schroothoop niet groter in dat land en help je de bevolking echt.
groeten Gerard
Hallo Gerard,
Ik ga uit van de positieve verhalen die ik heb gehoord van mensen die eerder meegeweest zijn met deze Challenge en de collega van mij (van Riders for Health) die bij het overdragen van jullie twee auto’s was.
Kan je wat meer info geven over je ergernissen? je kan me ook prive mailen.
groeten Jack
Nee, de auto schenken is niet verplicht, je kan hem ook laten veilen.
Het is vogelns mij zelfs mogelijk om te zeggen: : “We doen mee met de rit en nemen de auto weer mee naar huis”.
Maar dat moet je dan wel navragen bij de ABC.
Jack