Angola met duurste hoofdstad

15 jaar geleden werkte ik ruim een jaar lang in Angola als blauwhelm, in dienst voor vrede en veiligheid zeg maar. Het land probeerde toen uit een burgeroorlog te komen, overal lagen mijnen (nu nog steeds), de verschillende partijen vertrouwden elkaar niet, de hoofdstad was zwaar beschadigd en de inflatie was niet bij te houden.

Nu, zoveel jaren later, is de hoofdstad Luanda zo’n beetje de duurste stad van de wereld als het gaat om het aankopen van vastgoed. En de Ilja, de landtong die voor de hoofdstad ligt, is een paradijselijk eiland met veel palmbomen en luxueuze resorts. 15 jaar geleden kwamen we er enkel wat vissers tegen maar toen was het ook al prachtig.

Mijn herinneringen aan dit land heb ik uitgebreid opgetekend in het boek “Reizen door landen in opspraak” (www.ecritures.nu/reizen) en het verhaal biedt een vogelvlucht over en door Angola, en een blik in het leven van Nederlandse VN militairen daar. Ik heb ook een interview met de toenmalige speciale afgezant van de secretaris-generaal van de VN weergegeven. Op een avond heb ik een uur bij hem thuis gezeten om met hem over vrede in het land te praten.

Niet alleen het boek maar ook de geschiedenis van Angola is pakkend. Van de Portugese onderdrukking tot aan de burgeroorlog en uiteindelijk de vrede na de dood van revellenleider Savimbi.

Royan van Velse

Er is weliswaar nog geen Angola forum, maar via deze link is een interview te lezen over mijn tijd in dat grote land in zuidelijk Afrika.

Royan

http://www.ecritures.nu/img/artikel/Checkpoint%202012-12%20%20Angolaveteraan.pdf