Ambitieuze Roadtrip door Noord-Europa

Lezers,

Mijn vriendin en ik hebben een (nogal ambitieus) idee voor een roadtrip. We willen de volgende zomer 4 of 5 weken uittrekken om vanaf hier door heel Scandinavië en Finland te trekken. Vervolgens zouden we door Estland, Letland, Litouwen, Polen en Duitsland weer anar Nederland willen.

Nu zoeken we eigenlijk wat algemene informatie wat betreft een trip als deze, en zijn vooral benieuwd naar mensen die deze of een gelijkende roadtrip hebben gemaakt.

We hebben uitgerekend dat je voor zo’n trip (7000/8000 kilometer) in 4 weken circa 3/4 uur moet rijden, zeker als je de eerste en laatste stukken in langere etappes doet. (Bij gebrek aan interesse in resp. Duitsland & Denemarken op de heenweg en Polen en Duitsland op de terugweg.)

Lijkt ons haalbaar…iemand een suggestie/tip/mening/watdanook?

Is zeker haalbaar, ik maak regelmatig dit soort reizen met de Motor.
Mijn laatste reis ging door oekraine, Belarus, Rusland en Baltische staten.
Ben ook al eens naar de noordkaap geweest dus ben al een beetje bekend met de landen.

Je zou als alternatief op de terugweg de Ferry kunnen nemen vanaf Klaipeda (Litouwen) naar Kiel, vooral het stuk Polen en Duitsland vond ik zelf ook niet zo interessant en je moet om Kalingrad heen dus nog omrijden ook. De kosten waren voor mij zo’n 100 euro (slaapstoel), die moet je afwegen tegen branstof voor ca 1200km en twee a drie overnachtingen, boot is ook een overnachting.

De reis is korter en die extra dagen kun je beter besteden in scandinavie

de boot heb ik zelf geboekt bij
www.balticferries.nl

Nog even over de route:

van noorwegen is het zuidwesten het mooist dus dit zeker niet overslaan, geiranger en preekstoel zijn mooie bezienswaardigheden. Als het weer tegenvalt dan kun je vanaf Trondheim beter naar Zweden gaan (via E14) en dan verder naar boven, mooi is de route als je via Karasuando gaat (zweeds finse grens).
via Finland weer terug.

Ik zou verder nog even een visum voor Rusland regelen en st Petersburg bezoeken, dat ligt nu eenmaal mooi op de route.