roadtrip noord en oost europa

Beste mensen,

Wij zijn met 4 man van plan om deze zomer een roadtrip te maken. Bij zullen beginnen in Nederland, om vervolgens Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland, Rusland, Letland, Litouwen en Polen aan te doen.

Nu zijn er natuurlijk enkele plekken waarvan wij weten dat we ze graag willen bezoeken: Hamburg, Kopenhagen, Stockholm, Helsinki, Sint Petersburg, Riga, Vilnius, Krakow en Auschwitz.

Wij hopen echter dat jullie ons nog meer tips kunnen geven. Dit is natuurlijk over de te bezoeken plekken, maar ook bijvoorbeeld visa en andere zaken.

Nu hebben wij natuurlijk zelf ook al onderzoek gedaan, en weten wij het overgrote deel al voor de EU landen en Rusland, maar wij kunnen zelf weinig vinden over de baltische staten.

Ik hoop dat jullie veel tips hebben, en dat we hier een nog onvergetelijkere vakantie door zullen beleven.

Alvast bedankt

Groetjes

Kasper

Wat een gave trip. Ik heb niet echt tips, maar ga dit onderwerp ook volgen omdat ik misschien ooit ook een road trip naar Polen wil maken, en ook eentje naar Denemarken/Zweden (maar ik denk apart).

Het enige wat ik kan bedenken is dat ik vele jaren geleden Oxelösund in zuidelijk Zweden heel erg mooi vond, ik ben met mensen mee met een bootje het meer op gegaan.

Verder zou ik zorgen voor een comfortabele grote auto met goeie airco en geluidsinstallatie, van tevoren veel leuke cd’s branden (voor de landen waar op de radio alleen maar geklets is zonder muziek, of eventuele afgelegen stukken zonder bereik). En een ANWB-abonnement met vervangende auto in het buitenland regelen bij geval van pech met je eigen auto.
En goeie check door de garage laten doen voor vertrek.

En een Point It boekje meenemen om in alle talen te kunnen ‘spreken’! :slight_smile:

Gaan jullie kamperen, in hostels of hotels slapen, couchsurfen? En hoeveel tijd trekken jullie hiervoor uit?

Veel succes nog met de voorbereidingen.

Beste Cecilia.

bedankt voor de tip voor in zweden, we zullen dit meenemen in onze overweging.

Qua auto zitten wij nog erg te twijfelen omdat wij ook verhalen hebben gehoord dat je maar beter een zo lelijk mogelijke auto kan hebben in landen als Rusland. Onze overweging is dus om of met een van onze auto’s te gaan, of een goedkope auto te kopen, zodat we deze met iets minder zorgen ergens kunnen laten staan.

Een goede servicebeurt en een lidmaatschap bij de ANWB zullen natuurlijk niet ontbreken, ik zou niet graag stranden in rusland zonder te weten wat ik moet doen.

We zullen waar het kan kijken naar campings, maar ik heb al gelezen dat deze in rusland e.d. praktisch niet bestaan. Hier zullen wij dus waarschijnlijk kijken naar hostels of goedkopere hotels.

Wij hebben allemaal onze zomervakantie zo vrij mogelijk gehouden, en ik denk dat we rond de 4 a 5 weken onderweg zullen zijn. We zijn hierdoor helaas genoodzaakt wel enigszins door te rijden, en kunnen dus niet in elk klein dorpje stoppen.

Heb jij toevallig al onderzoek gedaan naar Polen? want tips daarover zijn ook zeer welkom!

Bedankt en groeten

Kasper

Nee, ik heb nog helemaal geen onderzoek gedaan. Mijn road trip wordt dan waarschijnlijk pas over jaren. Eerst wil ik weer eens een paar maanden naar Azië.
Maar wel leuk om mee te lezen met tips die jullie hopelijk krijgen.

Jullie ideale auto klinkt als een lelijk Japans model (motorisch vaak nog heel goed) uit de jaren 90 ofzo. (Met Franse auto’s heb ik erg slechte ervaringen… niet starten als het regent en dat soort dingen.)
Wel met airco zou ik doen. Met mijn Mazda 323 uit 1989 heb ik wel eens een weekje Frankrijk gedaan in juli, eigenlijk wel iets te heet zonder airco. Een vriendin van me heeft een goeie lelijke Toyota station uit 1993 ofzo, super bak. Niet kapot te krijgen.

De ANWB heeft ook een speciale verkoopsite, waarbij zij geloof ik de auto ook getest hebben maar dat weet ik niet zeker. http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop/auto-kopen

Het is wel een flinke afstand voor 4-5 weken maar als je je erop instelt, en 2 of meer mensen een rijbewijs hebben, moet het wel te doen zijn denk ik?

1 like

Ja, het zal waarschijnlijk een japans model worden, of een lada.

We hebben gelukkig alle vier een rijbewijs, dus we kunnen eventueel gewoon lang doorrijden.

Een paar tips voor in Polen:

  • Tarnov is een leuk plaatsje iets voor krakau, rij je geloof ik praktisch langs. Misschien leuk om even te stoppen.
  • Als je in krakau bent zou ik zeker het centrum in gaan en door het schitterende park lopen, sluit bijna aan elkaar aan.
  • Auschwitz is zeker het bezoeken waard, het museum kom je alleen in met een gids. Het concentratiekamp zelf kan je wel zelf op je eigen tempo bewandelen. (Wij zijn hier zeker 6 uur geweest, en zoveel indrukken opgedaan dat het museum ons gestolen kon worden) Het vrij wandelen is overigens gratis.
  • Iets buiten krakau liggen de Wieliczka zoutmijnen, ook een bezoekje waard!
  • En als je tijd hebt ga is een dag met de auto over de kleine weggetjes rijden, een schitterde natuur heeft polen!
  • Sommige snelwegen in Polen zijn belabberd om te rijden, maar de wegen om de grote steden heen zijn wegens het EK van vorig jaar sterk verbeterd.
  • Nog een tip voor tijdens het uiteten gaan, de Polen eten rond 2 uur warm en de meeste restaurants zijn rond 7 uur dicht. Behalve in de grote steden natuurlijk, daar is alles te krijgen.

Andere landen ben ik zelf nog niet geweest, een hele leuke reis toegewenst!

1 like

Beste danielle,

Wegens het feit dat het qua planning niet uitkwam hebben wij besloten om onze vakantieplannen drastisch om te gooien.

In plaats van de roadtrip ga ik nu deze zomer naar Colombia, en ga ik met mijn vrienden naar Krakow.

Jouw tips zijn dus zeer nuttig, en zeer welkom.

Bedankt, en mocht je nog meer tips hebben over krakow hoor ik het graag!

Groet, Kasper

Misschien heb je wat aan mijn Colombia-blog van jan/feb 2013! Ik heb ook een speciale pagina met tips gemaakt. http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/10/tpod.html
En per blog entry kun je zien waar ik verbleef en hoe dat hotel beviel.

Beste Cecilia,

Ik had jouw pagina over Colombia al eerder gezien, en dat zag er goed uit. Ik kan niet wachten tot het zo ver is.

Ik heb mijn planning zoals hij nu is in het Colombia forum gezet. Mocht je nog tips of toevoegingen hebben hoor ik dat natuurlijk graag!

1 like