In december huren wij voor iets meer dan een maand een auto (geen busje of camper) om de oostkust te verkennen. Nu ben ik momenteel erg aan het twijfelen of ik een all-risk verzekering moet afluiten of dat ik het eigen risico maar moet riskeren. Heeft iemand tips of ervaringen hiermee? Ik heb namleijk ook begrepen dat niet alle schade standaard wordt vergoed.
Wij hebben altijd auto’s gehuurd in Australie en Nieuw Zeeland zelfde regels en nog nooit all risk verzekerd en ook geen schade gehad. Het is heel persoonlijk natuurlijk maar ik zou het risico nemen.
Het verkeer in Australie is buiten de steden vaak erg rustig. Maar er zijn een aantal zaken die je moet overwegen:
-Je vertrekt in een vreemde en drukke plaats, mogelijk niet 100% fit en ontspannen.
Je rijdt aan de andere kant van de weg (vergeet je gegarandeerd wel eens),
Je rijdt de hele tijd in een vreemde omgeving,
Regelmatig is er afleiding links of rechts naast de weg,
Je rijdt met een vreemde wagen (na een paar dagen raak je daar wel aan gewend),
Als je met een 4X4 gaat rijden en je gaat inderdaad echt van de grote weg af, hoe is je ervaring met terreinrijden?
In alle reizen hebben wij nog nooit een accidentje gehad. Maar alleen al het gevoel van relatieve financiele zekerheid is voor ons een overweging.
Wij doen het standaard dus wel een verzekering afsluiten. Eigen risico kan oplopen tot enkele duizenden AU$.
Bij Hertz hebben wij altijd gehuurd en dan is het 2500 AUD dus dat is voor ons persoonlijk nog wel te overzien. Je hebt wel altijd een soort basisverzekering in NZD is het 2500 NZD. Dus dat is het bedrag waar je risico opneemt. Wij hebben het nooit gedaan omdat de auto 2 keer kwa huur is dus in plaats dat je bv 500 AUD per week betaald betaal je bijna 1000 AUD vind het veel geld. Daarom het risico altijd genomen.
Ik koop, net als Wim1, altijd mijn onrust af. Ik neem dus een verzekering en zit veel rustiger in de auto. Dat is een persoonlijke keuze. Heb je hier in Nederland veel verzekeringen? Voel je je snel veilig in een auto…dit is echt een heel persoonlijke keuze, denk ik.
Voordeel is wel dat het op de weg vrij rustig is (maar rijd nooit 's avonds / in de schemering!) en de parkeerplaatsen enorm groot;-)
Ja het is heel persoonlijk inderdaad. Ja in Nederland verzekerd iedereen zich flink over. Zo is het hier in NZ juist zo dat je niet veel verzekeringen hebt vinden ze niet echt nodig. Maar goed ik vind dubbele huur op een auto toch aardig wat centen en 2500 NZD is redelijk goed te dragen als het wel mis gaat. Wij hebben zelf nu totaal zo’n 6 keer een auto gehuurd en het is altijd prima gegaan hier het is hier zo rustig. Wel wat anders dan in NL rondrijden.
Je kunt trouwens ook kiezen voor een lager eigen risico net wat je prettig vind.
Kijk ook eens of je geen verhuurbedrijf vindt, waar je een deel kan afkopen. Wij hebben zo eens een auto gehuurd bij Bargain Wheels en daar kon je uit drie of vier opties kiezen. Toen hebben wij een deel afgekocht. Dat was niet zo duur en bij een ongeval was de vrijstelling toch een heel stuk lager.