Algemene informatie over Albanie

Hier kunt u de hoogstnodige algemene informatie over Albanie vinden, mocht je nog verdere op- of aanmerkingen hebben, plaats dan even een reactie.

Officiele landstaal: Albanees
Hoofdstad: Tirana
Oppervlakte: 28.748 m2 (iets kleiner dan Belgie)
Inwoners: 2.994.667 (Juli 2011)
Munteenheid: Lek (ALL)
Religie: Islamitisch (12-70%), Albanees Orthodox (20%) en Katholiek (10%)

Geografie
Albanie ligt in het zuidoosten van Europa, op de Balkan.
Albanië grenst in het noorden aan Kosovo en Montenegro (287 km), in het oosten aan Macedonië (151 km) en in het zuiden aan Griekenland (282 km). In het westen grenst het land aan de Adriatische en Ionische zee; de lengte van de totale kustlijn bedraagt 362 km. De afstand tot de kust van Italië is bij de Straat van Otranto maar 80 km.
Helemaal in het zuiden ligt voor de kust het Griekse eiland Corfu.

Geschiedenis
Albanië werd in 1912 onafhankelijk. In 1925 werd Albanië een republiek. Na 1944 werd Albanië (onder Enver Hoxha) een satellietstaat van de Sovjet-Unie. Albanië isoleerde zich steeds meer van de rest van de wereld. In 1968 verliet Albanië als eerste en enige land tijdens de koude oorlog het Warschaupact en werd het een bondgenoot van het communistische China.

De verkiezingen in 1992 (na de dood van Enver Hoxha) maakten een eind aan de macht van de Communistische Partij en het isolement van Albanië. Er werd een democratische overheid gevormd. Albanië is lid van de Verenigde Naties, de NAVO en heeft het EU-lidmaatschap aangevraagd.

Landschap
Albanië bestaat in feite uit twee delen: het lage kustland en het bergachtige binnenland. De gemiddelde hoogte ligt op 708 meter boven de zeespiegel en ongeveer 70% van het Albanese landschap is bergachtig te noemen.

Het oosten van Albanië is woest en moeilijk toegankelijk. In het noorden liggen de Noord-Albanese Alpen. Hier neemt het met diepe kloven doorsneden kalkgebergte zelfs hooggebergtevormen aan (Jezerce, 2693 m). De hoogste bergtop is de Korab, 2784 meter hoog, en deze bevindt zich in het Korabitgebergte op het drielandenpunt met Macedonië en Kosovo. Voor het overige bestaat het bergland uit langgerekte ruggen, sterk versneden kleine hoogvlakten en kleine bekkens.

Klimaat
Door de grote geografische en topografische verschillen heeft het Albanese klimaat een onvoorspelbaar karakter.
De kustvlakte heeft een Middellandse Zeeklimaat met hete zomers, zachte winters en winterregens. In het bergachtige oosten is sprake van een landklimaat met strenge, sneeuwrijke winters en met zomerregens. De beschutte bekkens hebben een milder klimaat.
De maximumtemperatuur in de zomer kan wel oplopen tot 40°C. In de winter is de minimale temperatuur -5°C. De warmste plaats van Albanië is Saranda, met meer dan 3000 uur zon per jaar en maar enkele weken ‘winterweer’ per jaar in de maanden januari en februari.

Ik zou graag ooit nog eens naar Albanië willen gaan. Jammer genoeg staat hier ook erg weinig, mis vooral reisverslagen. Is er dan echt niemand die een persoonlijke ervaring kan neerzetten?

Hoi,
Albanie is een echte aanrader! Graag zou ik je willen doorverwijzen naar een ander topic voor mijn beknopte ervaring met Albanie (zie beneden). Mocht je ook meer informatie willen over het land, vraag gerust, ik woon er namelijk en ik kan je eigenlijk bijna alle informatie geven die je zou willen.

Jorik

Waar denken jullie aan bij het land Albanie?

1 like

Beste Irene,

Ik ben zelf ook mijn rondreis door Kosovo/Albanie aan het voorbereiden en ik kan je de nieuwe bradt reisgids aanraden. Hij is in maart ge update en bevat uitgebreide info. Zowel reizen als achtergronden. Ik heb het boek via de uitgever besteld en het werd binnen 3 dagen vanuit Engeland bezorgt, een echte aanradar!

Succes, Martina

Beste Martina,

Wat leuk dat je een reis door Kosovo en Albanie aan het voorbereiden bent! Ik woon en werk nu sinds 6 maanden in Tirana en het bevalt nog super! (elk weekend wel weg naar bv, de mooie kust, de bergen, Berat, Gjirokastra, Kosovo etc)

Wanneer ga je precies? Mocht je nog vragen hebben over bijvoorbeeld openbaar vervoer, plaatsen te bezoeken, waar te slapen etc. Dan hoor ik dat wel.

Groetjes Jorik

inderdaad een mooi land. ik kom er net van terug.
weet alleen geen goed restaurant te vinden in Tirana. iedereen neemt een drankje en heeft geen geld om uitgebreid te eten.
Mensen zijn vriendelijk. alleen in het verkeer is een ander verhaal daar.
ik ga daar zaken doen. een goede vriend van me woont daar
was in Berat en Vloré geweest. vooral de bergen richtig Saranda is mooi en daar zie je ook mooie stranden. en als je van vis houd zit je daar geweldig