Airport nieuws-and airport link.

enkele verzamelde berichten van gisteren en vandaag:
1.airportraillink alweer maanden uitgesteld.
Dit is al zo vaak gebeurd dat het geen nieuws meer is-we zien wel.
2.Pattaya UTapao airport wirdt flink uitgebreid.
Krijgt 12 gates, in de hoop flink meer toeristen te trekken.
Heden gaat er 1/daags een kleine plane van BKK-air naar Samui (en door naar Phuket). En er komen zo’n 200 charterplanes op JAARbasis hierheen-meestal uit Rusland. Dus dat is gemiddeld 1,5 plane/dag-kan 1 gate makkelijk af. KOstenplaatje-rond de 1 milliard baht.
UTP airport is momenteel vooral berucht vanwege de zgn. baht-busmaffia (de blauwe Pattaya-songhthaews) die het vervoer erheen terroriseren (monopoliseren), hoewel dat in PHuket niet echt heel anders is-behalve dat daar iedereen gewoon verwacht veels te veel te betalen. Charterklanten hebben daar weinig last van.
3.De uitbreiding van Suvannaphumi gaat weer volgens het oude plan.
Dat is een nieuwe terminal bouwen mid-field en voorlopig nog geen nieuwe=3e baan. Vergelijkbaar met KUL (ondergrondse trein=shuttle erheen). Het nu weer verworpen nieuwe plan voorzag in een aparte domestic terminal. Er wordt een onafhankelijke studie gedaan of het toch beter is de oude airport Don Muang open te houden (momenteel 2 airlines met rond de 12/15 flights/day) en een shuttel tussen de 2 te bouwen.

  1. in CNX=Chiang Mai is de nieuwe BUitenlandterminal geopend. Helaas in een tijd dat het aantal internationale vluchten naar die stad tot een dieptepunt is gedaald. Men hoopt dat dat nu weer wat beter wordt, Vooral airlinks met nabije deel van China worden beoogd-bvb. naar KUnming (Yunnan).