Air India heeft nog eens 25 piloten ontslagen, waarmee het totaal aantal ontslagen uitkomt op 71. Verder heeft Air India actie ondernomen om van een aantal piloten de vlieglicenties te laten intrekken bij de desbetreffende autoriteit van de luchtvaart.
De overheid heeft de Air India piloten verzocht weer aan het werk te gaan. Luchtvaartminister Ajit Singh is dan bereid om met ze te praten. Ajit Singh kan echter niets meer veranderen aan de indeling van de piloten op het trainingsprogramma van de Boeing 787 Dreamliners.
De stakende Air India piloten protesteren tegen het besluit van de directie om evenveel voormalige Indian Airlines piloten als Air India piloten naar dit trainingsprogramma te sturen. De Supreme Court ondersteunt het besluit van de directie dat alle piloten evenveel recht op de training hebben.
Ondertussen kunnen duizenden reizigers niet naar/van hun vakantiebestemming vertrekken.
Er zijn vandaag meer dan 20 vluchten geannuleerd.
De afgelopen dagen zijn tientallen vluchten van en naar Europa, VS, Canada en Azië geannuleerd.
Maar Air India probeert zoveel mogelijk reizigers op andere vluchten te krijgen en is bezig vliegtuigen met personeel in te huren. Verder wordt gewerkt aan een noodplan voor de komende dagen.
De Air India directie wordt gesteund door de overheid en er ligt een vonnis van de rechtbank dat de staking illegaal is. Verder groeit de boosheid van de duizenden gestrande reizigers die nu niet op vakantie kunnen, terwijl het vakantieseizoen in India is begonnen.
Dit dwingt de Air India piloten om weer met de directie te gaan praten, maar ze eisen dat eerst de ontslagen piloten weer in dienst worden genomen.
Bron:
http://www.hindustantimes.com/News-Feed/SectorsAviation/Air-India-sacks-25-more-pilots-works-on-contingency-plan/Article1-854348.aspx
De Air India crisis duurt voort en op zowel zaterdag als zondag zijn er ongeveer 20 internationale vluchten geannuleerd.
De overheid heeft als voorwaarde gesteld dat de piloten eerst aan het werk gaan voor ze in gesprek met hen willen gaan. Verder moeten de piloten hun excuses maken aan de duizenden gestrande passagiers die nu niet op vakantie kunnen.
De piloten eisen dat eerst alle ontslagen piloten(71 in totaal) weer in dienst worden genomen en dat het beloningssysteem bij Air India wordt aangepast.
Vandaag heeft luchtvaartminister Ajit Singh toegegeven dat het samengaan van Air India en Indian Airlines nog niet tot de beoogde resultaten heeft geleid.
Vóór de fusie in 2007 maakten zowel Air India als Indian Airlines winst, maar sinds de fusie draait het nieuwe Air India alleen maar verlies.
Omdat Air India een overheidsonderneming is, legt de overheid steeds geld bij om het overeind te houden.
Op 70% van de gebieden is de fusie al helemaal doorgevoerd, maar de resterende 30%, o.a. het gedeelte van de beloning van de piloten, moet nog gebeuren. Er schijnen verschillen te zijn in de beloningssystemen van de Air India en de voormalige Indian Airlines piloten die dus nog recht getrokken moeten worden, wat tot grote onvrede leidt bij de Air India piloten.
Daar komt bij dat de Air India piloten vinden dat alleen zij recht hebben op plaatsing binnen het trainingsprogramma van de nieuwe Boeing Dreamliners. Maar de directie heeft besloten dat alle piloten recht hebben op deze training dus ook de Indian Ailines piloten.
Het is wereldwijd bekend dat bij grote fusies of overnames van bedrijven er heel vaak interne problemen binnen de nieuwe organisatie ontstaan, omdat de vroegere aparte bedrijven hun eigen bedrijfscultuur hadden en dat het personeel zich soms niet goed aan elkaar kan aanpassen.
Er ontstaat dan onvrede met alle gevolgen van dien.
Bron:
Op de 7e en 8e stakingsdag (maandag en dinsdag) van Air India zijn weer meerdere vluchten geannuleerd en zijn de overheid en de piloten niet nader tot elkaar gekomen.
Beide partijen volharden in hun eigen standpunten.
Luchtvaartminister Ajit Singh is in het parlement op het matje geroepen over bepaalde uitspraken die hij heeft gedaan over een eventuele privatisering van Air India. Verder wordt hij onder druk gezet om de impasse te doorbreken.
Air India is gestopt met het boeken van internationale vluchten tot 17 mei. Er wordt gevlogen volgens een aangepaste dienstregeling.
Er zijn ook berichten naar buiten gekomen dat binnen de organisatie een interne strijd woedt tussen twee culturen, de voormalige Air India cultuur en de voormalige Indian Airlines cultuur. Er schijnt op elk niveau binnen het nieuwe Air India strijd te zijn over elk mogelijk onderwerp.
De fusie in 2007 is ogenschijnlijk goed gegaan, maar blijkt in de praktijk totaal niet te werken.
Ondertussen heeft minister Ajit Singh aangekondigd actie te ondernemen tegen de piloten die zich massaal ziek hebben gemeld, maar bij controle door bedrijfsartsen niet thuis bleken te zijn en hun mobiele telefoons uitgeschakeld hebben waardoor ze niet bereikbaar zijn.
Bron:
http://www.hindustantimes.com/News-Feed/SectorsAviation/Govt-plans-strict-action-against-sick-pilots/Article1-856281.aspx
Air India hervat vandaag, op de 9e stakingsdag van Air India piloten, de internationale vluchten naar de VS, Europa en Aziatische bestemmingen in een poging om de situatie weer een beetje te normaliseren.
Vele vluchten worden echter samengevoegd zodat op één vlucht meerdere bestemmingen worden aangedaan. Er wordt gevlogen met grotere vliegtuigen waardoor meer passagiers mee kunnen.
Vluchten vanuit Mumbai en Delhi naar dezelfde bestemmingen worden soms ook samengevoegd.
Ondertussen laten de piloten steeds meer blijken open te staan voor gesprekken met de overheid, maar diezelfde overheid eist dat de piloten eerst aan het werk gaan voordat er gesprekken kunnen plaatsvinden.
Het gaat er een beetje op lijken alsof de piloten hun kansen op succes te hoog hadden ingeschat. Toen enige tijd geleden de piloten van de voormalige Indian Airlines gingen staken, bleek de overheid wel bereid om alsnog met ze in gesprek te gaan en de toen ontslagen piloten weer in dienst te nemen.
Kennelijk waren de Air India piloten ervan uit gegaan dat de overheid nu weer zou buigen. Maar de overheid schijnt nu alle acties bij Air India beu te zijn en weigert toe te geven. Het is echter ook nog afwachten of de overheid later bij haar harde opstelling zal blijven.
De publieke opinie in India heeft zich tegen de Air India piloten gekeerd. Men spreekt er schande van en vindt de eisen van de piloten nogal egoïstisch.
Vanaf de 1e stakingsdag waren zowel de gestrande passagiers als mensen die nog op vakantie wilden gaan niet te spreken over de acties.
Omdat het nu hoogseizoen is in India waren er al moeilijk betaalbare tickets te vinden, maar door de acties van de Air India piloten schoten de prijzen van tickets bij andere maatschappijen omhoog.
En door de hogere vraag naar die tickets waren er soms ook geen tickets meer te krijgen.
Air India heeft tijdens deze 9 stakingsdagen een verlies geleden van INR 1.500.000.000 (meer dan €22.000.000) waar nu niemand over te spreken is. Air India wordt draaiende gehouden door de overheid, dus door de belastingbetalers.
Bron:
http://www.hindustantimes.com/News-Feed/SectorsAviation/Air-India-begins-international-flights-to-US-Europe/Article1-856553.aspx
De Air India crisis beleeft vandaag de 10e stakingsdag en dat heeft inmiddels al een verlies opgeleverd van INR.1880.000.000 (ca. €27.500.000).
Air India heeft een minimum aantal internationale vluchten naar de VS en Europa hervat en vliegt dagelijks een keer op de route Delhi - Parijs - New York, de route Delhi - Frankfurt - Chicago en de route Delhi - London.
Ondertussen lijkt de pilotenstaking wat te breken. Air India beweert dat er al enkele stakende piloten weer op het werk zijn verschenen en verwacht dat de komende dagen er nog meer zullen volgen.
De IPG, Indian Pilots Guild, de pilotenbond waarvan de piloten staken, ontkennen dat.
Diverse andere bonden hebben Minister Ajit Singh aangeboden om te bemiddelen tussen de overheid en de piloten.
Vorige week had de Delhi High Court bepaald dat de Air India pilotenstaking illegaal was en dat IPG in deze niet werd erkend als bond.
Vandaag wilden de stakende piloten van IPG een nieuwe uitspraak van de Delhi High Court om deze eerdere uitspraak (door een andere rechter) nietig te laten verklaren.
Maar de High Court weigerde dat, integendeel, de piloten werden er nogmaals op gewezen dat ze in overtreding waren omdat ze het vonnis van de High Court van vorige week niet gehoorzaamden.
De piloten kregen opnieuw te horen dat ze de staking moeten beëindigen en dat er anders eventueel actie tegen ze ondernomen zal worden.
Intern leidt de pilotenstaking tot nog meer verwijdering tussen het Air India en het voormalige Indian Airlines personeel.
Bron:
http://timesofindia.indiatimes.com/india/Air-India-crisis-enters-10th-day-losses-touch-Rs-188-crore/articleshow/13211637.cms
http://www.hindustantimes.com/news-feed/SectorsAviation/End-strike-or-face-contempt-of-court-HC-to-striking-AI-pilots/Article1-857331.aspx
Luchtvaartminister Ajit Singh heeft op zaterdag de Air India piloten verzocht om weer aan het werk te gaan en heeft toegezegd dat binnen enkele maanden de problemen bij Air India opgelost zullen worden.
Verder heeft Ajit Singh gezegd dat er geen slachtoffers bij Air India zullen vallen. Het kan zijn dat hij daarmee doelt op de 71 ontslagen piloten.
Wel heeft Ajit Singh de staking illegaal genoemd.
Vandaag, zondag, was de 13e stakingsdag.
De piloten lijken geen aanstalten te maken om aan het werk te gaan. Air India maakt dagelijks nog maar 7 internationale vluchten naar Europa en de VS in plaats van de normale 16 dagelijkse vluchten.
Bron:
Air India heeft vandaag op de 14e stakingsdag weer 30 stakende piloten ontslagen omdat het einde van de staking nog niet in zicht is. Daarmee komt het totaal aantal ontslagen piloten op 101.
Vandaag hebben wel 2 stakende piloten zich beter gemeld (na valse ziekmelding) waarmee er in totaal 5 van de ongeveer 200 stakende piloten weer aan het werk zijn gegaan.
Vandaag had luchtvaartminister Ajit Singh een bespreking met 10 erkende Air India vakbonden (waar de IPG pilotenbond niet bij hoort) over de toekomst van de luchtvaartmaatschappij. De overheid wil werken aan het herstellen van de financiële gezondheid van Air India en wil het weer tot een bloeiende onderneming brengen.
Verder heeft Ajit Singh de andere bonden verzocht om de IPG, de Indian Pilots Guild, de pilotenbond die de staking organiseert, te overreden om de staking te beëindigen.
Een aantal vakantiegangers zijn de afgelopen dagen gestrand in Europa en de VS omdat er terugvluchten naar India zijn geannuleerd. Air India probeert zoveel mogelijk passagiers op andere vluchten te krijgen van maatschappijen met wie Air India samenwerkingsovereenkomsten heeft gesloten.
Iedereen die een Air India ticket heeft gekocht, zal uiteindelijk een terugvlucht aangeboden krijgen.
Ondertussen zijn er vandaag in het Parlement ook vragen gesteld aan Minister Ajit Singh waarom er nog geen gesprekken plaats vinden met de stakende piloten.
Air India heeft tot nu toe een verlies geleden van INR.3.000.000.000 (ca. €45.000.000). De overheid heeft besloten om INR.300.000.000.000 (ca. €4.500.000.000) in Air India te investeren om het bedrijf weer financieel gezond te krijgen.
Bron:
http://www.hindustantimes.com/News-Feed/SectorsAviation/Concern-in-Par-over-AI-pilots-strike/Article1-859082.aspx
Vandaag op de 17e stakingsdag hebben de stakende Air India piloten luchtvaartminister Ajit Singh om een gesprek gevraagd. De IPG, Indian Pilots Guild, de Air India pilotenvakbond die de staking organiseert, heeft vandaag een brief met hun verzoek op het kantoor van de Minister laten bezorgen, maar ze hebben nog geen reactie gekregen.
Gisteren had Ajit Singh de stakende piloten weer verzocht om aan het werk te gaan en verzekerde hen alweer dat er geen slachtoffers zullen vallen. Volgens de Minister zullen de 101 ontslagen piloten per geval worden onderzocht en daarna weer in dienst worden genomen.
Er is al 1 ontslagen piloot weer in dienst genomen. Maar eerst moeten ze allemaal onvoorwaardelijk weer aan het werk gaan.
Maar de piloten willen eerst de garantie hebben dat ze allemaal weer in dienst worden genomen.
Air India zegt over voldoende niet-stakende reserve piloten te beschikken om voorlopig volgens hun tijdelijke noodschema te kunnen vliegen op de internationale lijnen. Er wordt een minimum aantal vluchten uitgevoerd en daarbij worden de vluchten naar Europa en de VS samengevoegd.
Gedurende de gehele maand juni zal er volgens een noodschema worden gevlogen, waarbij er op sommige bestemmingen (vooral Aziatische en Canadese bestemmingen) voorlopig niet wordt gevlogen.
Bron:
http://timesofindia.indiatimes.com/india/Pilots-want-to-meet-minister-for-dialogue/articleshow/13454654.cms