Air India piloten gaan in hongerstaking

Luchtvaartminister Ajit Singh heeft een commissie ingesteld om te onderzoeken welke Air India lijnen rendabel zijn en behouden kunnen blijven voor de toekomst.
Het kan zijn dat sommige (vooral internationale) lijnen worden geschrapt zodat er ook op lange termijn minder piloten nodig zullen zijn. Van sommige lijnen is al een tijdje bekend dat ze vanaf het begin verliesgevend waren en dat ze dat altijd zullen blijven.

De Air India pilotenstaking duurt nu al 3 weken en het ziet er niet naar uit dat het binnenkort voorbij is. Vandaag was de 22e stakingsdag.

Air India heeft al diverse malen gedreigd met massa-ontslag van alle stakende piloten om daarna weer andere piloten in dienst te kunnen nemen. Verder wordt kennelijk serieus gekeken naar welke lijnen definitief geschrapt kunnen worden.

De afgelopen week heeft Air India gestunt met lage prijzen om de vliegtuigen weer een beetje vol te krijgen, wat kennelijk zowel op de binnenlandse als op de internationale vluchten redelijk goed is gelukt.
Air India overweegt weer te beginnen met internationale boekingen en een nieuw vliegschema vanaf komend weekend met medewerking van 130 reserve piloten.
Voorlopig wordt er nog volgens een noodschema gevlogen, met dagelijkse gecombineerde internationale vluchten naar Europa, de VS en diverse Aziatische bestemmingen, en Air India beweert dat dit nog wel een paar maanden volgehouden kan worden.

Bron:

http://economictimes.indiatimes.com/news/news-by-industry/transportation/airlines-/-aviation/ajit-singh-tells-striking-pilots-to-get-back-to-work/articleshow/13643525.cms

De Air India pilotenstaking duurt nog voort en beleefde vandaag de 24e stakingsdag.
De verliezen voor Air India zijn gestegen tot meer dan INR 3.300.000.000.

Gisteren bepaalde de High Court dat de piloten geen recht hebben op training op de Boeing Dreamliner zolang de staking voortduurt.
Maar de piloten hebben een eisenpakket op tafel gelegd en zeggen pas aan het werk te gaan als wordt tegemoet gekomen aan hun eisen.

Ondertussen zijn de salarissen van het personeel over maart en april nog niet uitbetaald en is bekend geworden dat het personeel over de maand mei minder loon krijgt uitbetaald omdat Air India alle inkomsten heeft misgelopen door de pilotenstaking. Vooral het grondpersoneel heeft daarvan te lijden.

Bron:
http://timesofindia.indiatimes.com/india/Air-India-strike-continues-losses-mount-to-Rs-330-crore/articleshow/13685927.cms

http://economictimes.indiatimes.com/news/news-by-industry/transportation/airlines-/-aviation/pay-cut-for-air-india-employees-in-may-due-to-strike/articleshow/13691997.cms

Air India wil eventueel 50 tot 60 ontslagen Jet Airways expat piloten een contract aanbieden om de vluchten op de internationale lijnen te kunnen normaliseren.

Daarnaast moet het noodlijdende Air India aan bepaalde financiële voorwaarden voldoen om de overheidssteun van INR 300.000.000.000 te mogen ontvangen. Air India moet bepaalde prestatiedoelen halen en verder alle onrendabele lijnen laten vervallen.

Tot en met de 25e stakingsdag vandaag is Air India al INR 3.300.000.000 aan inkomsten misgelopen door de IPG pilotenstaking. De verliezen staan op INR 200.000.000.000 en Air India heeft een totale schuld van INR 430.000.000.000.
De grote verliezen zijn veroorzaakt door te hoge kosten en teveel onrendabele lijnen waar Air India op vliegt.

Op dit moment vliegt Air India op de internationale vluchten met 120 management piloten.

Er doen ongeveer 400 piloten mee aan de staking die georganiseerd is door IPG, de Indian Pilot Guild. Daarvan zijn er inmiddels 101 piloten ontslagen en worden van sommige piloten misschien de vlieglicenties ingetrokken.
Als Air India straks op minder lijnen gaat vliegen, worden veel piloten overbodig.

Bron:

Luchtvaartminister Ajit Singh dreigt alle 300 stakende Air India piloten te ontslaan en hen te laten vervangen door nieuw aan te nemen piloten. Er zijn al 101 stakende piloten ontslagen en Air India heeft vacatures geplaatst voor nieuwe piloten.
Sinds 7 mei zijn 400 Air India piloten die lid zijn van de pilotenbond IPG aan het staken.

Volgens bronnen op het Ministerie hebben de stakende piloten zichzelf overbodig gemaakt omdat 80% van de vluchten gewoon uitgevoerd kan worden door het inzetten van executive piloten.

Maar de 100 executive piloten die de internationale vluchten van Air India sinds een maand uitvoeren, hebben hun ongerustheid laten blijken. Ze dringen bij het Ministerie aan op het zo snel mogelijk oplossen van de problemen met de stakende piloten.
Verder klagen ze over vermoeidheidsverschijnselen en stress omdat ze teveel uren moeten maken. De laatste dagen hebben een aantal van deze piloten uit veiligheidsoverwegingen al geweigerd om te vliegen omdat ze het niet meer verantwoord vonden.

Minister Ajit Singh weigert echter toe te geven aan de eisen van de stakende piloten en blijft herhalen dat de staking illegaal is.

Bron:

Sinds de Air India pilotenstaking die op 7 mei begon, hebben 120 senior Air India piloten die normaal op kantoor werken de internationale vluchten van Air India uitgevoerd. Deze piloten vervangen meer dan 350 stakende piloten.

Maar de afgelopen dagen hebben zich al 27 van de 120 piloten ziek gemeld met vermoeidheids- en stressverschijnselen. De piloten hebben de afgelopen maand teveel uren moeten vliegen.
Daarmee wordt de druk op de nog werkende piloten nog meer opgevoerd.

Luchtvaartminister Ajit Singh heeft weer gezegd dat de 101 reeds ontslagen piloten weer in dienst worden genomen als alle nu ongeveer nog 300 stakende piloten onmiddellijk aan het werk gaan.
Maar die stakende piloten houden nog steeds vast aan hun eisen en willen vooral dat hun collega’s van het voormalige Indian Airlines niet mee mogen doen met het trainingsprogramma van de nieuwe Boeing Dreamliner vliegtuigen. De Air India piloten willen het exclusieve recht op de trainingen krijgen.

Minister Ajit Singh heeft vrijdag aangekondigd dat de salarisschalen en de werkuren van de voormalige Indian Airlines en Air India werknemers gelijk getrokken zullen worden. Indian Airlines en Air India zijn in 2007 samengegaan.

Bron:

Air India heeft nu door de staking van 400 piloten (de helft van het totaal aantal Air India piloten) ontdekt dat 75% van de internationale vluchten gewoon uitgevoerd kan worden met ongeveer 100 executive piloten erbij.

Verder is Air India erachter gekomen dat deze executive piloten normaal te weinig uren werkten voor hun salaris. Ze worden betaald voor 80 uren vliegen in de maand en volgens hun CAO mogen ze 100 uren per maand vliegen. Maar in werkelijkheid blijkt dat ze in mei maar 67 uren hebben gevlogen, dus hun gezondheidsklachten vanwege stress en vermoeidheidsverschijnselen wordt door de overheid niet serieus genomen.

Bron:

11 Air India piloten zijn vandaag begonnen met een hongerstaking, omdat ze willen dat hun 101 ontslagen collega’s weer in dienst worden genomen.

Hun actie trekt wel de aandacht omdat dit in India een van de weinige keren is dat hoogopgeleide professionals als piloten in hongerstaking gaan.

Vandaag is de 48e stakingsdag en Air India heeft daardoor ondertussen al een verlies geleden van INR 5300.000.000.

Bron:
http://timesofindia.indiatimes.com/india/Air-India-pilots-go-on-hunger-strike/articleshow/14369491.cms