Enkele stakende Air India piloten beweren ziek te zijn na 3 dagen hongerstaking.
Sinds 4 dagen zijn 11 stakende Air India piloten in hongerstaking gegaan om hun eisen kracht bij te zetten.
Gisteren meldden enkelen zich ziek. Volgens de pilotenvakbond IPG lijden ze nu al aan allerlei ernstige tekorten.
Een bedrijfsarts van Air India die zelf even een kijkje kwam nemen, onderzocht alleen de stakende piloten die nog niet waren ontslagen door Air India. Daarover waren de stakende Air India piloten natuurlijk weer geschokt.
Verder hebben de piloten het idee dat luchtvaartminister Ajit Singh hun hongerstaking niet echt serieus neemt.
De stakende piloten hebben weer bemiddeling gevraagd van de overheid.
De hongerstaking van de Air India piloten ging vrijdag de 6e dag in.
De pilotenstaking duurt nu al langer dan 50 dagen en is daarmee de langste pilotenstaking tot nu toe in de afgelopen 40 jaar.
De staking begon op 8 mei 2012 als protest tegen het besluit van de Air India directie om alle piloten een plaats te geven in het trainingsprogramma van de nieuwe Boeing Dreamliner toestellen.
De Air India piloten willen echter niet dat hun collega’s van het voormalige Indian Airlines een plek krijgen in dit programma.
Air India en Indian Airlines zijn in 2007 samengegaan in het huidige Air India.
De Air India pilotenstaking duurt nu al 55 dagen, maar ondanks de staking heeft Air India tot en met 20 juni 3% meer passagiers vervoerd dan in dezelfde periode vorig jaar. De inkomsten zijn gestegen met 5% in dezelfde periode.
Air India vervoerde meer dan 716.000 passagiers tot en met 20 juni. Daarmee hebben de mensen hun geloof in de nationale luchtvaartmaatschappij van India bewezen, volgens Air India zelf.
Het blijkt dat Air India in staat is gebleken om met de helft minder piloten (de 400 die dus aan het staken zijn) toch 85 tot 90 % van de vluchten op tijd uit te kunnen voeren.
Vanaf deze week wil Air India proberen om de vluchten naar Hong Kong weer uit te gaan voeren.
Verder heeft Air India internationale advertenties geplaatst met vacatures voor piloten en wil eind juli gaan beginnen met de sollicitatie-procedures voor nieuwe piloten om de stakende piloten te vervangen.
Daarmee komen de stakende piloten nog verder in het nauw.
De Air India pilotenstaking van 434 piloten die nu al 58 dagen duurt, wordt misschien binnenkort beëindigd. Dankzij de tussenkomst van de Delhi High Court op dinsdag zullen de Indian Pilots Guild (IPG) eindelijk hun ego’s opzij zetten en met elkaar in gesprek gaan om de lange staking te beëindigen. De pilotenstaking heeft honderden miljoenen verlies gebracht voor de failliete ‘Maharadja’ (zoals de nationale luchtvaartmaatschappij in India wordt genoemd) en veel ongemak voor honderdduizenden passagiers.
De 434 stakende piloten zullen binnen 48 uur bevestigen dat ze bereid zijn om weer aan het werk te gaan. Maar dat betekent nog niet dat ze daadwerkelijk binnen 48 uur aan het werk zullen gaan. Volgens de IPG is de staking gewoon nog gaande en is het afhankelijk van de uitkomst van de gesprekken wanneer de staking wordt beëindigd.
Voorlopig moet volgens de IPG eerst aan 2 eisen worden voldaan, nl. dat de 101 ontslagen piloten weer in dienst worden genomen en dat de IPG weer als pilotenvakbond wordt erkend door de overheid. Over de rest van hun eisenpakket willen ze dan later praten.
De Air India directie heeft aangegeven zich sympathiek op te zullen stellen ten aanzien van de eis van het weer in dienst nemen van de 101 ontslagen piloten. Maar het Ministerie van Luchtvaart heeft aangegeven bereid te zijn 91 piloten weer aan te nemen en de beslissing over de resterende 10 later te willen nemen.
De IPG houdt vast aan deze eis van alle 101 piloten weer in dienst te nemen.
Verder lijkt de overheid niet zo snel bereid de IPG weer te erkennen als vakbond.
Dus het is nog even afwachten of deze gesprekken tot een oplossing zullen leiden.
Mocht de staking dan eindelijk afgeblazen worden, dan zal het nog ongeveer een maand duren voordat er weer gevlogen gaat worden volgens het normale vluchtschema van Air India.
Verder zullen alle 434 stakende piloten een gezondheidsverklaring moeten overleggen die wordt verstrekt door de Indian Air Force medische dienst.
Daarna moeten ze nog een simulator check en een route check doen.
Indien de overheid niet de nodige urgentie toont, zal de gezondheidscontrole bij de IAF verschillende maanden in beslag nemen omdat daar heel lange wachtlijsten zijn.
De Air India piloten hebben na 58 stakingsdagen op dinsdagnacht besloten de staking te beëindigen nadat de Delhi High Court ze had opgedragen binnen 48 uur weer aan het werk te gaan.
De rechtbank heeft de Air India directie gevraagd zich sympathiek op te stellen tegenover de piloten en serieuze gesprekken met ze aan te gaan over hun eisen.
Air India kan binnen enkele weken weer haar gewone internationale dienstregeling onderhouden. Honderden piloten van Air India die al bijna twee maanden staken, moeten van de rechter weer aan het werk. Het Hooggerechtshof in Delhi wil wel dat Air India beter naar de wensen van de stakende vliegers luistert.