BERLIJN - Air Berlin vangt nog deze week aan met het doorberekenen van de vliegbelasting die de Duitse overheid heeft ingevoerd. Alhoewel de onderneming zich nog tegen de toeslag verzet, kan de luchtvaartmaatschappij naar eigen zeggen niet langer wachten met het innen ervan.
De bedrijven die de tickets van Air Berlin distribueren hebben de maatregel vorige week al doorgevoerd, aldus de prijsvechter.
Duitsland besloot 1 september om per direct een belasting te heffen op vliegreizen die vanaf 1 januari 2011 vanuit Duitsland worden gemaakt. Passagiers betalen 8, 25 of 45 euro per ticket, afhankelijk van de afstand die wordt afgelegd.
Een tweede reden voor Air Berlin om alvast tot het opleggen van de vliegbelasting over te gaan, is om problemen in de toekomst te voorkomen. “Het zou erg omslachtig zijn als we later alsnog de toeslag moeten naheffen”, zegt het bedrijf.
Mocht de Duitse regering toch onder de druk van de tegenstanders van de belasting bezwijken, betaalt Air Berlin de doorberekende toeslag terug.
Nu ik denk dat de mensen 45 euro meer moeten ophoesten,dat het niet meer voordelig zal uitkomen om nog met Air berline te vliegen.
Dus zullen ze andere mogelijkheden bekijken om alsnog goedkoop af te reizen naar Bangkok.
Misschien dat Egypt air er van kan profiteren in de toekomst?
Ik ben bang dat we dit ook binnen de kortste keren weer in Nederland hebben met de argumentatie dat het de concurrentiepositie van Schiphol niet meer aantast nu de Duitsers dat gaan heffen, ik dacht trouwens gelezen te hebben dat ook in Belgie een vliegtax op stapel staat.
Daarbij een discussie in het Europeesch Parlement om ook op vliegtuigbrandstof een tax te gaan heffen, dus ik vrees duurdere tickets in de toekomst.
Het is een economisch zware tijd en ipv weer een extra bezuiniging gaan we het allemaal betalen onder de noemer goed voor het milieu. het geld moet toch binnen komen in Den Haag Brussel Berlijn etc…
ik neem aan dat dit niet met terugwerkende kracht wordt geind op tickets die reeds zijn geboekt ?
ik heb nl. in april geboekt en vlieg volgende maand.
zit dr niet echt op te wachten om nog ff 90 euro (2 pers) extra af te moeten tikken aan de balie…
Neen, geld voor vliegreizen die v.a 1-1-2011 uit Duitsland vertrekken alleen wordt nu al de tax voor die vluchten geïnd terwijl het nog niet door het duitse parlement is aangenomen.