http://www.nederlandvliegtaxvrij.nl/page/69/nederland-vliegtax-vrij.html
Even de steun betuigen want dit kan toch zo niet langer !!!:mad:
http://www.nederlandvliegtaxvrij.nl/page/69/nederland-vliegtax-vrij.html
Even de steun betuigen want dit kan toch zo niet langer !!!:mad:
Goed idee. Ook even ondersteund.
Ton:angry:
Een van de vele goede initiatieven tegen deze belachelijke ecotax !!! Helaas heeft de afschaffing/verlaging van deze tax in Den Haag geen prioriteit ![]()
Voor de hyvers op het forum:
Misschien wel als er genoeg betuigingen binnenkomen men zal in Den haag toch niet zolang willen wachten totdat schiphol en zijn medewerkers failiet gaat.
Ik hoop het van harte Jan en steun dan ook elke aktie m.b.t. de ecotax !
Onderstaand bericht uit Reisrevue (www.reisrevue.nl):
‘Vliegtax geen prioriteit in Den Haag’
16 MRT 2009
‘De vliegtax heeft nu even geen hoge prioriteit in Den Haag. Het kabinet moet veel grotere problemen zien op te lossen. De zorgen door de totale recessie overstijgen die van de reisbranche en luchtvaart.’ Dat laten diverse politici weten in reactie op het rapport ‘Implicaties van de invoering van de tickettax’ van SEO Economisch Onderzoek in opdracht van ANVR en NBTC.
De SEO-studie concludeert dat de overheid (financieel) in feite niks wijzer wordt van de vliegtax, terwijl het alle betrokken marktpartijen alleen maar veel geld kost. De politiek moet zich volgens Haagse insiders op dit moment echter meer met de hoofdlijnen bezighouden en vooral brede economische en sociale oplossingen bedenken.
‘Elke belastingmaatregel is per definitie impopulair en zal ongetwijfeld negatieve effecten hebben. Dat is altijd all in the game’, stellen ze nuchter vast.
Terugdraaien
Desondanks zeggen ANVR-directeur Frank Oostdam en VNO-NCW voorzitter Bernard Wientjes te hopen dat ‘de onzinnige tickettax zo snel mogelijk volledig wordt teruggedraaid, omdat eenzijdige invoering in Nederland gewoon een verkeerde beslissing is geweest’.
Eerder had verkeersminister Camiel Eurlings al aangedrongen op verlaging van met name de Schiphol-kosten om de internationale concurrentiepositie van de luchthaven te waarborgen. De verergerende crisis lijkt dit (deel)vraagstuk daarentegen voorlopig van de politieke agenda te jagen.
ANVR en NBTC verwachten dat de vliegtax nog wel degelijk wordt meegenomen in het pakket maatregelen waarmee de regering binnenkort komt. ‘Je kunt toch moeilijk om het gedegen SEO-rapport heen’, aldus Oostdam. Bovendien blijkt eruit dat er mogelijk 10.000 banen verloren gaan als direct en indirect gevolg van de omstreden tax op airlinetickets, waardoor meer dan een miljoen passagiers al zijn uitgeweken naar goedkopere buitenlandse luchthavens.
Volgens Oostdam moeten de vliegprijzen onmiddellijk naar beneden worden aangepast, mocht de tickettax worden afgeschaft. Hoewel dat op zich ook weer extra werk voor touroperators, reisagenten en airlines met zich kan meebrengen, zeker voor geboekte klanten die de toeslagen van 11,25 en 45 euro al betaald hebben. ‘Maar daarin hebben we dan natuurlijk geen keus.’
Europa
Intussen is de VVD Haarlemmermeer bezig met een burger-initiatief om via een petitie te proberen de Tweede Kamer te dwingen de vliegtax alsnog snel op de agenda te zetten. Oostdam laat weten dat de ANVR eveneens stug doorgaat met de lobby in Den Haag. Al heeft staatssecretaris Frank Heemskerk van EZ de uitgaande reisindustrie onlangs in zijn ondoordachte pleidooi voor vakantie in eigen land laten vallen. Ook de BARIN blijft volgens topman Frank Allard alles in het werk stellen om de omstreden ticketbelasting ‘top of mind’ te krijgen bij de politieke beslissers. ‘Hij moet eraf, punt uit. Zoiets is uitsluitend eerlijk in Europees verband, anders is het level playing field zoek.’
Wat ook zo raar is dat ik vorig jaar bij moest betalen op de tickets(EVA AIR)geboekt bij BM air ivm de steiging van de olieprijs, sindsdien is de prijs van de olie nog nooit zo laag geweest maar dit schijnt geen invloed te hebben op verlaging op de vliegtickets dit jaar.
Ik heb het ook even getekend. Nu maar hopen dat het misschien toch zin heeft. Ik vlieg dit jaar maar weer via Dusseldorf.
En eindelijk is het dan zover op 30-06-2009 om 23.00 uur officieel aangekondigt door de Nederlandse regering dat de vliegtax is afgeschaft :chin:. Want daar bleek EVA Air op te wachten alvorens tot terugbetaling over te gaan aan hun reizigers die vliegen na 01-07-2009. Het kan alleen nog wel even duren voordat je jou geld terug krijgt, omdat terugbetalen ingewikkelder schijnt te zijn dan te ontvangen :retard:. Persoonlijk zie ik geen verschil, maar dat zal wel aan mij liggen ondanks ik liever ook mijn geld in de zak houdt. >>> Nog 20 dagen :vak01:.