Afrika:ondersteuning Gezocht Voor School In Zambia

Voor een school in Zambia ben ik actief op zoek naar ondersteuning. Het gaat om een kleuter/basis school in Mazabuka (130 km ten zuid-westen van de hoofdstad Lusaka). De school bestaat sinds januari 2001 en heeft ondertussen al ruim 100 leerlingen in de leeftijd van 3 tot 11 jaar. De school bevind zich in het ouderlijk huis van een van de leraren, maar is erg klein om de alsmaar groeiende groep leerlngen onder te brengen. Op dit moment zijn we bezig om een extra gebouw te kunnen realiseren. Bovendien verblijven er enkele weeskinderen en leerlingen die van verderaf (platteland/locations) komen, welke we ook een acceptabel onderdak willen bieden. Mensen zijn hier erg creatief en flexibel, maar de alsmaar groeiende hoeveelheid leerlingen kunnen we echter niet meer aan. Hierbij hebben we ook dringend behoefte aan ondersteuning op het gebied van leerkrachten. De leerlingen krijgen les in Engels, Rekenen, Aardrijkskunde, Frans en ook sinds kort computerlessen. Bovendien proberen we af en toe met de school ergens naar toe te gaan (dierentuintje in de buurt etc.) hoewel dit beperkt is vanwege ons kleine budget.
Als stagaire/vrijwilliger uit het buitenland zul je een geweldige steun zijn voor deze school. Om nog maar niet te spreken van de dankbaarheid van vele Zambiaanse kinderen (het zijn echt schatjes).
Voor deze school kunnen we doorlopend stagaires/vrijwilligers gebruiken. Er is dus een enorme flexibiliteit in wanneer en voor hoe lang jullie kunnen komen. Ook als je afgestudeerd bent en eraan denkt om eerst een tijdje naar het buitenland te gaan is dit een ideale ervaring. Op dit moment zoeken we voornamelijk voor de periode augustus t/m januari nog plek voor mensen, die ons een handje willen helpen. De activiteiten zullen bestaan uit lesgeven, meehelpen met de administratie en activiteiten opzetten / begeleiden.
Voor onderdak word gezorgd, verder bieden we je alle mogelijkheden om iets ondernemen, zodat je alle schoonheid,die dit land te bieden heeft kunt aanschouwen.

Mocht je al interesse hebben gekregen en meer willen weten over de school, vraag het ons gerust.

Groetjes Edward en Chimmie

email: schoolzambia@zonnet.nl

Het klinkt ontzettend leuk!! Misschien is het handig als je er bij vermeld welke kosten voor rekening van de vrijwilliger komen en welke kosten jullie op je nemen. Alvast bedankt!

het lijkt me erg leuk en leerzaam om hier aan mee te doen.
het bericht is al een tijdje geleden geplaatst. hebben jullie nog mensen nodig?
ik werk hier in nederland sinds een jaar of vijf in het onderwijs (op een ‘zwarte’ school). Het werken met kinderen uit een andere cultuur vind ik echt geweldig (zou zelfs niet meer anders willen).
graag zou ik wat meer informatie willen.
groetjes renske