Advies en tips gevraagd bij tour Limpopo, Kruger regio

Eind oktober hebben we een kort reisje naar Zuid-Afrika geboekt met als doel safari en van de natuur genieten. We hebben zelf een route uitgestippeld en accomodaties geboekt. Malariakuurtje wordt geregeld. Dit is de route die we gaan afleggen:

dag 1 aankomst Johannesburg
dag 2 Schoemanskloof
dag 3 Hoedspruit - private game reserve
dag 4 Hoedspruit - private game reserve
dag 5 Krugerpark - Skuzuza
dag 6 Malelane - private game reserve
dag 7 Malelane - private game reserve
dag 8 terugvlucht uit Johannesburg

Nu heb ik daarbij de vraag of de verdeling qua onderlinge afstanden zo goed te doen is?

Verder heb ik nog een paar vragen:

• maakt het uit wat voor soort auto we huren?
  • hoe is de temperatuurverdeling over de dag rond eind oktober?
  • zijn er verder nog zaken waar we aan moeten denken?

Verdere tips zijn tevens van harte welkom!

Hoi,

De afstanden zijn goed te doen. Maar terug naar Joburg moet je zeker op 6 uur rekenen.

Een gewonen auto is voldoende, met airco.

De temperaturen end oktober zijn war,. in Kruger kan dit al gauw overdag 35 worden en het koelt ietjes af. Echt koud wordt het niet meer in die periode.

Zeker meenemen, verrekijker, hoed/pet, goede zonnebril, langenbroek en hemd, voor 's avonds (tegen de muskieten) en koop bij de supermarket hier in SA goede zonnebrand en een busje (blauw) peacefull night. (dit laatste spuit op je huid tegen de muggen, ideaal)

Dankjewel Annemieke.

Nog een vraagje. Op dag 6 en 7 zitten we in de buurt van Malelane in een lodge. Dan kunnen we game drives of andere activiteiten boeken, maar wellicht ook nog een dag Krugerpark in. Wat is meer aan te raden? Game drive in prive park of zelf Kruger weer in rijden? Stel dat we op dag 6 of 7 vanuit de omgeving van Malelane nog weer het Krugerpark in willen voor een dag, is het dan nodig om vooraf dagtoegang te reserveren? Kun je dan voor dezelfde entree ook op een en dezelfde dag meer dan eenmaal in en uit rijden?

Hallo

In ieder geval de H4-1 nemen van Skukuza naar Lower Sabie deze weg staat bekent voor het vele wild. Als een dag in een prive lodge op safari bent geweest heb je het voornaamste wild wel gezien. Als je te weinig wild bent tegen gekomenen dan een tweede poging in Malelane. En anders waarom niet terug naar Kruger? Hou er wel rekening mee vandaag zie veel wild en morgen niet, de natuur laat zich niet sturen. Zelf heb ik al eens de big five in 2½ uur al gezien maar dit is echt een uitzondering.
Geniet die reis Jan

in aanvulling op het voorafgaande bericht:
als je besluit zelf een dag Kruger Park in te gaan, betaal je gewoon een dagtoegang en blijf je gewoon de hele dag in het park. Niet in en uit gaan, gewoon blijven! Het is absoluut geen dierentuin, het park is groot genoeg om meerdere dagen in rond te rijden. Hou rekening met maximaal 170-200 km op een dag als je van 's ochtends vroeg tot sluitingstijd in het park rondrijdt, vooral als je veel ziet gaat de tijd heel snel!

Ik zou het persoonlijk zelf afwisselen; een keer zelf gaan en een keer met een georganiseerde safari. Als je zelf rijdt, ben je eigen baas, maar als je met een personenauto rijdt, zit je weer lager dan met een ‘safari auto’. Oftewel, elke methode heeft zijn eigen voors en tegens. Maak daar dus gebruik van en probeer het lekker allemaal uit! Ik vind Kruger Park weer altijd even verrassend, maakt niet uit hoe vaak ik er kom. Dus het motto is vooral: geniet!

Heel veel plezier alvast!
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com

We gaan ook afwisselen. Als we vanuit Hoedspruit het Krugerpark ingaan en naar Skukuza rijden zien we hopelijk al veel. Die dag en de volgende morgen gaan we gewoon zelf rondrijden in het zuidelijk deel van het Krugerpark,dus zeker ook de route naar Lower Sabie. De volgende ochtend ook. Als het dan te warm wordt gaan we het park uit en inchecken bij De lodge in Malelane en wat relaxen. Laat in de middag lijkt het me dan leuk om met een georganiseerde game drive in een aangrenzend reserve deel te nemen.

Wij zijn net een weekje terug…
Zuid Afrika was super.
Hebben 1 overnachting gehad bij skukuza ( niet de eerste keus, satara en lower sabie zaten helaas vol… maar toch 2 dagen rondgereden in kruger)
Wij hebben totaal 4 gamedrives gedaan; tshukudu bushcamp, thornybush, kruger ( vanuit skukuza camp) en hluhluwe…
Wij vonden alle game drives super, behalve die in Kruger, die is ons echt erg tegengevallen. We hadden een ochtendgamedrive en het jonge ventje dat ons rondreed leek echt ongeinteresseerd en reed maar een beetje het rondje ( waarschijnlijk een vast rondje dat ze altijd doen) over de verharde weg. Stoppen voor een rabbit ( terwijl wij voor de big 5 gingen) Hij keek niet mee, keek recht vooruit en stopte een keer als wij STOP riepen… niet echt veel verlichting en een grote truck met veel mensen Dit was bij Hluhluwe ook het geval maar hier hadden ze meer lampen bij de auto die je kon vasthouden en deze chauffeur keek ook zelf echt mee, zelfs op het eind nog een sprint omdat hij leeuwen zag, uiteindelijk ook nog een stukje de bush in gereden toen we 5 cheetahs onder een boom zagen etc.
Bij de game drive in kruger hebben we niet veel meer gezien dan in onze eigen huurauto ( toen zelfs heel wat meer…) Maar misschien hadden wij net pech met deze chauffeur of is het bij andere camps in kruger beter…
Ze hadden ook maar 1 truck rijden dus stonden ook niet in verbinding met anderen… dit was bij tshukudu en thornybush wel het geval. En bij hluhluwe hadden we gewoon ook veel geluk met 5 neushoorns, 5 cheetahs en leeuwen tijdens de avondgamedrive…maar ook een chauffeur die meer mee keek met ons…

Tshukudu game lodge gaan we eerst twee dagen naartoe. Lijkt me erg leuk. Hoe was jullie ervaring daar?

Volgens mij moet je ook geluk hebben. In Kruger en zeker vanui Skukuza zelf lijkt het me wat commerciëler en rijd ik liever zelf.

Wij zaten in Tshukudu bushcamp, hadden we geboekt omdat we graag met cheetahs wilden wandelen…
De bushcamp is een stuk goedkoper dan de lodge ( alleen heb je bij de lodge een restaurant, we zijn nog even bij de lodge geweest tijdens de game drive maar van buiten zagen de huisjes van de bushcamp er zeker zo netjes uit… simpel maar verder prima. En bij de bushcamp moest je zelf zorgen voor eten voor op de BBQ dus hadden bij de supermarkt in Hoedspruit wat vlees gehaald.
Waren R470 kwijt voor een nacht pp incl game drive ’ s middags en ’ s ochtends een wandeling.

De game drive was erg mooi… Start al wel rond 15.30 dus wij zijn vroeg weggegaan vanuit Sabie en via de Panoramaroute naar Tshukudu gereden…Wij hadden alleen ( zeer uitzonderlijk daar in aug… jawel…regen… ze wilden eerst zonder dak gaan rijden maar wij wilden dat ze het dak erop deden… maar goed ook want het heeft toen een hele poos geregend…)
Toen nog leeuwen ( mannetje, vrouwtje en welpen) gezien.

Meestal wordt er om de dag met een jonge leeuw gewandeld en met de cheetah…
Wij gingen dus speciaal voor die cheetah wandeling, hadden bij rhino en lion park al dichtbij jonge leeuwtjes en tijgers gestaan en bij horseback africa hadden we ze in onze " tuin" bij de kamer en een leeuwentour van 3 uur…
Maar bleek dat dus net bij ons de leeuwen ( ipv cheetah) wandeling zou zijn… De jongen die dit leidde ( en daar is opgegroeid) heeft toen voor ons geregeld dat we eerst met de leeuw konden wandelen en daarna nog met de cheetah. Eerst ermee op de foto en vervolgens zag het beestje een guineafowl ( soort " kip") waar hij vervolgens achteraan ging, mee ging spelen en vervolgens gedood…( was overigens voor de gids ook de eerste keer dat hij dat zo meemaakte)…
Als je 2 nachten gaat zul je de lion en de cheetah walk gaan doen…
veel plezier alvast…

Overigens wbtr de autohuur… wij hadden een middenklasse auto gehuurd ( via bookanddrive bij europcar) kregen een chevrolet. Grote auto maar pasten onze 2 koffers niet in, terwijl we het meerdere keren hadden nagevraagd en ze hadden gezegd dat het zeker zou passen en in de iets kleinere waarschijlijk niet…
Uiteindelijk ter plekke een nissan tiida gekregen, hier pasten de koffers wel in… wel wat minder fijn rijden misschien maar de koffers moesten toch mee…en geld terug gekregen omdat het een lagere klasse auto was.