50 jaar terug in de tijd, dorpsdag in Zuid-West Hongarije

Het is ongeveer 1,5 uur vliegen en 1400 km rijden van Nederland naar Hongarije, maar dat kun je je soms niet echt voorstellen als je ziet hoe hier nog bepaalde tradities worden gerespecteerd.

Afgelopen 22 september was het in ons dorp falunap, letterlijk vertaald; dorpsdag.
Dat een feestdag waar veel dorpelingen aan meedoen, ook van naburige dorpen en waar de bewoners van ons dorp graag van genieten.
Het programma bestaat meestal uit een kookevenement, een wedstrijd, waarbij een 10 tal groepjes mensen iets lekkers koken, dat geproefd wordt door een groepje notabelen van ons dorp en ook weer naburige dorpen en als het een wedstrijd betreft ook prijsjes worden uitgereikt.

Soms is er ook een optocht door het dorp (dat bestaat eigenlijk uit één straat, de Fő Utca; de hoofdweg) met paardenkarren, en muzikanten, zangers en dansers.
Afgelopen keer werden we verwend en verrast door een geweldige stoet van karren met mooie en leuke paarden ervoor, de buurman met zijn brave pony; Pedro was ook van de partij met een kar vol kinderen, de paarden van onze andere buurman, zijn prachtige Lippizaners, die mochten ook een mooie kar trekken met 2 stellen in mooie klederdracht. En nog vele andere karren met mensen erop.
Daarnaast nog dansgroepen in kelderdracht en ook een geweldig gezicht, de verschillende orkestjes die ook in de kar vervoerd werden.
De optocht stopte steeds na een 30 tal meter en dan werd er een voorstelling gegeven met muziek, dans en een soort dorpsomroeper die het één en ander aan- verkondigde. Helaas is mijn Hongaars nog niet genoeg om het te kunnen verstaan.
Ik werd hier heel erg gelukkig van, die uitbundigheid, dat meedoen door al die mensen, die bonte en gezellig stoet, die allemaal meededen om ons, de dorpelingen die langs de weg stonden een mooi stukje volkloren te laten zien.
Ik heb een mooie serie foto’s gemaakt, die serieuze gezichten en prachtige kleding, dan die verschillende karren, de ene echt mooi en netjes en de andere zo armoedig, de mooie muziek en dans. Het was echt prachtig om te zien en mee te maken. Zomaar in Nagydobsza, een dorpje met ongeveer 600 inwoners in de provincie Baranya in Zuid-West Hongarije.
Hierna gaat het hele gezelschap naar het schooltje voor in het dorp om het feest voort te zetten, met nog meer muziek, dans en veel drank.
Volgend jaar weer hopelijk…