Hoi Jan,
Verleden jaar heb ik de koningsfeesten meegemaakt,gedurende één week werden er feesten gehouden op het ratcha damoen klang road.
Gedurende die dagen was er van alles te zieno.a:muziek,optredens van plaatselijke artiesten,vuurwerk,eetkraampjes,kiosken met allerlei info over de koning,verlichte praalwagens die door de straten reden,lichtshows en als afsluiter een prachtig concert en lasershow in het park.
Het hele gebeuren was live op de tv uitgezonden.
In iedergeval,moest je in deze periode in Bkk zijn,doen man!!!
Hoe gaat het trouwens nog met Bhumibol? Is die niet ziek of denk ik dat maar? Ik geloof dat die nu en dan wel eens ziek is?
In ieder geval, het word een oud man en ik zie hem geen jaaaaren koning meer zijn. Of denkt iemand daar anders over?
Volgens dat ik heb gelezen op sommige websites zal de koning van Thailand het niet meer lang trekken,ze spreken 2jaar ten hoogste.
Ben is curieus hoe men deze zware slag gaat verwerken in Thailand en wie zal de troon overnemen?
Het zijn maar speculaties,maar toch lig ik er een beetje van wakker.
De beste man heeft een hoge respectabele leeftijd bereikt.
Ooit komt de dag dat hij zal overlijden.
Een inschating van 2 jaar lijkt mij uit de lucht gegrepen.
Maar goed, de thaise samenleving zal dit moment als een grote schok ervaren.
Ik denk niet dat er rellen of andere ellende zal ontstaan.
De koningin is er nog.
Daarnaast hebben ze nog 4 kinderen.
Een dochter, niet de huidige troonopvolger, schijnt behoorlijk populair te zijn.
Wat ik mij ook afvraag: als Bhumibol zou sterven, gaan ze dan al het geld aanpassen? Want hij staat op elke munt en elk briefje. Ik vroeg mij dat onlangs nog af toen ik in Thailand zat.
Nu ik toch over dat geld bezig ben, ik had onlangs een wit briefje van 20 bath. Is dat een echt?
Dat valt nog maar te bezien… Ik hoop dat je gelijk hebt, maar de pleuris zou zo maar eens uit kunnen breken. Het land is natuurlijk al jaren politiek verdeeld tussen de ‘roden’ en de ‘gelen’. De koning houdt het nog enigszins bij elkaar (hoewel hier tijdens de laatste opstanden paar maanden terug weinig van te merken was) en als de koning wegvalt en er niet meer is, zou het best eens uit de hand kunnen lopen. De koningin is er dan nog wel, maar die is lang niet zo ‘heilig’ als de koning.
Niemand weet wat er dan gaat gebeuren…misschien dat Thaksin dan ook wel weer terug probeert te komen.
De zoon van de koning, de troonopvolger, schijnt een behoorlijke playboy te zien die niet erg populair is in Thailand. De dochter is zeker populairder, maar kan geen troonopvolger worden (tenzij ze de wet aanpassen).
Mocht Koning Bhumibol komen te overlijden, dan lijkt het me niet dat ze al het geld gaan aanpassen. Hebben ze hier in NL ook niet gedaan na het overlijden van koningin Wilhelmina.
Overigens ligt de koning al tijdenlang in het ziekenhuis en vermoed ik dat hij daar ook blijft ivm zijn kwakkelende gezondheid.
Beste Dave,er wordt wel alcohol geschonken maar “verdoken”(ondoorzichtige glazen)
Zeg niet dat ze het allemaal doen,maar verleden jaar was ik er ook bij de(koningsfeesten van A totZ)en ik had toch “singha bier” gedronken in kao san road.
Ik denk dat dit overal gebeurd in Thailand,normaal mag het niet maar “den borrelwinkel” moet blijven draaien(inkomsten)
Goed, ik had het wellicht wat anders moeten verwoorden. Officieel mag er geen alcohol geschonken worden en er zijn bars waar ze het ook echt niet doen. Maar tuurlijk, als je echt alcohol wilt, is er wel wat te vinden.
Net als in de kroegen van baco…“koffie” met een biersmaakje
Een feestje zonder een biertje, oeps, daar had ik nog niet bij stilgestaan.
Tegenvaller
file:///tmp/moz-screenshot.png
.
Geld is 1 ding. Geld wat dan bij banken binnen komt wordt dan vervangen
door nieuwe biljetten en muntgeld met een andere opdruk.
Na een x aantal jaar maken ze de oude biljetten ongeldig.
Dat is in Thailand niet anders dan hier.
Wat dacht je van alle fotos, posters en andere beeldtenissen van de koning en koningin. Die kom je echt overal (zelfs op kruispunten) tegen.
Dat allemaal vervangen…
Van Thaise politiek heb ik geen verstand. Het enige wat ik weet dat de
gele partij de rijkere elite is en dat de rode partij meer
de armere mensen zijn. Beide partijeen zijn koninggezind en proberen de koning aan hun kant te krijgen. De koning maakt die keuze niet.
Waarom zou er weer rellen kunnen ontstaan als de koning weg valt ?
De rellen die er waren begin dit jaar heeft toch te maken dat de armere mensen vinden dat ze worden benadeeld qua invloed en geld.
denk als de koning niet ziek was geweest tijdens de rellen dat het misschien niet zo uit de hand was gelopen, maar de koning zal er na ruim 60 jaar ook wel een beetje genoeg van krijgen om politie agentje te spelen.
de thaise democratie, heeft altijd aan de hand vd koning gelopen en u moeten ze opeens op eigen benen staan je kunt misschien zelfs stellen dat ze nu pas echt democratie gaan leren bedrijven.
Ja idd als men geen bier mag schenken dan doen ze het wel verdoken! Dit jaar was ik er met het feest voor boeddha (2 dagen) en men zei ons ook dat er dan 2 dagen nergens geen bier zou geschonken worden. Nu, niets was minder waar want die 2 avonden heb ik toch Chang gedronken!
vorig jaar was ik ook in bnkk op het moment van de verjaardag van de koning en was héél tof om te zien , redelijk indrukwekkend eigenlijk . wat de alcohol betreft inderdaad , mag niet maar je vind er wel zonder probleem hoor , do not worry
voor de mensen die interesse hebben om samen of gedeeltelijk samen te reizen ts 5 dec 2011 en 10 maart 2011 in Azie mogen gerust een berichtje sturen naar mij . MOGELIJKE LANDEN ZIJN : thailand , indonesie ( bali enz), filippijnen , cambodia , vietnam , java …