In december heb ik 3 weken verlof.
Heb nog niet zoveel informatie verzamelt, maar de keuze is momenteel Peru.
Alle tips zijn welkom !
Geld, eten, prijzen…
Had graag ook 1week strand erbij gehad.
Heb gelezen dat het noorden zich daar het best voor leent.
Is dit te doen met openbaar vervoer om van Lima helemaal naar het noorden te gaan (Mancora) ?
En hoe is het weer in december.
Andere 2 weken zou ik graag de bezienswaardigheden in het zuiden doen.
Kan ik alles ter plaatse boeken, en dat beter in Lima, of Cuzco ?
Ook info over vluchten is welkom !
Alvast dank !
PS : ik reis alleen
Kathleen.
vanuit Lima gaan er veel bussen richting Mancora, meeste vertrekken ergens rond 3 uur s’middags, en komen s’morgens aan. Het is heel goed te doen, de bussen zijn luxe, je krijgt eten aan boord, en er zijn zelfs bussen met slaapcabines. Duurdere maatschppijen rekenen tussen de 100-160 soles.
Het weer is schitterend hier, hele dag zon. Hostels afhankelijk wat je zoekt, maar prijzen zijn vanaf 25 soles. Menu is rond de 6-8 soles
Dankje zomervlinder !! 
Ja, heb Mancora in mijn hoofd en raakt er niet uit !
Heb iets gezien bij airbnb.
Is het beter slaping van hieruit te regelen, of kan het ook makkelijk ter plaatse ?
Groetjes,
Kathleen.
Beter ter plaatse. Het is hier pas hoogseizoen vanaf kerstmis, dus vanaf ong de 23ste dat je vooruit moet boeken. Via internet zit je altijd in het duurdere gedeelte, terwijl er heel veel eenvoudige hostels zijn, schoon, safe, gezellig, en goedkoop.
Maar als je de eerste weken van december komt, is er ruimte genoeg, en ter plaatse zie je direct of het je bevalt of je verder wil kijken, en kun je ook nog eens onderhandelen over de prijs. Als je me laat weten, wat voor soort luxe - basic je zoekt, kan ik je wel een aantal aanraden hier, incl de prijzen ong.
Beste, volgens plan (ticket is nog niet geboekt…) zou ik de 8ste toekomen, en 1ste 2 of 3 nachten in Lima blijven.
Vertrek gepland op 1/1/15. Dus denk 1ste week naar machu…titic… enzovoort en dan weekje of meer Mancora
(al te zien hoe het me bevalt)
en dan terug weer dichter bij Lima, nog wat dingen bezoeken ofzo …en dan…zal ik willen blijven ‘hahaha’
Luxe is niet zo belangrijk voor mij.
En dit jaar wordt het een basic reis
Wel : kamer alleen en liefst ook privé badkamer, en belangrijk toch ook wel de ligging, dicht bij strand en eventueel lokale marktjes, plaatselijke eetgelegenheden enzo (airco etc is niet belangrijk, meestal zet ik die toch uit)
Alvast dank ! 
Houd er rekening mee dat in de periode van kerst-oud en nieuw je echt ruim van tevoren een busreis moet boeken, in die periode is alles vol, vanwege de vakantie, en busprijzen zijn vaak verdubbeld. Tot de 22ste is het vaak geen probleem en is er altijd nog wel een plekje in een bus.
Sol y mar, groot hotel aan het strand, 25-30 soles, Casa Betty 25-30 soles, Laguna camp, schitterende rieten bungalows aan het strand 70 soles, MammaMia,(grote kamers, ruim) mooi hostel 3 min van het strand, 40 soles
Zo zijn er hier nog wel een stuk of 20, weet van de andere even niet de prijzen uit mijn hoofd. Maar heel Mancora ligt aan het strand , verder dan 10 min zit je er nooit vandaan.
Marktjes hebben we 2, een gewone, en een artisaner-toeristen markt. Restaurants om de 20 meter, aanrader is Saxsay-Fusion, peruaans en tai eten, compleet menu al vanaf 7 soles (incl drinken) Cafe del Mundo. en Dolfines (aan strand) SUPERlekkere ceviche en visgerechten.