Op 29 augustus vertrek ik samen met mijn vriendin voor 3 weken naar Sri Lanka. In de eerste twee weken van onze vakantie willen we zoveel mogelijk van het land zien en zijn we van plan een taxi met chauffeur te huren; in de laatste week willen we relaxen op het strand, indien mogelijk snorkelen en gebruik maken van het openbaar vervoer.
Voor de eerste twee weken hebben we het volgende reisschema in gedachte:
Colombo;
Anuradhapura;
Polonnaruwa;
Sigiriya;
Kandy;
Adam’s Peak;
Horton Plains & World’s End;
Uda Walawe National Park;
Hierna zouden we graag naar een mooi strand gaan waar idealiter ook gesnorkeld kan worden. Aangezien we hebben gelezen dat het in het zuiden van het land behoorlijk veel regent in de periode dat wij in Sri Lanks zijn (Klopt dit?), lijkt het ons beter een mooi plekje in het oosten op te zoeken. Wat zouden jullie aanraden? (Uppuveli en Nilaveli i.c.m. Pigeon Island lijken ons erg mooi, maar dit ligt niet erg op de route. Is het de moeite waard om hiervoor veel om te reizen?)
Een aantal vragen die wij graag aan jullie willen voorleggen (naast de bovengenoemde vragen):
Lijkt ons reisschema jullie haalbaar?;
Missen we echte must-sees die makkelijk in te passen zijn (we houden m.n. van actief bezig zijn en natuur/ dieren)?;
Is Uda Walawe National Park de beste keuze voor wat betreft National Parks (we zijn minder van de vogels dan van andere dieren)?;
Wat is een normale prijs voor een taxi met chauffeur (die ook een beetje als gids kan dienen)?;
Is het verstandig om accomodaties van te voren te boeken, of kan dit in de periode waarin wij gaan, ook terplekke?.
Het zuiden is droog en zonnig tot 3-4 uur elke dag, MAAR de zee is ruw dus snorkel is zinloos; ook binnen het rif is zichtbaarheid bijna 0 door al het opgestuwde/wervelende zand. Je kunt dus beter omklappen: beginnen met Udu Walawe (ons favoriete park vanwege landschap en olifantenkudde), dan Haputale of Eliya als basis voor HP park, dan Kandy en dan Driehoek. Eindigen in Nilaveli of Passikudah en vandaar week later met trein terug naar westen.
Vergeet Adam’s Peak, die is dicht tot december en echt niet leuk om offseason te beklimmen. Kosten auto-chauffeur zijn gebaseerd op Rs 45/km met een dagelijks minimum van 100-150 km en de regel dat je de rondreis betaalt, dus bij jullie ook z’n lege retour oostkust-Colombo. Komt veelal neer op 40-50 euro/dag. Ik zou de oostkust acco NU boeken (hoogseizoen tot eind september), de rondreis hotels kan de chauffeur 1-2 dagen vantevoren per telefoon voor je boeken tegen iets betere condities dan Agoda/Expedia enzo omdat ie ook halfboard kan krijgen wat die websites niet bieden. Ter plekke gaan onderhandelen in pakweg Dambulla werkt niet omdat de hotels op 10 km afstand van elkaar liggen, dus bij je dreigement ‘omlaag of ik ga naar de buren’ lachen ze je uit wetende dat jij dan weer 10 km extra benzine moet betalen.
We gaan onze reis omklappen en skippen Adam’s Peak.
Zouden jullie Ella of Haputale aanraden als basis voor het HP Park? En zijn Nilaveli en Passikudah de leukste plaatsen aan de Oostkust? (We houden van snorkelen en rust, maar willen we graag naar een plaats waar ook voldoende restaurantjes zijn.)
Groet!
Frank en Geertje.
(De naam Jan de Bouvrie heb ik jaren geleden gekozen om Geertje, die een vraag gesteld had op dit forum, voor de gek te houden.)
Kennen jullie misschien een goede, betrouwbare, aardige chauffeur?
We vinden het prettig wanneer de chauffeur met ons mee denkt, maar bij de persoon die we nu benaderd hebben, hebben we niet zo’n goed gevoel. Volgens ons heeft hij een trip samengesteld vol met sights en hotels waar hij een commissie van ontvangt.