Hoi allemaal,
Aankomende zomer heb ik de kans om voor 2 maanden bij een vriendinnetje in New York te logeren, die daar een half jaar zit voor haar werk.
Om het levensonderhoud te bekostigen wil ik gedurende die tijd een baantje zoeken, bij voorkeur in de horeca.
Omdat ik minder dan 90 dagen in de US zal zijn, kan ik in principe binnenkomen op het VWP, met alleen een ESTA. Is het toegestaan om een of ander flutbaantje te doen op alleen een ESTA, omdat het voor minder dan 3 maanden is? Of is het noodzakelijk om ook een visum aan te vragen waarop ik mag werken, bijv. een summer work visa/J-1? Ik ben 25 jaar en masterstudent, dus ik zou hiervoor wel in aanmerking kunnen komen. Zo ja, is het dan mogelijk dit aan te vragen zonder dat ik van tevoren weet waar ik ga werken of een dure organisatie in te schakelen?
Hoe groot is de kans dat ik gepakt word als ik illegaal aan het werk ga? 
Ik hoop dat iemand me hier meer over kan vertellen!
Je kunt gepakt worden, je kunt door de mazen van de wet slippen (werken op een ESTA/VWP is ABSOLUUT niet toegestaan).
ALS je toegelaten wordt, want zelfs op de ESTA/VWP wordt je op het vliegveld al besnuffeld en als ze twijfelen, kom je niet eens het vliegveld af en ga je meteen retour. Als je gepakt wordt (en dat kan tegenwoordig in New York al als je niet netjes op de hoek de straat oversteekt), word je meteen het land uitgezet (na een paar dagen gast te zijn geweest van de immigratiedienst, en die zetten je echt niet in een luxe hotel) en kom je voorlopig de VS niet meer in. En zelfs in de horeca vragen ze tegenwoordig vaak om bewijs dat je echt in de VS mag werken.
In Nederland sparen dus en echt op vakantie gaan. Of een heleboel bedrijven/pretparken aanschrijven of ze zomerbaantjes hebben en hoe je daarvoor een visum kunt krijgen. Ze zijn er wel, zelfs zonder dure bureaus in te hoeven schakelen, maar 't zal niet altijd even eenvoudig zijn.
Beste Yolande,
Het is inmiddels een tijd geleden dat je jouw bericht hebt gepost op wereldwijzer. Toch wil ik graag nog even van de gelegenheid gebruik maken om jou (en misschien anderen) op de hoogte te brengen van een van onze programma’s: het Work & Travel Programma.
Wil jij in je zomer van 2015 werken in de Verenigde Staten van Amerika? Dan heeft Stage-USA een uitdagend Work & Travel programma beschikbaar voor jou! Wil je meemaken hoe het is om als student een bijbaan te hebben in Amerika en echt te ervaren hoe het Amerikaanse leven in elkaar zit? Dan is het Work & Travel programma van Stage-USA jouw kans. Werken als life-guard, ober in een bar, restaurant, kantoor, winkel, National Park, verhuurbedrijf en nog veel meer. Wij werken met bedrijven door heel Amerika waar je een uitdagend zomer programma volgt. Daarbij verdien tussen de $7,25 & $15,00 per uur! Je kunt dus lekker verdienen en tegelijkertijd een geweldige ervaring in Amerika hebben.
Periode
Je kan deelnemen aan het Work & Travel programma van Stage-USA tussen 15 mei en 15 september 2014 waarbij je minimaal 8 weken tot maximaal 4 maanden kan werken in Amerika. Daarnaast heb je de mogelijkheid om maximaal 1 maand voor of na de werkperiode rond te reizen door Amerika. Heb je alleen in juli en augustus vakantie? Dan werk je gewoon 8 weken in Amerika en ben je op tijd terug om weer verder te gaan met je opleiding.
Voorwaarden
Je zal ten minste aan de volgende voorwaarden moeten voldoen om deel te nemen aan het Work & Travel programma van Stage-USA:
- Je hebt de Nederlandse nationaliteit,
- Je staat minimaal 1 semester ingeschreven bij een full-time MBO, HBO of WO opleiding,
- Je bent tussen de 18 en 30 jaar oud.
Voor meer informatie, klik hier.
Mocht je niet aan deze eisen voldoen kan je nog steeds naar Amerika maar dan via een stage of traineeship programma.
Vragen? Neem dan gerust contact met ons op door een email te sturen naar info@stage-usa.nl of met een simpel telefoontje naar 020 68 23 026.
Met vriendelijke groet,
Diantha
Namens, het Stage-USA team