Hoi allemaal,
Aankomende zomer heb ik de kans om voor 2 maanden bij een vriendinnetje in New York te logeren, die daar een half jaar zit voor haar werk.
Om het levensonderhoud te bekostigen wil ik gedurende die tijd een baantje zoeken, bij voorkeur in de horeca.
Omdat ik minder dan 90 dagen in de US zal zijn, kan ik in principe binnenkomen op het VWP, met alleen een ESTA. Is het toegestaan om een of ander flutbaantje te doen op alleen een ESTA, omdat het voor minder dan 3 maanden is? Of is het noodzakelijk om ook een visum aan te vragen waarop ik mag werken, bijv. een summer work visa/J-1? Ik ben 25 jaar en masterstudent, dus ik zou hiervoor wel in aanmerking kunnen komen. Zo ja, is het dan mogelijk dit aan te vragen zonder dat ik van tevoren weet waar ik ga werken of een dure organisatie in te schakelen?
Hoe groot is de kans dat ik gepakt word als ik illegaal aan het werk ga? 
Ik hoop dat iemand me hier meer over kan vertellen!
Je kunt gepakt worden, je kunt door de mazen van de wet slippen (werken op een ESTA/VWP is ABSOLUUT niet toegestaan).
ALS je toegelaten wordt, want zelfs op de ESTA/VWP wordt je op het vliegveld al besnuffeld en als ze twijfelen, kom je niet eens het vliegveld af en ga je meteen retour. Als je gepakt wordt (en dat kan tegenwoordig in New York al als je niet netjes op de hoek de straat oversteekt), word je meteen het land uitgezet (na een paar dagen gast te zijn geweest van de immigratiedienst, en die zetten je echt niet in een luxe hotel) en kom je voorlopig de VS niet meer in. En zelfs in de horeca vragen ze tegenwoordig vaak om bewijs dat je echt in de VS mag werken.
In Nederland sparen dus en echt op vakantie gaan. Of een heleboel bedrijven/pretparken aanschrijven of ze zomerbaantjes hebben en hoe je daarvoor een visum kunt krijgen. Ze zijn er wel, zelfs zonder dure bureaus in te hoeven schakelen, maar 't zal niet altijd even eenvoudig zijn.
Beste Yolande,