12 maart in de vroege ochtend zal ik aankomen in Nairobi voor mijn werk. Aangezien ik pas 14 maart op kantoor hoef te komen, zou ik daarvoor graag wat van Kenia zien. Het liefst zou ik een national park bezoeken of een gebied met veel wilde dieren etc.
Graag zou ik van jullie als ervaringsdeskundige weten wat te doen in die twee dagen. Ik heb dus 1 overnachting nodig in de buurt van een dergelijk park.
Als je maar 1 overnachting kunt doen, dan kun je bijvoorbeeld denken aan Mount Kenya of het Aberdare National Park. Deze parken liggen niet te ver van Nairobi en hebben een aardige dieren populatie.
Amboseli National Park is op zich ook nog wel te doen voor 2 dagen. Dat vind ik zelf een bijzonder park in Afrika, en je zult er ongetwijfeld veel dieren zien. Grote kans op olifanten en leeuwen.
Overal lees en hoor ik dat ik naar het Masai Mara National Park moet, maar weet niet of dat echt te doen is.
Wat kan je mij vertellen over de verschillen tussen Masai Mara en Amboseli? Zijn daar dezelfde dieren te zien? En hoe indrukwekkend is de Kilimanjaro op de achtergrond van Amboseli?
Na alle verhalen zou ik graag Masai Mara doen, maar zie alleen 3 daagse tochten.
Heb je misschien ook een advies over touroperators die zulke safari’s aanbieden?
Ik kan goed begrijpen waar de verhalen over Masai Mara vandaan komen. Ik vind dat zelf ook een geweldig park! Zowel Masai Mara als Amboseli grenzen aan Tanzania, maar Amboseli ligt dichterbij Nairobi. Het grootste verschil zit denk ik in het landschap. Masai Mara is zeer groen en heeft glooiende heuvels. Er leeft enorm veel wild en de kans dat je GEEN olifanten ziet is erg klein. Het landschap van Amboseli is compleet anders. Het is er redelijk vlak, en sommige delen lijken een beetje een zoutpan landschap te hebben, dus erg droog en wit. Andere delen van het park lijken wel een moeras waar olifanten tot hun middel in het water staan. Het leuke aan Amboseli is dat alle dieren op op[ een redelijk klein stuk grond door elkaar leven, waardoor je bijvoorbeeld olifanten, buffels, zebra’s en gnoes allemaal op 1 foto bij elkaar hebt staan. Het uitzicht op de Kilimanjaro is erg afhankelijk van het weer. Als het ook aar even bewolkt is, zie je al vrij weinig van de berg. Soms heb je geluk, en maak je schitterende foto’s van dieren met de berg op de achtergrond.
Voor mijn klanten die ik bij het reisburo heb, boek ik meestal 3 of 4 daagse safari’s richting Masai Mara, omdat je al gouw 6-8 uur moet rijden vanuit Nairobi. Ik zal het eens aan de lokale reisagenten vragen waar ik mee werk. Ik laat het je weten…
Een andere optie is om het gewoon op 1 dag te doen, sfeertje opsnuiven. Mara is veel te ver en te mooi om dat gehaast te doen !
Ook zeer budget afhankellijk !!
Budget : Nairobi National Park is ‘‘om de hoek’’, huur een auto, ga er 's morgens heen voor de hele dag.