1ste x West Highland Way Schotland wandelen.

Wij zijn van plan om volgend jaar juni de West Highland Way in Schotland te gaan wandelen. Wij willen echter geen gebruik maken van hostels maar het zogenaamde wildkamperen gaan doen.
Aangezien het voor ons de eerste keer is heb ik een aantal vraagjes.

-Is de tocht inclusief reis van en naar nederland in 9 dagen te doen inclusief wat uurtjes door brengen in Glasgow?
-Hoe doen jullie het met drinken mee nemen of is dit onderweg verkrijgbaar?
-Hoe doen jullie het met eten mag je bijvoorbeeld wegwerp bbq’s mee nemen en gebruiken?
-Staat er duidelijk aangegeven waar je mag camperen?

Heel wat vragen maar ik kon niet echt duidelijke antwoorden vinden op internet. Ik hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken.

Mvg
Patrick

Hoi Patrick,

Dat is moelijk te zeggen. De totale route is bijna 160 kilometer, met redelijk wat hoogteverschillen. Ik weet uiteraard niet hoe jullie looptempo is en hoeveel pauze’s jullie willen inplannen.

Online zie ik dat de reis 10 dagen duurt, waarbij op dag 1 aangekomen wordt in het beginplaatsje en op dag 10 vanuit Fort William weer teruggereisd wordt.
Gemiddeld wordt er de meeste dagen zo rond de 20 kilometer gelopen, één keer slechts 11.
Hou er echter wel rekening mee dat in de aangeboden arrangementen de overnachtingen al geregeld zijn: Men hoeft geen tent meer op te zetten, het bed ligt klaar. Men kan na de wandeling direct onder de douche jumpen. Ook zullen de overnachtingen plaatsvinden in gebieden waar een eetgelegenheid in de buurt is. Verder wordt bij die arrangementen de bagage ook nog eens vervoerd voor de wandelaars.

Als jullie het helemaal zelf regelen, dan neem ik aan dat je de tent en overige bagage ook zelf wil gaan vervoeren. In dat geval vermoed ik dat je het niet in 9 dagen gaat redden om vanuit huis naar het beginpunt, de hele wandeling maken en weer naar huis gaan gaat redden.

Wat betreft wildkamperen:
Er zijn voldoende kampeerplaatsen langs de route: officiële campings, velden bij hostels of officiële bivakplaatsen. Wild kamperen langs de route wordt ontmoedigd. Officieel mag je in geheel Schotland vrij kamperen, mits je de regels, de zogenaamde Access Code, respecteert. De West Highland Way is echter vrij druk en het vrij/wild kamperen zorgde en zorgt voor de nodige problemen. Daarom wordt gevraagd –in het belang ven de toekomst van de route- om alleen de officiële toegewezen bivakveldjes te gebruiken. Mocht je toch echt willen wild kamperen, dan niet in omheinde velden of akkers, niet nabij huizen, wegen of historische relicten. Uiteraard ruim je alles op en laat je niets achter.

Over water zou ik me niet te veel zorgen maken. Volgens mij zijn er veel plekken daar in de natuur waar je het water gewoon uit de beekjes kunt drinken.

Bedankt voor de info. Misschien moeten we dan overwegen om iets later te beginnen in route of een andere route te kiezen. Misschien heb jij een suggestie?

Via Wereldwijzer app

Hallo Patrick,

je kunt inderdaad ook gewoon later op de route instappen. Ik heb dat zelf ook gedaan. We zijn met de trein van Glasgow naar Tyndrum gereisd en vanaf daar de route gevolgd. Vanaf daar wandel je langs Bridge of Orchy, Kings House (Hotel en camping), Kinlochleven en uiteindelijk het kleine stadje Fort William, het einde van de West Highland Way. Er zijn ook treinstations in Bridge of Orchy en Fort William. Ook zijn er treinstations iets eerder op de route, namelijk in Ardlui en Crianlarich. Die plaatsen liggen nog in het Loch Lomond & the Trossachs National Park.

Thnx voor je reactie!

Via Wereldwijzer app

Even brutaal instappen, aangezien ik deze ook wil lopen voor volgende zomer. Ik zit ook wel een beetje aan en dag of 8 a 9 te denken, maar dan zonder kamperen. Ik wil hem lopen met alleen een daypack, met daarin alles wat ik nodig heb.
Is het zo dat de eerste etappes ook de minst interessante zijn? En in welke periode hoef je nog geen overnachtingen te boeken?

Hmm, Giuliacorse: de eerste etappes het minst interessant? Het is te zien hoe je het bekijkt natuurlijk. Ik vond vooral de eerste dag wat vervelender, omdat je nog zo “dicht” bij de beschaving bent en het eerste dorpje waar je kan overnachten echt wel toeristisch is. Vanaf dan werd het eigenlijk beter en beter. Ik heb de tocht tijdens de Paasvakantie gewandeld. De bedoeling was om het met full gear aan te vatten, maar ik heb uiteindelijk de tocht in 6 dagen moeten wandelen en dus gewisseld naar lopen met een daypack. Voor mijn knieën achteraf gezien de juiste beslissing: er komen echt wel serieuze stukken klim- en klauterwerk bij te pas en dan maakt 10kg extra op je rug een groot verschil. Ik vond vooral onze voorlaatste dag erg afzien (30 km gestapt toen).

Aan hen die het aanvatten: wees ook bedacht op de aanwezigheid van midges in de warmere periode, ik heb ze nooit gezien maar als ze er zijn kan je er enorm last van krijgen blijkbaar. Maar de tocht is zeker een aanrader!

Zal voor mij 1 week mei worden als ik hem nog voor de zomer ga doen, is n.l. een andere reis tussen gekomen bijna hele maand juni.
Anders doe ik hem eind september.