17 nachten Sri Lanka in april - reisschema

Hallo allemaal!

Ik ga van 6-23 april naar Sri Lanka met mijn vriend. Ik heb al heel veel blogs gelezen en de Lonely Planet doorgespit, dus weet aardig wat ik wil, maar omdat ik maar 17 dagen ga moet ik (helaas) keuzes maken. Ik zie dat er op dit forum heel veel kenners zijn, dus ik hoop dat jullie mijn keuzes iets makkelijker kunnen maken. De planning is als volgt:

6 april Dag 1: aankomst in de ochtend - Negombo
7 april Dag 2: in de ochtend met de trein naar Galle
8 april Dag 3 : in de middag met een privé taxi of bus naar Mirissa
9 april Dag 4: walvissentour in Mirissa
10 april Dag 5: relaxen in Mirissa (of brommertje huren en langs andere kustplaatsjes)
11 april Dag 6: vertrek naar udawalawe
12 april dag 7: ochtend safari, in de middag richting Ella
13 april dag 8: Ella
14 april dag 9: trein van Ella naar Kandy (het is 13-14 april Nieuwjaar…gaan de treinen gewoon en is dit te doen of ligt alles plat)?
15 april dag 10: Kandy
16 april dag 11: Vertrek richting Habarana
17 april dag 12: Habarana ( vanuit hier tours naar Sigiriya en Anuradhapura)
18 april dag 13: Habarana (vanuit hier naar Dambulla en omgeving)
19 april dag 14: Habarana naar Trincomale
20 april dag 15: Trincomale
21 april dag 16: Trincomale
22 april dag 17: Trincomale
23 april dag 18: Trincomale naar Colombo/Negombo (is dit te doen of is dit heel lang)?

Zoals jullie zien heb ik eigenlijk aan het eind nog wat tijd over. Trincomale kan ook een dagje korter.

Eigenlijk missen we Arugam Bay in deze route. Hier hadden we ook nog graag naartoe gewild.
We vinden het leuk om echt een mix te hebben van natuur, cultuur, dorpjes en steden en strand. We vinden het leuk om te fietsen en met de brommer/scooter te rijden (waar kan dat het beste)?

Verder houden we qua strand van een gezellige drukte (maar niet te touristisch) en het liefst gaan we naar een zee waar we ook nog een beetje in kunnen zwemmen.

Tips? Wat kan eventueel korter of anders of wat kunnen we overslaan?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groet,

Hoi Eline,

Ziet best goed uit.
[ul]
[li]12e: bussen kunnen voor (en na) nieuw jaar tjokvol zitten, dus houd de optie open dat je toch taxi moet nemen[/li][li]14e: bussen liggen vrijwel plat, treinen rijden (althans de laatste jaren). En ik zou ook gewoon reserveren voor de trein om zeker te zijn van plek, ik zat de 13e vorig jaar in unreserved 2nd class van Bentota-Galle (een lijn waar je niet kunt reserveren) en dat was nog vrijwel vol ook.[/li][li]23e trein Trinco-Gal Oya - Colombo, het stuk GO-Colombo kan gereserveerd worden en dat is ook safer[/li][li]Arugam past inderdaad moeilijk in de route, is primair voor surfers (en party)[/li][li]In Habarana en aan kust kun je prima fietsen. Motor/brommer kan ook maar je moet dan tijd hebben gehad om in Colombo je internationale rijbewijs te laten ‘endorsen’ bij AA, kost iets van 25 euro per persoon. En dan nog zijn de meningen of dit wel handig is zwaar verdeeld, voor rustige zijweggetjes zou het misschien kunnen maar niet langs bijv. de drukke kustweg IMHO.[/li][/ul]

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Nog wat leuke tips voor tijdens de route, weet niet of jullie die al opgenomen hebben:

• Galle, naast de standaard “attracties” is Jungle Beach een mooie plek om te snorkelen.
  • Wewurukannala Tempel in Dickwella (enorm kleurrijke tempel met zittend Boeddhabeeld, vanaf zijn hoofd heb je een mooi uitzicht).
  • Weherahena Temple in Tangalle.
  • Walvistour wel een paar dagen van te voren bespreken (of via Nederland al regelen) Raja & The Whales is één van de beste operators.
  • Elephant Transit Home in Udawalawe (het enige olifantenweeshuis waar olifanten weer in de natuur uitgezet worden).
  • Ella, de watervallen, bezoek theefabriek, wandelen, misschien een tocht naar Little Adams Peak en er zijn nog een aantal hele oude Boeddhabeelden in de regio.
  • Kandy, zal bekend zijn, o.a. botanische tuinen en de Temple van de Tand.
  • Mis Polonaruwa, is dat bewust? Via het Primate Center kan je de Magic Kingdom tocht doen. Dan ben je voor de opening al in Polonaruwa en zie verschillende soorten apen, mongooses etc. En uiteraard de monumenten zonder toeristen. Hier kan je ook een bootsafari doen naar de vogeleilanden in het meer.
  • Je zou nog een safari kunnen doen in Kaudulla of Miniriya, dit zijn echt olifantenparken maar ook met veel (water)vogels.
  • Trinco, Pigeon Island, hot springs, lovers leap/tempel/Dutch fort, vis- en groentemarkt.

De parken en Pigeon Island moet je proberen buiten het weekend te doen. Anders kan het erg druk zijn.

Veel plezier in het mooie Sri Lanka!

Wij zijn nu in Sri Lanka op vakantie en ik heb 2x een scooter gehuurd.
Hiervoor had ik geen internationaal rijbewijs nodig. (Zelfs nog voor de grap bij de cave temples in Dambulla door de politie gecontroleerd, geen probleem. Ik heb wel ook een motorrijbewijs.)
De scooter heb ik in Tissamaharama en in Sigariya gehuurd. Vooral bij Sigiriya vond ik dat erg leuk. Ella is ook een goede plaats om een scooter te huren.
Een fiets heb ik in Anuradhapura gehuurd.

Klopt helemaal, ik heb wel alle papieren maar geef alleen mijn Nederlandse rijbewijs af. En dat is geen probleem. Het enige is dat je wel een (enorm) probleem hebt als er iets gebeurt. De verhuurder interesseert het natuurlijk niks, die wil alleen maar verhuren.

De plekken die je noemt zijn inderdaad erg geschikt om relax rond te rijden en van de natuur te genieten.

Nog veel plezier in het mooie Sri Lanka, wij zitten nu in een warm (38c) Arugam Bay. Net op 25 meter een enorme wilde olifant gezien, een waanzinnige ervaring :slight_smile:

Daar had ik niet bij stil gestaan… Gelukkig is er niets gebeurd!
Wij hebben vanmiddag tussen de schildpadden gesnorkeld vlakbij Unawatuna (nog geen 4 km. wiyaja beach). Fantastische ervaring!
Hier is het ook bloedheet! Dat is het enige wat ik jammer vond aan mijn tijd in Sri Lanka… Overdag te warm om veel te ondernemen. Het is een prachtig land!

Leuk tip van Wijaya Beach, daar zijn wij nog niet wezen snorkelen. Wij gaan daar meestal snorkelen bij Jungle Beach, daar zitten wel veel kreeften maar schildpadden heb ik daar nog niet gezien. Ben benieuwd of we ze bij Wijaya wel gaan zien.

Het is inderdaad wel heel warm voor de tijd van het jaar. In de bergen zaten we nog boven de 30 graden en hier in Arugam Bay was het gisteren bijna 40 graden. Maar gelukkig koelt de zeewind wel iets. Beste is om vroeg op te staan en dan tot 11:00 wat dingen ondernemen. Dan van 11:00 tot 14:00 lekker relaxen in de schaduw en van 14:00 weer wat gaan doen. Maar daar waren jullie waarschijnlijk al achter :slight_smile: