11 september vertrekken wij voor 13 dagen naar Sri Lanka.
Wie zou me kunnen helpen met het beantwoorden van onderstaande vragen en heeft eventueel nog wat tips of andere mooie mogelijkheden van ons reisplan?
Wat is de tijdsduur van de treinreis van Demodara (20min vanaf Ella) naar Haputale?
Is het mogelijk om een dag voor vertrek een transfer vanuit je hotel te regelen naar de volgende bestemming? Het openbaar vervoer zou denk ik alleen voor de kortere afstanden makkelijk zijn, aangezien wij niet zolang in Sri Lanka verblijven leek me het een goede oplossing om het hotel de transfer te laten regelen. We willen alle bestemmingen ook niet van tevoren allemaal boeken en vinden het fijn om daar ook de vrijheid te behouden maar wel een reisplan ter beschikking te hebben.
Is een verblijf op het strand in Unawatuna een goede keuze in de maand september vanwege de moesson? Of valt hier vaak de gehele dag door regen?
Reisplan:
12-9 Aankomst Colombo -Negombo
12-9 vrije dag Negombo
13-9 Negombo - Kitulgala 96,2km 2,5uur
13-9 2 nachten Kitulgala: raften
14-9 vrije dag Kitulgala
15-9 Kitulgala – Ella 128km 4uur
15-9 3 nachten in Ella
16-9 vrije dag
17-9 vrije dag
18-9 Demodara (20min vanaf Ella) – Haputale treinreis
18-9 Ella of Haputale -Udawalawe National Park 99,7km 2,15uur
19-9 2 nachten in Udawalawe
19-9 vrije dag Udawalwe
20-9 Udawalawe National Park - Unawatuna 137km 3uur
20-9 3 nachten in Unawatuna
21-9 vrije dag
22-9 vrije dag
23-9 Unawatuna - Negombo 158km 2uur
23-9 1 nacht Negombo
Ik zou erg geholpen zijn als je deze vragen zou kunnen beantwoorden voor me.
Reistijden kloppen wel ongeveer; Ella-UW is echt minstens 3 uur door bochtige wegen en U’tuna-Negombo is 3 uur omdat niet alles snelweg is. Voor de overige vragen zijn de faqs op srilankaprikbord.freeforums.net een hulpje voor de antwoorden:
Demodara-Ella: wel details op de SLR site, nattevingerwerk iets van 1.45 uur
One-way transfers: ja overal zijn wel chauffeurs te vinden. Hotel regelt zo maar soms met forse opslag, dus reken echt de afstand uit en dan Rs 75/km voor de juiste prijs (en vertel het hotel niet als je elders wat gevonden hebt, een relaas wat er kan gebeuren staat in de faq)
Klimaat staat in een andere faq. Lekker zonnig, maar je kunt alleen wat zwemmen in U’tuna bay door het rif. Geen snorkel duik surf dit seizoen.
Hoi Erik & Sandya, bedankt voor jullie snelle reactie. Hier kan ik zeker wat mee! Toch ben ik nog een beetje aan het twijfelen over U’tana bay. Is hikkaduwa misschien ook een leuke optie? Wij zoeken een mooi strand waar we de laatste dagen lekker kunnen relaxen en waar leuke barretjes zijn en nog het meeste te beleven in september. Hoor graag jullie ervaringen[emoji4]
Ik zou gewoon je voorkeursplek betrekken en per nacht boeken, en dan 1e dag een dagtochtje naar de andere plek (dus Hikka of U’tuna); veel direkte bussen, ongeveer 45 minuten. Bevalt dat meer boek aldaar dan de acco vanaf de 3e nacht. Het is echt zo subjectief als het maar zijn kan, beiden voldoen aan je wensen zoals je ze formuleert maar hebben toch een nogal ander karakter. Doorzoek maar wat oudere ww-draadjes voor wat meer detail.
Ik wilde eventueel bij aankomst op het vliegveld in Colombo al een taxi via internet geregeld hebben zodat deze daar klaar staat, deze brengt ons dan naar Nawalapitiya (ons eerste hotel).
Is het aan te raden om dit v.t.v. te boeken of betaal je dan de hoofdprijs? Is het beter om dit tijdens aankomst te regelen?
Wel de taxibedrijven zijn fixed price (de snorders in de wachtruimte ertegenover niet, maar die brengen écht rampspoed; 2 weken terug nog een toerist een nachtrit gemaakt voor Rs 2500 minder dan de officieele prijs, en chauffeur besloot gewoon halverwege 3 uur (!) te gaan slapen waardoor de toeristen echt klem zaten…). Die prijs staat op www.airport.lk maar dat was voorjaar 2015 niveau, huidige prijzen 5-10% hoger. Als je online iets vindt wat veel goedkoper is en met zekerheid geen snorders-kwaliteit, waarom niet…
Op internet kan ik nog niet echt iets goedkoops vinden. Daar op het vliegveld een taxi regelen is dus ook een optie? Of dan toch maar de hoge prijs betalen als je online een taxi hebt besteld?
De prijs via airport.lk zal nu iets van Rs 10.500 voor een AC auto zijn. Als je via Internet niet veel goedkoper vindt gewoon doen, dus bij aankomst regelen.