Van 13 tot en met 20 juni ga ik naar Madeira toe! Ik kan echt niet wachten, het belooft veel moois te worden :wereld:
Ik vroeg me echter af of jullie aanbevelingen hebben omtrent excursies of dingen die je gewoon moet zien! Misschien weten jullie nog een aantal goede restaurants of barretjes in Funchall? Ik zit in het Four Views Monumental! Let me know
Prachtige uitzichten tijdens de levada wandelingen. Kleed je wel zo min mogelijk als toerist want ook daar is (mogelijk door de recessie het aantal berovingen omhoog gegaan), schaf in Nederland een boekje met levada wandelingen aan en begin met de makkelijkste. Als je van wandelen houdt tenminste. Een zaklantaarn voor als je een weg die onder een berg doorloopt is ook handig.
Heerlijk Indiaas eten boven in forum Lido. Forum is een winkelcentrum. Een pot thee wordt wel geserveerd met melk er in.
Er is een heel groot winkelcentrum, ik dacht dat het forum Madeira heet en boven zijn wel 20 restaurant. Israëlisch, Amerikaans, verschillende soorten ‘Macs’, enzovoorts. Tegenover de haven (waar de boot van de Beatles ligt) is een onaanzienelijk klein winkelcentrum. Boven is een heel goed Chinees-Indisch restaurant. Ik ben er in 2006 geweest en ga er zeker weer een keer naartoe. Ben geen barbezoeker dus daar weet ik niets van te melden. De temperatuur is perfect, nooit te warm of te koud. Een boottocht om een kijkje onderwater te nemen is echt eens wat anders. Fijne vakantie.:dag:
Misschien komt dit bericht iets te laat… of je moet daar internet hebben.
Temperatuur perfect?
Dat is helemaal niet waar want toen ik laatst in Madeira was, in mei, was de temperatuur ongewoon koud.
Op de pc van mijn ouders beneden staat het dagelijkse weer in Funchal via internet en het is doorgaans kouder dan in Nederland.
Ook in de bergen is het koud, meestal onder nul of net daarboven.
Verder over de levada’s: let op dat je altijd met een gids gaat, of alleen de allermakkelijkste zonder.
Er kan namelijk opeens mist opkomen waardoor de kans aanwezig is dat je echt niets meer ziet.
Ik heb dit meegemaakt op de hoogvlakte en ook met de auto is dat geen pretje.
De gids weet de weg en met hem is de kans kleiner dat je iets overkomt.
Verder zijn de restaurants in Funchal niet van de hoogste kwaliteit.
Toen wij naar restaurants aan het kijken waren viel het op dat veel restaurants hoge prijzen hebben en niet veel bijzonders serveren.
Eten in een goed hotel waar je logeert is doorgaans beter.
Pas op met bustrips en Santana.
Santana stelt niks voor, de rietenhuizen zijn nieuw gebouwd en het is het geld en uren rijden met de bus of auto niet waard.
Let ook op dat door de bergvorming in Madeira de afstanden en de reistijd per auto langer zijn dan het lijkt.
Stormbreker, ik las uw relaas en inderdaad was het weer deze afgelopen winter helemaal van slag. In april sneeuw in Spanje is toch ook niet gewoon en in Nederland zo’n lange winter zijn we ook niet gewend. De noordzijde van Madeira is kouder en dat is logisch, de zuidzijde wordt beschut door de bergketens. Wat de levadawandelingen betreft: je moet een goede wandelaar zijn en zeer zeker de dag van tevoren het weerbericht bestuderen. Als er sprake is van zware bewolking en laaghangende mist dan moet je niet op pad gaan. Mijn man en ik zetten samen de route uit die hij gaat lopen (ik ga niet mee) spreken af dat hij me elk uur een sms stuurt die ik beantwoord. Hij wijkt niet af van de voorgenomen route zodat ik altijd weet waar hij ongeveer is. Kompas mee, water, een aluminiumfolie deken voor als je door mist gedwongen bent een paar uur stil te zitten. Energierepen, zaklamp met ledjes en KRIJT. Dit laatste voor als je een rotsgang door moet waarvan je het eind niet ziet. We hebben ooit 2 dagen vastgezeten in de Picos dÉurope maar door zo’n overleefpakket is het minder vervelend. Met water heb je mazzel want er stroomt altijd water door de levada’s en dat is vrij schoon. En je moet vooral geduld hebben als iets niet gaat zoals je verwacht. Wandelen blijft dan leuk.
@Rocee, de doorsnee toerist heeft dat soort hulpmiddelen niet.
En meestal zijn de routes van de levada’s bij aankomst pas duidelijk, behalve als je als ervaren wandelaar je al hebt voorbereid.
Dat is Iceman duidelijk niet, alsmede ik ook geen ervaren wandelaar ben.
Bedankt voor jullie posts, maar ik was inderdaad al in Funchal. Inmiddels terug! Het weer was goed (bovenop de bergtoppen kon het fris zijn, voor mensen die nog gaan: zeker een windjack/regenjas mee, ik was er erg blij mee).
Ondanks dat het in graden soms wat frisser leek (bv 24 graden) was de gevoelstemperatuur vele malen warmer. Misschien omdat je rond de evenaar zit? Pas daarom ook op met verbranden!
Ik heb 2 levadatours gedaan (daarvan vond ik de Hidden Corners erg mooi, en the Lakes of Madeira vond ik wel ok, maar dat is persoonlijk). Ponto San Lourenzo (zuidoostelijke punt) was een prachtige wandeling in een rotsachtig landschap.
Ik heb 2 boottochten gedaan. Een tocht per catamaran in de omgeving van Madeira. Daarbij troffen we dolfijnen (atlantic spotted) aan. Ook deed ik een tocht met een zeilboot naar de Desertas Islands. De eilanden zelf stelden niet zoveel voor, omdat je slechts over een gebied van 500 meter kon lopen. Ik vond het wel leuk om 3 uur heen en 3 uur terug op zee te doorbrengen (normaal heb je een redelijke kans op dolfijnen en walvissen denk ik). Vlak voor Funchal troffen we uiteindelijk een andere dolfijnsoort en een walvis aan.
En verder heb ik een Westtour gedan per minibus (dus niet via Strawberry World van 16 euro). Dat vond ik echt prachtig! Mooie uitzichten, veel dorpjes kort bezocht en een goede lunch.
Ja, ik vond het eiland ook echt heel mooi. Zoals je zegt schijnen sommige plekken niet/amper door mensen te zijn aangetast (het bos bij de Hidden Corners bijvoorbeeld). Ik vond zelf dat het eten best goed te doen was! Geen Van der Valk, maar gewoon goed genoeg! Ik heb niets en nergens gegeten waarvan ik achteraf dacht: ‘had ik dat maar niet gedaan’ Zoek gewoon voor plekken waar genoeg mensen zitten
Ik lees zoveel leuke verhalen over Madeira dat we eraan denken om de 1e week van de paasvakantie naar daar te gaan (8-15 april) Nu is de vraag of dit niet te vroeg op het jaar is?
Nog koud, misschien nog niet veel bloemen in bloei?
Het weer is overal onvoorspelbaar geworden. Wij zijn van eind september tot half december in Midden- en Zuidportugal geweest en ik heb het nog nooit zo koud gehad en het heeft nog nooit zoveel geregend als net in die periode. Overdag 17 en 's nachts 3 graden. Brrrrr. Evengoed genoten hoor.
Nou Madeira. In de tijd dat jullie daarnaartoe willen moet het toch zo richting 19 tot 21 graden zijn en de bloemen al aardig bloeiend. Het is een schitterende natuur daar en wij ervaren de Portugezen als fijne en beleefde mensen. Ik zou zeggen ‘avontuur het’. Achteraf zullen jullie er geen spijt van hebben.>>>
Bedankt voor je reactie. Het weer is inderdaad steeds een onzekere factor en moeilijk te voorspellen.
Nog een vraagje misschien.
Thomas Cook en Jetair organiseren vooraf geplande rondreizen waardoor je op verschillende lokaties slaapt en na een week het hele eiland zo goed als gezien hebt. Dit is wat we oorspronkelijk dachten te doen.
Echter, vermist het eiland toch niet zo groot is, is het misschien toch interessanter om in Funchal een hotel te nemen voor een week en dan enkele dagen een wagen/scooter te huren om de verste plaatsen te ontdekken.
Kan men daar scooters huren zoals in Griekenland? Kan je je met de bus makkelijk verplaatsen?
Zo’n geplande busreis dat je het eiland rondgaat waren wij de eerste keer ook van plan maar het voordeel van zelf op pad gaan is dat wanneer je het ergens heel mooi vindt, je dan daar een dag langer kan blijven. Belangrijk is dat je zelf goed kan autorijden op bergwegen want niet alles is een autoweg daar en de Portugezen leven in het ‘manana’ tempo maar op de weg wordt dat opeens een ‘rapido’ tempo. Autohuur boeken bij de reis is het voordeligst. Wij hebben goede ervaringen met Europecar. Ik heb geen idee van scooterverhuur daar maar deze vraag kan je stellen op www.forum-madeira.nl
HALLO
Wij gaan 18 juli naar Calhetha op Madeira, is de temperatuur dan een beetje aangenaam,en is de luchtvochtigheid hoog dat wil zeggen voelt het benauwd aan, of staat er een lekker windje,wij gaan daar voor het eerst naar toe,bedankt alvast als je antwoord geeft.
misschien heb je nog tips om daar ergens naar toe te gaan, alles is welkom
Gr. Lian
In elk geval is het een eiland met relaxte bewoners, behalve wanneer ze autorijden. Gedrag is onvoorspelbaar, dus let goed op. Een onthaaste maatschappij met weinig criminaliteit.
:dag: