Woonruimte tijdens een stageverblijf in het buitenland

** Woonruimte tijdens een stageverblijf in het buitenland**

Ga jij stage lopen in het buitenland? Naast het regelen van een stage is het ook belangrijk om een woonruimte te hebben in het buitenland. Hoe vind jij een woonruimte in het buitenland? Kies jij voor verblijf in een zelfstandige woonruimte, een studentenhuis of verblijf bij een gastgezin?

Je kunt ervoor kiezen om zelfstandig iets te huren, je hebt dan veel privacy. Een andere mogelijkheid is om samen met medestudenten een woning te delen, dit is goedkoper en biedt gezelligheid! Ook kun je verblijven bij een gastgezin. Hierdoor leer je veel van de cultuur en de levenswijze van een land. Vaak kun je met het gezin mee eten en beschik je over een eigen kamer. Wel is het belangrijk dat jij je aan kunt passen, ieder gezin zal zijn eigen regels kennen. Kijk eens op de landenpagina van de Nuffic, hier staat uitgebreide informatie over 50 landen. Je vind er onder andere per land informatie over de huisvesting zoals wat gebruikelijk is (zelfstandig of gastgezin), de kosten en handige websites waar je kunt kijken.

Hoe kom je erachter hoe jij het beste naar woonruimte kunt zoeken in het land waar jij naar toe gaat? Wereldwijzer zet een aantal tips op een rijtje:

[ul]Informeer bij de Nederlandse onderwijsinstelling waar jij studeert. Misschien hebben ze bij het international office tips of contacten waar jij iets aan hebt.[/ul]
[ul]Schakel hulp in bij een bemiddelingsbureau voor stage in het buitenland. Als jij je stage in het buitenland hebt geregeld via een bemiddelingsbureau heeft dit bemiddelingsbureau vaak al contacten in het buitenland. Vraag naar tips en contacten![/ul]
[ul]Kijk eens op websites zoals Couchsurfing, Casaswap , Easykamer, HousingAnywhere en Erasmate voor het aanbod van kamers of kamerruil. [/ul]
[ul]Neem contact op met studenten die jou voor zijn gegaan. Neem contact op met studenten binnen jouw onderwijsinstelling of stel je vraag in het Studie en Stage Reiscafé.[/ul]

Heb jij nog andere tips voor studenten die op zoek zijn naar woonruimte in het buitenland? Plaats hieronder jouw tip!

Succes met het vinden van woonruimte in het buitenland!

Bron: http://www.nuffic.nl/nederlandse-studenten/voorbereiding/huisvesting (geraadpleegd op 27 april 2011)

.

Voor woonruimte in Kaapstad of Por Elizabeth in Zuid-Afrika kun je ook via www.khaya.nl dit regelen, ook als je zelf al een stage hbet gevonden!

Woonruimte in Barcelona:

Ga je in 2012 stage lopen in Barcelona?

Vanaf 3 maart 2012 heb ik 2 mooie kamers vrij in mijn huis voor 2 stagiaires. Voor minimaal 4 maanden (max 8 maanden).

Mail me voor meer informatie en foto´s: e_mabel AT yahoo.com

Hallo,
Ga je stage lopen op Aruba in 2014/2015? Ik heb een leuke apartement te huur voor 2 personen. Voor informatie en foto’s kun je me mailen.
suelingkoc@gmail.com of frensel.martien@gmail.com:vak02:

Hallo,

Als je via onze kleine organisatie gaat, is de accommodatie voor je geregeld. Kijk maar eens op onze site:
http://www.docentenvoorafrika.nl/praktisch/accommodatie.html

We horen graag van je!

Groeten,