Wonen en werken in Mexico City

Dag mensen,

Ik ben net afgestudeerd in HBO Logistiek & Economie. Ik ben van plan om in Mexico City te gaan wonen en werken voor minimaal 1 jaar (maar waarschijnlijk langer), omdat mijn vriendin daar woont. Ik heb geen grote financiele buffer, dus ik wil graag eerst werk vinden, voordat ik naar Mexico ga. Dit blijkt echter niet zo makkelijk te zijn.

Ik heb al bergen emails gestuurd naar o.a. Nederlanders in Mexico, grote (internationale)bedrijven, uitzendbureau’s, de ambassade, noem maar op, maar ik ben nog geen stap verder.
Mijn vriendin is ondertussen al vertrokken naar Mexico (ze heeft 2 jaar hier gewoond) en ik wil graag z.s.m. daar ook heen.

Kan iemand mij helpen? Ik kan goed de hulp gebruiken van Nederlanders in Mexico! Alle hulp is welkom en wordt zeer gewaardeerd!

Een complicerende factor is echter dat ik nog geen vloeiend Spaans spreek. Ik heb al een basiscursus achter de rug en ik ben continu aan het oefenen, dus ik ben er wel mee bezig. Engels spreek ik wel vloeiend.

Groet,
Loek

het is inderdaad lastig om vanuit Nederland hier werk te vinden…het is het beste om dat hier te regelen…en goed Spaans beheersen is meer dan een pré

zonder goed spaans te spreken of te verstaan ga je het inderdaad moeilijk hebben, ik zou je het bijna afraden…je gaat je regelmatig gefrustreerd voelen in het begin

Tja, draai het allemaal eens om. Een mexicaan met een Nederlandse vriendin, spreekt niet zo goed nederlands en probeert werk te vinden via mails en internet in Amsterdam.
Hoeveel kans geef je hem op succes loek?
Denk dat elke baas in welk land dan ook je toch wel graag even wil zien voor ze zich aan je binden en dat is in Mexico niet anders.
Je hebt een goeie opleiding, spreekt vloeiend engels, wat ik zou doen als ik je was is hier heen komen, stort je op het spaans want die basis cursus in nederland dat is leuk om een idee te hebben maar is echt niet het spaans waar je het mee moet gaan doen, hier komen en je leert het veel sneller, en als je dat onder de knie hebt dan zijn er best mogelijkheden met je opleiding, en ondertussen steunt je vriendin je toch wel als ze al in DF zit?
Met alles vanuit Nederland doen maak je je het jezelf veel moeilijker dan nodig is.

Succes vanuit Puebla gewenst

Hallo, bedankt voor jullie reacties. Ik heb (ook via mail) veel advies gekregen om eerst naar Mexico te gaan om vanuit daar te gaan zoeken. Daarom heb ik nu besloten om voor vier werken naar Mexico te gaan en daar actief te gaan zoeken. Ik heb al twee gesprekken daar met Nederlanders die daar een bedrijf hebben. Ook zal ik hard gaan werken aan mijn Spaans. Mocht ik wat vinden, dan zal ik proberen mijn terugreis om te boeken, zodat ik daar kan blijven. Als iemand nog contacten of mogelijkheden heeft dan hoor ik het graag! Ik vlieg waarschijnlijk 12 september.

Hallo Loek,

Ik lees je bericht en zit momenteel precies met dezelfde vragen als de vragen die jij omschrijft.

Ik denk er serieus over na om te gaan wonen en werken in Mexico-City.
Vriend woont in Mexico.

Ik ga in maart 3 weken naar Mexico-city.

Ben erg benieuwd naar je ervaringen, is het ondertussen gelukt om werk te vinden? En zo ja, heb je tips?

groeten Willemijn

Dag Willemijn,

Ik ben nu al ruim 5 maanden in Mexico en het bevalt me goed! Ik heb nog geen (vast) werk, maar dat ligt meer aan mijzelf. Als mijn Spaans al op niveau was geweest had ik al lang werk gehad. Dat is dus een van de belangrijkste dingen die je op orde moet hebben om hier te werken: Spaans.

Daarnaast is het belangrijk dat je contacten hebt. Ik heb honderden mailtjes gestuurd naar bedrijven voor werk, me ingeschreven voor alle websites die vacatures aanbieden en meer, maar 0 reacties. Om hier aan werk te komen moet je contacten hebben die voor je rondvragen in hun eigen omgeving.

Misschien hangt het ook een beetje van je studierichting af. Ik heb logistiek gestudeerd en deze studie bestaat niet hier in Mexico. Daarom is mijn profiel wel aantrekkelijk voor bedrijven. Als mijn Spaans dus goed was geweest had ik al 3x een baan gehad.

Zorg dus dat je Spaans leert, dat kan ook hier in Mexico (gaat sneller) en vraag je vriend en zijn familie voor hulp met werk zoeken. Als je mij je studierichting en wensen laat weten kan ik ook mijn oren en ogen open houden. Ik weet ook een school om Spaans te leren hier in Mexico, mocht dat nodig zijn.

Veel plezier en succes!

Groetjes Loek

Hallo Loek,

Dank je voor je reactie. De Spaanse taal, dat is dus een probleem. Ik volg les in Nederland, maar dat gaat langzaam.

Ik ga me nog eens goed berusten mbt de keuze, er is nog een kans dat we het in Nederland gaan proberen. Dat brengt natuurlijk ook weer de nodige uitdagingen met zich mee. We zijn allebei bezig met evt. stappen op werkgebied in eigen land, waarschijnlijk gaat onze keuze daar ook vanaf hangen.

Wel goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt in Mexico, in welk gedeelte woon je? Ben je al gewend aan de cultuurverschillen?
Ik moest erg wennen aan de armoede, dat is wel slikken.

Wat betreft werk, ik heb een verpleegkundige achtergrond, nu een aantal jaar werkzaam in zorg en welzijn in het management. Daar zal ik niet de enige in zijn in Mexico, haha.

Hoe heb je het geregeld om in Mexico te kunnen blijven, zonder baan?

Nou, geniet van de zon daar, in Nederland sneeuwt het vandaag weer een beetje.

groet Willemijn