Wonen en getrouwd zijn in Indonesie

Ik ben tijdens mijn vacantie in Indonesie getrouwd en ga t.z.t ook blijven wonen.
Ik heb een aow en bedrijfspensioen, mijn vraag is nu wat er gebeuren als daar straks samen mijn kom wonen? Mijn vrouw is Indonesies, word ik hierop gekort?
Graag reactie en ervaring hieraan.
Vriendelijk bedankt.
Bert.W

Hallo Bert,

Voor info over je pensioen moet je kontakt opnemen met het bedrijf dat je pensioen uitkeerd.

Je kan alle info over “aow/wonen in het buitenland” vinden op de site: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/algemene-ouderdomswet-aow

Als u woont in Indonesië, kunt u uw AOW pensioen met eventuele toeslag of uw Anw-uitkering (blijven) ontvangen, zolang u aan de voorwaarden voldoet. U blijft in dit land recht houden, omdat er een verdrag is gesloten met afspraken over de controle op het recht op uitkeringen.

Omdat het verdrag voorlopig in werking is getreden, moet het op termijn wel definitief ondertekend worden. Mocht dat niet gebeuren, dan kan het verdrag ongedaan worden gemaakt. In dat geval zullen dan de beperkingen van de Wet BEU gaan gelden.

Naast de Wet BEU zijn er ook andere factoren die gevolgen kunnen hebben voor de hoogte van uw of AOW-pensioen of uw Anw-uitkering. Wij raden u daarom aan om contact op te nemen met de Sociale Verzekerings Bank als u van plan bent om naar dit of een ander land te verhuizen.

Succes