Woestijnkastelen

Veel toeristen slaan de woestijnkastelen, ten oosten van Amman en richting Irak, over en dat is echt heel zonde. De meeste zijn al heel oud en waren van oorsprong ontspanningsoorden voor heersers. Elk woestijnkasteel heeft zijn eigen uiterlijk en kenmerken en je kan ze makkelijk op 1 dag bezoeken. Met een beetje geluk ben je 1 van de weinige bezoekers. Je moet wel over eigen vervoer beschikken of een chauffeur+auto huren die je erheen kan rijden, want met het openbaar vervoer zijn deze kastelen niet/nauwelijks bereikbaar. In Azraq staat het kasteel met de kamer waar Laurence van Arabie heeft geleefd. Het kasteel is van donker gesteente en persoonlijk vond ik het indrukwekkend. Het volgende kasteel op de route is Qasr Amra, niet te missen, dit gele bouwwerkje naast de weg. Er zijn veel goed bewaarde fresco’s en hoewel dit kasteeltje bedoeld was als uitvalsbasis voor de jacht, doen de fresco’s toch ook andere taferelen vermoeden die binnenshuis plaatsvonden… Daarna komt Qasr el-Kharana, ook niet te missen, want het ziet eruit als een vesting. Toch was het vroeger geen fort, maar een soort herberg. Naast het kasteel is een bedoeinentent waar je thee kunt kopen. Als laatste, Qasr el-Mushatta. Toen ik er was waren ze het gebouw aan het renoveren, maar het was niet veel meer dan een ruine, terwijl dit toch het grootste Omajadische kasteel was in de regio.
Sommige van deze kastelen hebben een informatie centrum(pje), vaak gefinancierd door Amerika. Wat ik zelf bijzonder vond, is de wegwijzers aan de kant van de weg die de richting aangeven naar Irak, Saoudi-Arabie en Syrie, want zo ver is het niet meer rijden naar deze landen vanaf de woestijnkastelen.