Wie woont er in Tsjechie?

Hallo allemaal,

Mijn naam is Nelleke, sinds vandaag de beheerder van dit forum :slight_smile:
Ik woon zelf al sinds 4 jaar in Praag, en was eigenlijk benieuwd wie van de forumbezoekers ook in Tsjechie woont?

Wat zijn jullie ervaringen?
Groetjes,

Hallo Nelleke,

Ik woon al wat langer in CZ (18 jaar) en ga het steeds prettiger vinden. Ik kom nog regelmatig in NL en vind het daar steeds minder prettiger worden. Dus het verschil tussen beide landen wordt steeds meer geaccentueerd.

groet
Ben
ben@sapac.info

Hallo Nelleke en dus ook Ben!

Ik woon tegenwoordig ook in Tsjechië (wel een Belg sorry :slight_smile: )
Ben uitgeweken naar Znojmo sinds juni dit jaar (2009).

Super land, ben enkel nog aan het worstelen met de taal :slight_smile:

Groetjes,
Jero

He Nelleke,

Ik woon bijna een jaar in Tsjechie, heb namelijk sinds 25 november 2008 een camping overgenomen in het Beskydy gebergte,in het plaatsje Bystricka.
Het is hier heerlijk om te werken en te wonen, en de mensen zijn hier erg vriendelijk en behulpzaam. En de natuur is prachtig mooi hier.

Groetjes Kelly

Hallo Nelleke,

Ook ik woon in tsjechie,nu bijna 6 jaar en ik heb het hier helemaal naar mijn zin op mijn hobbyboerderij met al mijn beestjes in de prachtige omgeving van Sumava…Ik ga nóóit meer terug naar NL…
:dag:Groetjes,Lia

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en woon al sinds 2004 in Tsjechie. In het reuzengebergte in het dorpje Javornik, Rudnik. Dit is een afslag van weg 14 tussen de steden Trutnov en Vrchlabi. Ik heb er samen met mijn zus en Zwager een pension om vakantiegangers de weg te wijzen in het mooie Tsjechie.
Mijn ervaringen zijn tot op heden heel positief, alleen die taal dat ga ik nooit onder de knie krijgen geloof ik.
Wij hebben les van een Tsjechisch iemand die ook Nederlands spreekt, dus dat is wel weer een voordeel. Maar die grammatica wat is dat moeilijk zeg.
Verder heb ik het prima naar mijn zin hier, ik doe naast het pension ook nog wat beheerswerkzaamheden voor Nederlanders die hier een vakantiehuis hebben in Javornik. Daar hou ik de tuinen en terrassen van bij en regel ik de schoonmaak en het opvangen van gasten als ze hier aankomen. Dus al met al leuke bezigheden om je boterham mee te verdienen. Mijn zwager heeft een eigen bouwbedrijf hier in Tsjechie. Dus al met al komen wij er wel.
Ik hoop dat jullie allemaal net zulke leuke ervaringen hebben. Ik ga nog een of twee keer per jaar naar NL toe voor bezoek van familie, vrienden en bekenden. En wie weet kom ga ik nog eens terug naar NL toe, ik zeg nooit nooit, want ik kan niet in de toekomst kijken.
Heel veel plezier allemaal op dit forum en wie weet nog eens tot ziens in Javornik in Pension Vysneny Dum wat droomhuis betekent.
Albert van der Zalm

Ook ik van vakantiehuis Pomnenka, woon nu vier jaar in Tsjechië. Nadat wij hier heel wat jaartjes op vakantie naar Tsjechië waren geweest bleef het land trekken. Nu na vier jaar is het nog steeds genieten in deze prachtige omgeving. Afgelopen winter was wel wat lang en zwaar met al die sneeuw{ sneeuw vrij maken van parkeer plaats en tuin } Maar dat leverde wel weer een mooie vergezichten op. Gelukkig begint nu alles weer te groeien en kunnen we weer volop van al de natuur om ons heen genieten.

Hoi allemaal,

Na meer dan 20 jaar Tsjechië bereizen, 6 jaar een bedrijf in Praag zijn we 6 jaar geleden verhuisd en wonen en werken we nu in ons gemengde bedrijf in natuurpark Ceský Les, gelegen in Zuid-West Bohemen.

Groetjes,

Nathalie.