Het busongeluk van afgelopen maandag met een dodelijk slachtoffer, heeft op veel mensen een grote impact achtergelaten. Wie daadwerkelijk schuld heeft aan het busongeluk, valt te bediscussiëren…
Wie vind jij dat schuldig is aan het busongeluk? De buschauffeur? De organisatie? Of misschien de school? Wellicht helemaal niemand…
Stem hierboven in de peiling en licht je antwoord hieronder even toe.
Niemand van ons is erbij geweest, dus kun je ook niet oordelen…en er zijn nog tig andere aspecten die de oorzaak kunnen zijn. technische problemen met de bus
opstakel op de weg .De chauffeur kan in slaap zijn gevallen, te hard gereden, niet lekker zijn geworden, alcohol, medicijnen en ga zo maar door. De organisatie van de bus had misschien 2 chauffeurs moeten laten rijden, misschien heeft de chauffeur wel te lang achter het stuur gezeten…de bocht kan te scherp zijn geweest want dit is niet het eerste ongeluk daar. Misschien reed er wel auto voor de bus, die plotseling op de rem trapte, of een auto die veel te langzaam reed waardoor de bus vol in de remmen moest. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Door een vinger te wijzen naar iemand die "schuld"zou hebben aan dit ongeluk vind ik zwaar overtrokken, een chauffeur is altijd de makkelijke prooi zeg maar, die krijgt altijd de schuld…maar vergeet de andere weggebruikers even niet zeg.
Ik woon in de stad, en als ik wil kan ik 20 ongelukken per dag krijgen zonder er zelf schuldig aan te zijn. Ook vergeten mensen nog wel eens dat een bus, of vrachtwagen nu eenmaal geen personenauto is dus minder wendbaar, en hij glijd ook nog wel eens een stuk door omdat hij veel zwaarder is maar ze duiken er wel vlak voor en als er dan een ongeluk gebeurd, heeft de chauffeur het gedaan of er wordt gezegd dat ze geen afstand houden maar vergeten dan voor het gemak maar even dat er een auto zo nodig tussen glipt.
Deze vraag is niet te beantwoorden. Details en nadere gegevens ontbreken, zodat een mening geven even onzinig is als de mening baseren op een stapeltje kaarten.
Helemaal mee eens. Dit is een vraag die niemand van achter zijn computer kan beantwoorden. Ook die genen die beweren dat een 2de chauffeur dit had kunnen voorkomen kletsen onzin, want vaak als de enen chauffeur rijd gaat de andere in een apart deel van de bus rusten. Alleen gedegen onderzoek kan uitwijzen wie er mogelijk schuld heeft aan dit ongeval. Busschaufffeurs mogen wettelijk niet langer dan 4 en een half uur achtereen aan het stuur zitten, en dan is men verplicht 45 minuten te rusten, en uit de tachograaf (een apparaatje dat de rij en rusttijden registreerd)van de bus kan men aflezen of de chauffeur in kwestie zich daaraan heeft gehouden of niet.
Als je op straat nietsvermoedend bij een ongeluk uitkomt, je hebt ***niks ***gezien, er ligt een dood meisje op straat, ga je dan ook aan willekeurige voorbijgangers, ***die evenmin iets gezien hebben ***,vragen wie de schuldige was?
‘Diepe impact nagelaten’. Ieder ongeval laat diepe impact na op de betrokkenen.
Gegroet.
(en dan zijn er ook nog mensen die er serieus op ingaan - ongelooflijk)
Het is verschrikkelijk en tragisch wat er gebeurd is, daar valt niet over te twisten. Het feit dat jullie er met elkaar over praten vind ik een goed teken, en natuurlijk ga IK niet beoordelen wie schuldig is aan deze gebeurtenis. Je kan echter wel nadenken over of buschauffeurs misschien wel genoeg uitgerust op pad gaan, of zij misschien beter met een extra bestuurder kunnen werken. En wie kan dit in de toekomst voorkomen, of hierbij ingrijpen?
Het is me erom te doen om een discussie te openen, niet om mensen te kwetsen. Misschien begrijpen jullie dat dan wel.
Nog steeds blijf ik er bij dat de vraagstelling van YvonneZ t.a.v. de schuld van het busongeluk ongepast is. Ik noem het zelfs schandalig. Die mening mag ik toch plaatsen? Of niet?