Werken op Cuba

Hallo,

Kent iemand mensen uit het buitenland die op Cuba wonen of werken (of allebei)? Is het echt onmogelijk om werk te vinden op Cuba?
Ik heb sinds een jaar een lange afstandsrelatie met een Canadese man die op Cuba woont en werkt voor een Canadese oliemaatschappij. Zoals het er nu uitziet, zal hij daar de komende jaren ook nog blijven. We hebben elke dag contact (per e-mail, leve de smartphones), op andere manieren contact opnemen is moeilijk: bellen is bijna onmogelijk (afgezien van de slechte verbinding is het schreeuwend duur), en internet is zo langzaam dat Skypen onmogelijk is. Ik ben sinds vorig jaar september 4 keer op Cuba geweest en ga volgende week ook weer voor een maand. Op zich is het allemaal wel te doen (hij is erg zelfstandig en ik ben het ook), maar toch vrees ik dat deze relatie op de lange termijn moeilijk wordt vanwege de afstand.
Ik heb hier leuk werk waar ik elke dag plezier in heb en ook nog lekker mee verdien (ik geef Nederlands op 3 universiteiten), maar soms (zoals nu) vraag ik me af of ik niet toch de stap zal wagen voor langere tijd Cuba te gaan. Hoewel mijn vriend heel goed verdient, zou ik het echter alleen doen als ik daar de mogelijkheid zou hebben om te werken, want ik heb altijd gewerkt en kan me niet voorstellen om niets te doen, ik moet er niet aan denken.
Ik zou ook wel een andere richting op kunnen en willen (toerisme; ik spreek Spaans), maar voor zover ik weet is het echt heel moeilijk om op Cuba te werken…zou iemand me misschien toch een tip kunnen geven of wordt ik hier definitief ontmoedigd?
Hartelijk bedankt voor reacties, Lisalotte

Er is denk ik maar 1 vraag die je hoeft te beantwoorden;
Heeft je vriend een tweede Cubaanse nationaliteit?

Ja, hij werkt en woont daar nu sinds enkele jaren, alle Canadezen die voor dat bedrijf werken, gelden als Cubaans staatsburger, hoe gek het ook klinkt.

Dat kunnen ze ook zijn op basis van een verblijfsvergunning; residencia. Het is de moeite waard dat even goed uit te zoeken.