Ik ben een derde jaars HBO toerisme student en ik loop altijd met (veranderende) mooie toekomstplannen rond voor na mijn studie. Ik wil na mijn studie nog niet serieus aan mijn carrière werken en ik weet ook helemaal niet precies wat ik wil. Wat ik wel weet, is dat ik de jaren na mijn studie wil werken aan mijn talenkennis en reiservaringen en ik neem aan dat dit soort zaken het ook goed doen op een cv.
Ik dwaal af, ik plaats dit topic omdat ik wat vragen heb voor mijn huidige plan: het leren van Duits in Duitsland.
Mijn plan is als volgt:
Allereerst een maand of twee een cursus Duits volgen in een interessante stad, Berlijn spreekt mij altijd wel aan, maar ik sta volledig open voor suggesties. Ik heb Duits gehad op de middelbare school en het zit naar mijn idee wel in mij. Ik kan Duits lezen (schrijven is dan weer lastig) en als er duidelijk en rustig gesproken wordt kan ik het ook verstaan. Maar spreken, dat is een soort blokkade. Ik heb dus wel een basis en ik geloof oprecht dat ik in twee maanden en vervolgens wat oefening, de taal wel goed kan leren.
Vervolgens wil ik een half jaar werken in Duitsland (nog steeds, het liefst Berlijn). Het zou mooi zijn als ik iets van niveau zou kunnen doen, maar ik heb nauwelijks werkervaring in toerisme (naast een stage van 20 weken) en na een cursus van 2 maanden spreek en schrijf ik heus nog geen vloeiend Duits.
Nu is mijn vraag eigenlijk, wat zijn mijn mogelijkheden? Ik verwacht dat ik redelijk uit mijn woorden kan komen na die twee maanden. Maar wat voor werk kan ik in Berlijn vinden waar ik niet vloeiend Duits voor hoef te spreken, maar wat wel afwisselend genoeg is om interessant te blijven, waar ze me aan nemen voor een half jaar en waar ik genoeg mee kan verdienen om rond te komen in een stad als Berlijn?
Ik heb meer als 10 jaar in Duitsland -Duisburg gewoond, kwam vaak in Berlijn ( familie) maar overal van noord tot zuid en oost tot west is de werkeloosheid groter als in Nederland.
Er zijn zelfs mensen die een 1 euro job aannemen , om maar niet te hoeven zeggen aan familie ed
ik ben werkeloos. Wil jij gaan werken voor 1 euro per uur ? Ze zitten niet op buitenlanders te wachten en dit is niet naar bedoeld maar keiharde waarheid. Wat kan jij toevoegen…
je spreekt en schrijft nauwelijks Duits en dat is in een stad als Berlijn een voorwaarde,
waarom niet iets gezocht op het platteland in het noorden bij Lubeck of aan de Bodensee in een
leuk kleinschalig vakantiepark of een boot die van Lindau-Friederichshafen langs Oostenrijk vaart.
Iedere dag nieuwe mensen , prachtige omgeving en met ietwat geluk en niet te hoge eisen…
Enfin veel suc6
Ik ben zelf ook bezig met in Duitsland te werken.
Ik heb daarvoor Duits niveau B2 nodig, dat staat gelijk aan VWO 6 Duits 1 en 2.
Hiervoor zijn cursussen voor te volgen.
Goethe-Institut bijvoorbeeld http://www.goethe.de/ins/nl/ams/lrn/stf/deindex.htm
Nou nou Pauana, kan ook wel wat minder hoor. Je komt niet zomaar in het systeem van een 1 Eurojob terecht. De meeste van die banen zijn maatregelen van het Arbeitsamt. En je spreekt jezelf ook tegen. Juist in Berlijn heb je niet al te veel kennis van het Duits nodig (zie onderstaande mogelijkheid) en op het platteland van Luebeck of weet ik veel waar zul je veel meer Duits moeten spreken.
@TO, er zijn in Berlijn best veel helpdeskjobs, varierend van heel makkelijk tot vrij moeilijk, waar altijd talenkennis in het Nederlands wordt gevraagd. Ik denk dat dit best een goede mogelijkheid is.
Nee daar kom je niet zomaar in terecht dat klopt. Maar wel eerst een verblijfsvergunning aanvragen ,en weet je wat ze jou dan vragen…hoe jij denkt jezelf te bedruipen.
Bovendien ze wil toch Duits leren, ja de waarheid is niet altijd leuk om te horen maar het is wel de realiteit zoals ik het heb leren kennen in 10 jaar Duitsland. Getrouwd met een zelfstandig ondernemer.