Welk ´duikeiland´ kiezen en waarom

Hallo allemaal,

net nieuw op dit forum en ik bestook jullie al met vragen…:tongue:

Als afsluiting van onze vakantie op Borneo willen we 5/6 dagen gaan duiken aan de oostkant van Borneo. Nu twijfelen we nog een beetje over het eiland en ik ben dus benieuwd naar jullie ervaringen met de eiland Lankayan en Kapalai.

Kunnen jullie me iets vertellen over deze bestemmingen; hoe is het verblijf, wat is de kwaliteit van het duikcentrum, is het duiken ook geschikt voor niet hele ervaren duikers…eigenlijk ben ik benieuwd naar alles wat er te vertellen is over deze 2 eilanden.

Groetjes,

Judith

Hoi Judith,

Een dagtrip naar Sipadan is zeker aan te raden. Vergeet je (wegwerp)onderwatercamera niet. Als snorkelaar heb ik daar tussen de schildpadden en een haai gezwommen. Het koraal is net een bloemenzee.

Wat heerlijk zeg dat je naar Borneo gaat.

Groetjes,
Monique

let wel op, voor Sipdan heb je een permit nodig…en daar is vaak nogal wat over te doen!

Hallo,

Wat je moet doen want sipadan is echt hot om te duiken. Is via de duikschool je inschrijven voor de duiken voor sipadan. Vaak is er een wachtlijst voor maar als je er snel bij bent dan weet je zeker dat je er duikt. Scubajunkie Mabul kun je vinden op het internet een goeie duikschool. Sipadan is zo populair omdat je niet diep hoeft voor de grotere vissen en onwijs veel schilpadden die daar zitten.

gr van Moira

Idd… Alleen hoor je toch vaak (op duik-fora) dat ook dan permits nog doorverkocht worden en je nog niet naar Sipadan kunt. Helaas zijn ook resort op Mabul erg duur, al zijn er wel wat betaalbare alternatieven. Maja…mabul en sipadan zijn dan ook wel van uitzonderlijke schoonheid :slight_smile:

Hallo,

Ik heb gehoord dat scubajunkie sinds kort ook accomodatie op mabul heeft. Ze hebben backpackers accomodatie. Dus wat meer betaalbaar.

gr van Moira

Ik ben zelf nooit op Lankayan en Kapalai geweest maar wel op Sipidan en Mabul en dat is echt een aanrader! Mijn mooiste duiken ooit! Echt waanzinnig wat je daar tegenkomt! En inderdaad is het beter om via een duikschool duiken te boeken. Ik heb het via Uncle Chang gedaan. Dat ligt daar aan de kust, heel leuk en gezellige school. Zij verzorgen ook leuke maar primitieve ‘kamers’ op Mabul eiland. Op mabul heb je aan de ene kant inderdaad heel dure acco’s maar aan de andere kant van het eiland heeeeel goedkoop, 2,50 per nacht met ontbijt (goed!) en lunch en avondeten, maar…heel basic. Gewoon een matras in een kamer,that’s it. Met deze organisatie kan je ook naar Sipdan maar wees daar inderdaad op tijd mee, het zou zonde zijn als je dat moet missen als je er toch bent! Heeeel veeeelll plezier daarzo!!!

Supermooi is ook het Tubbatahareef dat voor de kust van Borneo in de Sulusea ligt. - YouTube Het is vrij onbekend bij mensen die naar Maleisie gaan , omdat het rif hoewel niet ver van de kust van Borneo, tot het grondgebied van de Filippijnen behoord.